Színes cirkuszi forgatagba csöppen a látogató a madridi Alcalá 31 kiállítóterembe lépve. Ouka Leele retrospektív kiállításán járunk. A művésznő a nyolcvanas évek kulturális mozgalmának, a „Movida Madrileña” egyik vezéralakjának számít, pályafutását a spanyol állam 2005-ben Nemzeti Fotográfiai Díjjal tüntette ki.Barbara Allende (Madrid, 1957) a hetvenes évek végén Ouka Leele művésznéven került be a köztudatba. Munkáiban a fotográfiát a festészettel ötvözi, kiemelkedő szerepet tulajdonítva a színek és a fény játékának. A művésznő a fekete-fehér felvételeket akvarellel színezi, képei irreális, gyakran szürreális hatást keltenek. Kreatív világának középpontjában a szépség keresése áll. Ouka Leele első kiállítása 1979-ben nyílt meg Barcelonában és azonnali elismerést hozott. Az itt bemutatott „Fodrászat” sorozatban Ouka Leele szokatlan fejdíszeket készített modelljei számára: a felhasznált tárgyak között akadt festőpaletta, megnyírbált polip és orvosi fecskendő is. A diktatúra után a nyolcvanas évek igazi felpezsdülést hoztak Spanyolországban. A „Movida Madrileña” néven ismertté vált mozgalom új színt adott a kulturális életnek, elég, ha csak a nemzetközileg legismertebb képviselőjére, Pedro Almodóvarra gondolunk. Ouka Leele ebben az időszakban nagy formátumú portrék készítésével foglalkozott és a spanyol művészeti színtér élvonalába került.
A most látható „Pulpo’s Boulevar” című kiállítás két részre oszlik. A tárlat első felében áttekintést kapunk a művésznő 30 éves pályafutásáról a korai fekete-fehér felvételektől kezdve, a „Fodrászat” sorozaton át legismertebb, mára emblematikussá vált munkáiig. Ilyen például a „Madrid, 1984”, ahol a képen látható pirospozsgás, mosolygó fiatal nő egy nagy darab nyers húst tart a kezében, míg a háttérben a város egyik legismertebb épülete tűnik fel. Nem maradhatott ki a sorból a „Rapelle toi, Barbara” sem, amely a Madrid központjában található, mitológiai témájú Cibeles szökőkutat ábrázolja nyilakkal sebzett modellek társaságában. Erre a műre reflektál a művésznő legfrissebb alkotása, a „Revive Cibeles”. A mű a Spanyolországban igen gyakori családon belüli erőszak ellen tiltakozik. A kompozíció elkészítéséhez Ouka Leele szeptember közepén mintegy 300 önkéntes segítségét vette igénybe, a nőket egységesen pirosba, a férfiakat feketébe, a gyerekeket fehérbe öltöztette. A performanszot – fényképek készítése mellett – több pontról is rögzítette. A kiállításon a felvételt 4 óriáspanelen, térhatást keltő elrendezésben tekinthetjük meg. A tárlat második részében a művésznő saját alkotásairól tesz tanúvallomást. A művészi útkeresés szimbólumaként Ouka Leele egy nyolc méteres óriáspolipot függesztett a terem plafonjára.
(Alcalá 31 kiállítóterem, Madrid, megtekinthető: 2006. november 12-ig. A belépés ingyenes.)