A marokkói születésű, 1967 óta Párizsban élő Érik Desmazières a rézmetszés egyedülállóan magasszintű mestere. 1971-2001 között készült munkáinak három kötetbe foglalt gyűjteménye nemrégiben jelent meg a New-York-i Andrew Fitch műkereskedő kiadásában. Miközben Desmazières kifejezőeszköze az évszázados technikai eljárást hűen követő rézmetszés, részletgazdag alkotásai, melyekben a valóságos téma aprólékos megfigyelését ötvözi saját képzeletével, mégis modernnek hatnak. A grafikus a hetvenes évek elején párizsi városrészleteket rajzolásával kezdett foglalkozni. A Musée Carnavalet, amely Párizs tárgyi és képi dokumentumait, emlékeit őrzi, most Desmazières-nek azokból az alkotásaiból mutat be százharmincat, amelyek a francia főváros meghitt utcáit, passage-ait, belső tereit, többek között a rue de Marignant, a Quai de Montebellot, a Square d’Orleans-t, a Passage Verdeau-t és a Galerie Vivienne-t ábrázolják. Természetesen köztük van az a negyven mű is, amely most került a múzeum birtokába.
Deverne azok közé a szobrászok közé tartozik,akiknek munkássága szorosan összekapcsolódik az építészettel. A nyolcvanadik évében járó művésznek számos épülethez tartozó külső és belső térben elhelyezett alkotása született. Szobrai, reliefjei és mozaikjai megtalálhatók Franciaország sok városában, többek között Lyonban, Nizzában, Avignonban, Bordeaux-ban és a világ több országában, így a kameruni Elnöki Palotában, egy tokiói és egy antwerpeni banképületben, a riadi repülõtéren, de New Yorkban, Hágában, Rotterdamban és Martinique szigetén is.
Ezek közül az egyik legismertebb és legjelentősebb a Párizzsal összeépült Défense-negyedbe tervezett hengerformák együttese. A hengereket reliefszerűen kirakott, sötét és világos színeket ütköztető mozaik borítja. Az alkotás nevét, La Grande Mosaïque, elsősorban annak köszönheti, hogy az 500.000 darabból álló, mintegy 2300 négyzetméternyi felület jelenleg a világ legnagyobb méretű mozaikja. A hengereknek nemcsak esztétikai, de gyakorlati szerepük is van: liftkamrát, lépcsőt, parkolók és földalatti átjárók szellõzõberendezéseinek nyílásait rejtik el. A La Grande Mosaique makettje, számos tanulmányrajz kíséretében, mostantól a Musée Carnavalet gyűjteményét gazdagítja. Deverne munkáit, amelyekben szögletes és ívelt formák egyaránt feltűnnek, a csökkenő vagy növekvő méretű elemek repetitív alkalmazása jellemzi. A szobrász sokat merített az ötvenes évek kinetikus művészetéből, különösen Vasarely munkásságából, de mint Deverne-nek a kiàllítàst kísérő szavaiból kiderül: „Ami számomra a kinetikus művészetből megmaradt, az sokkal inkább a mozgás érzékeltetése, mint az optikai illuzió.”
A Musée Carnavalet időszakos kiállítása 2007. február 25-ig látható.