A Garázst az orosz oligarcha Roman Abramovics anyagilag „alanyi jogon” is jól kistafírozott élettársa, a divattervező Darja Zsukova, pontosabban az ő nevéhez köthető alapítvány, az IRIS hozta létre, eredetileg egy 1926-ban konstruktivista stílusban épített egykori autóbuszgarázsban – innen az intézmény neve. A Garázs egyszerre múzeum, kiállítóhely, kutatóközpont, oktatási intézmény, könyvkiadó, könyvtár és egyúttal a közösségi élet fontos színtere. Zsukovának néhány év után költöznie kellett, ám a bejáratott név megmaradt, így Garázsnak hívták a japán Shigeru Ban által tervezett ideiglenes kiállítóhelyet a Gorkij Parkban és az intézmény véglegesnek szánt új otthonát is, ami a nagyközönség előtt némi késéssel június 12-én nyílik meg, ugyancsak a moszkvaiak kedvelt parkjában. Az eredeti Garázshoz hasonlóan ez sem új épület, hanem egy, a 60-as években épült és a helyiek körében egykoron népszerű étterem, a „Négy évszak”, amit a sztárépítész Rem Koolhaas nagyszabású tervei alapján alakítottak át a központ céljaira.
A Garázs új otthona. Forrás: garageccc.com
A Garázs gyűjteménye a múlt század 50-es éveitől kíséri figyelemmel a szovjet és az orosz képzőművészet legkülönbözőbb irányzatait, amiket a kiállítások rendszerint nemzetközi kontextusban mutatnak be. A frissen birtokba vett épület 5.400 négyzetméteres kiállítótere egyszerre több tárlatnak is otthont adhat; a megnyitó után rögtön féltucatnyi is várja a nézőket, jól demonstrálva a Garázs műfaji, stiláris és földrajzi értelemben vett nyitottságát. A japán művészet „nagyasszonya”, Yayoi Kusama hatalmas méretű installációkat mutat be első oroszországi egyéni tárlatán; a thaiföldi származású, évtizedek óta az USÁ-ban élő Rirkrit Tiravanija ugyancsak első moszkvai kiállításán a néhány évvel ezelőtt elhunyt szlovák konceptualista művész, Július Koller alkotásaival folytat párbeszédet.
Részlet Rirkrit Tiravanija tárlatáról. Forrás: garageccc.com
A német Katharina Grosse egy helyspecifikus installációt mutat be, míg a helyi színeket az első hetek kiállítási programjában a külföldön is jelentős ismertségnek örvendő Erik Bulatov képviseli. A 70-es és 80-as évek moszkvai underground szcénájának aktív résztvevője és egyúttal krónikása is volt George Kiesewalter, a Collective Actions Group társalapítója, akinek akkor készült fotóiból nyílik kiállítás. „Az orosz művészet családfája” című tárlat az elmúlt évtizedek szcénájának szereplői és a különböző irányzatok közötti összefüggéseket dolgozza fel; annak a munkacsoportnak a tevékenységébe enged bepillantást, amely először tesz kísérletet az elmúlt hat és fél évtized szovjet illetve orosz művészettörténetének feldolgozásába.
Katharina Grosse installációjának részlete. Forrás: garageccc.com