Andy Warhol – From A to B and back again
Whitney Museum, New York, március 31-ig
Andy Warholnak olyan léptékű retrospektív kiállítása, mint amilyen most a Whitney Museumban látható, legutóbb 1989-ben volt az Egyesült Államokban, a New York-i Museum of Modern Artban. Andy Warhol 1975-ben megjelent kötetében (The Philosophy of Andy Warhol. From A to B and Back Again) művészetről, szexről, szerelemről, hírnévről, pénzről, sikerről fejti ki gondolatait, modernkori platóni filozófiai dialógusként. A és a B beszélgetnek, többnyire telefonon.

Az 1989-es kiállítás, két évvel Warhol halála után a művészet történetében helyezte el őt a kurátor, Kynaston McShine és a katalógus tekintélyes művészettörténész szerzői, Robert Rosenblum, Benjamin H. D. Buchloh, Marco Livingstone által. A kiállításra visszatekintve, a Warhollal foglalkozó szakemberek jogos kritikája, hogy 1989-ben úgy közelítették meg az életművet, hogy nem vettek tudomást az akkori jelenről, arról a kontextusról, amelyben maga a kiállítás született és amelyben nem sokkal korábban még Warhol is dolgozott. Mintegy a történelmen kívülre helyezték Warholt. 2018-19-ben Donna de Salvo kurátor már nem siklik el afölött, amilyen közegben, kontextusban, történelmi helyzetben rendezi a kiállítást. Más szóval, azonkívül, hogy Amerika legismertebb 20. századi művésze nyilvánvalóan figyelmet generál és nagy látogató számot garantál a múzeum számára, a kurátor azzal foglalkozik, mi Warhol aktualitása ma, hol, milyen pontokon lehet vagy kell újraolvasni. Elmozdítja a fókuszpontot a „fénykorról”, a hatvanas évekről, a pop artról, és hangsúlyt kap Warhol korai, reklámgrafikusi tevékenysége, a cipőrajzai és a „fiúkról” készített homoerotikus rajzai, s ezeket immár nem választja le az életműről, nem sorolja a magánügyek közé. Ugyancsak hangsúlyosan mutatja be azokat a nyolcvanas években készített és a megrendelők elégedettségét elnyerni akaró portrékat, amelyeket a kurátor szerint a művészettörténet mindeddig nem igazán értékelt, pénzszerző, üzleti tevékenységnek minősített.

Andy Warhol a média és a nyilvánosság, a rendszer működésének tökéletes ismerője, cinikus használója, kihasználója volt. A nem igazán művészetszeretetéről híres Donald Trump szívesen idézi Warholt: “Making money is art and working is art and good business is the best art.” A kiállítás kapcsán több cikk is felidézi Trump, akkori felesége és Warhol találkozását, a Trump Towerről megrendelt képet, ami aztán a házaspárnak nem tetszett és amit sosem fizettek ki Warholnak, aki persze nagyon is odafigyelt a pénzre és sérelemként élte meg a történteket. Warhol Amerikáról alkotott képe nem volt kritikus, nehéz lett volna kritikai élt találni az üres felületben, aminek Warhol hívta magát és ami maga volt az amerikai élet tükre. Dona de Salvo, amikor a kiállítás mai relevanciájáról kérdezik, egyenesen azt mondja, hogy sokan nem számítottak arra, amiben most Amerika él, s vannak, akik úgy gondolják, ezért Warholt is felelősség terheli. Warhol nemcsak tükre volt, hanem tudatos része, résztvevője, haszonélvezője is a rendszernek, sőt halála után, munkáinak csillagászati magasságokat elérő árai révén, művei továbbra is ugyanannak a rendszernek a részei, működtetői.

