A Skate Art Market Research összesítette a 2013 októbere és 2014 szeptembere közötti egyéves időszak művészeti vásárainak látogatói adatait. A látogatószám szinte minden vásár kommunikációjában a legfontosabb információk közé tartozik, noha valójában nem sokat árul el egy vásár jelentőségéről.
A statisztika ezzel együtt érdekes és mutatja, hogy általában a szakma által is meghatározónak tartott vásárok vonzzák a legtöbb érdeklődőt. Van azért a TOP 10-ben néhány meglepetés: olyan Európán kívüli nagyvárosok vásárai, ahol a képzőművészet, és ezen belül a kortárs művészet iránti érdeklődés kielégítésének egyéb lehetőségei korlátozottabbak, mint a műkereskedelem hagyományos központjaiban.
A tíz, legtöbbek által felkeresett vásáron a látogatószám 70 és 100 ezer között mozgott; közülük hatot rendeztek Európában, kettőt az USA-ban, egyet-egyet pedig Ázsiában, illetve Dél-Amerikában. A listát holtversenyben, 100-100 ezer látogatóval a madridi ARCO és a Buenos Aires-i Arteba vezeti, de 92 ezer vendéggel az Art Basel sem sokkal marad el tőlük. Ázsia legnépszerűbb vására 85 ezer fővel a szöuli Korea International Art Fair lett.
Az ötödik helytől kezdve már nagyon tömör a mezőny: az Art Basel Miami Beach, a TEFAF, a FIAC, az Art Miami, a Contemporary Istanbul és a Frieze London egyaránt 70-75 ezer látogatóval büszkélkedhet. A „két kakukktojás”, az argentínai és a dél-koreai vásár a New York-i Armory Show-t és az Art Basel Hong Kongot szorította ki a TOP 10-ből – persze csak a látogatószámot tekintve. Egyedül – némi meglepetésre – Miami tudott két vásárral felkerülni a tizes listára, míg a ma is a műkereskedelem első számú központjának számító New York eggyel sem. Közel járt a duplázáshoz Párizs, ahol a FIAC mellett a Paris Photo is több mint 55 ezer látogatót vonzott.
A műtárgypiac nagyhatalmai közül egyedül a legújabb, Kína hiányzik a tízből; a legnagyobb ottani vásárt, a sanghájit legutóbb 60 ezren látták.
fotó: copyright: © Art Basel