A Whitney Museum Warholt a korábbiaknál árnyaltabb összefüggésrendszerbe helyezi, nem(csak) a szokásos Andy Warhol-képet jeleníti meg. Warhol identitása és személyisége, szexualitása is része a koncepciónak. A kiállítás nyíltan meleg művészként mutatja meg. Warhol a meleg szubkultúra része volt, az ötvenes, hatvanas években, a Stonewall lázadás előtt persze a nyíltan vállalt melegség mást jelentett, mint manapság. A queer Warhol 1993-ban volt első ízben konferencia-téma, az elhangzott előadásokból később kötetet adtak ki (Pop Out. Queer Warhol). Warhol queerségéről, melegségéről lehetett tudni, ez a kiállítás alapoz is erre a tudásra, az utóbbi évtizedekben végzett kutatásokra. Warhol szexualitását összekacsolja a munkáival, s megmutatja, hogyan jelenik meg a korai munkák kódolt nyelvében, témáiban, a queer gyermekkor szexuális fantáziáival feltöltött képregény figurákban, vagy Christine Jorgensen, az első nemváltó műtéten átesett férfi felemás cipőjének rajzában. S hogyan folytatódik, olvasható ki a későbbi művekből is. Warhol melegségét nem rejtette el. Mi másról szólnának az olyan művek, mint a 13 Most Wanted Men, az 1964-es New York Queens negyedében megrendezett világkiállításra készült mű, amelyet cenzúráztak (igaz, nem a szexuális konnotációi miatt), filmjei, vagy azok a pornográf fényképei, rajzai, amelyeket életében nem tudott nyilvánosan bemutatni, s amelyekből most láthatunk jónéhányat. A művészettörténet-írásban, kritikában ennek mégsem volt helye. Miért hallgatott a művészettörténet és a kritika Warhol szexualitásáról oly sokáig?

A katalógusban Okwui Enwezor azt mutatja meg, hogy lehet Warholt politikusan értelmezni ma. Warhol 1964-ben a Death in America címet adta párizsi kiállításának. Amerika sötét oldalát mutatta meg, nemcsak a halált, hanem a feketékkel szembeni rendőri erőszakot is. Enwezor nem akarja Warholt valamiféle polgárjogi harcosként beállítani, hanem azt mondja, hogy egy látszólag tökéletesen apolitikus, fehér művész a feketék szenvedéseinek képeit, fényképeit sajátítja ki, s bár nem foglal állást, nem vállal részt a fehér társadalom felelősségében, nem is menekül el a történelmi jelen elől, s a fénykép használatával emléket állít.
A Warhol halála óta eltelt időket nem hagyhatjuk figyelmen kívül, ennek a távlatnak is értelmet kell adnunk, s Warhol többek között ezért is érdekes számunkra, ma. Glenn Ligon ugyanebben a katalógusban keményen kritizálja azt, ahogyan Warhol feketebőrű transz-modelljeihez viszonyult és kihasználta őket. Egy másik tanulmány a queer teoretikusok vakfoltjára hívja fel a figyelmet, arra, ahogyan nem veszik észre vagy nem vesznek tudomást Warhol viszonyáról a hithez, a valláshoz. Jessica Beck szerint Leonardo Utolsó vacsorájának átirataiban az AIDS-re, saját félelmeire, a kiszolgáltatottságra, marginalizálsra reagált. Warhol, aki rettegett a betegségektől, fertőzésektől, az AIDS-től, abban a kulturális légkörben készítette Utolsó vacsoráit, amelyben az egymást követő Reagan majd Bush kormányzat egyaránt közömbös volt az AIDS-válság, a kisebbségek, köztük a melegek iránt.

Ez a legnagyobb különbség az 1989-es és a mostani kiállítás között. A minden tekintetben átfogó, harminc évvel ezelőtti retrospektívről sem hiányoztak Warhol ismert vagy kevéssé ismert művei, de az a kiállítás a MoMA-ban nem foglalkozott az akkori relevanciájukkal. 1989-ben még a kánonnak megfelelő értelmezés, a művészettörténetben való elhelyezés folyt, amelyben a korai művek a nagy művész fiatalkori zsengéi voltak, amelyben nem volt helye szexualitásnak, melegségnek. Három évtized múltán, 2018-19-ben annak a vizsgálata folyik, ami eddig kimaradt, kilógott a kánonból, s ezzel elkerülhetetlen magának a Warhol-kánonnak az átírása is. Az eredmény egy kétségtelenül szerethetőbb, emberibb Andy Warhol, szemben a hideg, okos, cinikus, üzletember képével.
Nyitókép: Andy Warhol (1928–1987), Self-Portrait, 1964. Acrylic and silkscreen ink on linen, 20 x 16 in. (50.8 x 40.6 cm) – Detail. The Art Institute of Chicago; gift of Edlis/Neeson Collection, 2015.126 © The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / Artists Rights Society (ARS) New York