A turisták előtt viszonylag kevéssé ismert, de mindig érdekes témákat feldolgozó, tartalmas kiállításokkal jelentkező Halle Saint Pierre-ben ezúttal olyan alkotásokat láthatunk, amelyek a száz évvel ezelőtt született amerikai újságíró, Varian Fry nélkül valószínűleg sohasem jöttek volna létre.
A Varian Fry születésének századik évfordulója alkalmából rendezett tárlat annak az embernek emlékét idézi fel, aki több mint négyezer életveszélyben lévő személyt, köztük számos tudóst, írót, politikust és művészt mentett meg a II. világháború alatt.Fry, a fiatal amerikai újságíró, a harmincas évek közepén Németországban járva, egy pogrom 90 szemtanújaként, már 1935-ben ízelítőt kapott a fasizmusból. Így, amikor az Egyesült Államokban néhány entellektüel létrehozta az Európában veszélybe került értelmiségiek megmentésére alakult Emergency Rescue Committee-t, gondolkodás nélkül vállalta a megbízatást, és 1940 augusztusában, egy 200 nevet tartalmazó listával, Marseille-be utazott. A helyszínen döbbent rá arra, hogy a listán szereplők csak kis töredékét teszik ki azoknak, akik megmentésre várnak. Mivel azt elfogadhatatlannak tartotta volna, hogy csak a „kivételezetteknek„ segítsen, irodaként szolgáló szállodai szobája rövid időn belül szűknek bizonyult a hozzáfordulók fogadására. Székhelyét Marseille külvárosába, a tágas Air-Bel-villába helyezte át, ahol az amerikai vízumra várók közül sokan, mint például André Breton, ideiglenes otthonra is találtak. Az idő mulattatására, a félelem feloldására ekkor születtek azok a közös rajzok, a „cadavre exquis”-ek, amelyeket Breton és szürrealista barátai, köztük Hans Bellmer, Oscar Dominguez, Max Ernst, Wilfredo Lam és André Masson készítettek. Ezek a főleg magántulajdonban lévő, ezért csak igen kivételes alkalmakkor látható rajzok szolgáltatják a kiállítás legnagyobb meglepetését, azzal a kártyasorozattal, a „Jeu de Marseille”-jel együtt, ami szintén közös munka eredménye. A csoportot akkoriban leginkább foglalkoztató fogalmakat, a szerelmet, az álmot, a forradalmat és a tudást szimbolizáló 22 kártyalapokon olyan személyiségekkel találkozunk, mint Baudelaire, Freud, Hegel, Lautréamont, Paracelsus és de Sade márki.
Marc Chagall, Max Ernst, André Masson, Alberto Magnelli, Victor Brauner, Jean Arp, Marcel Duchamp és mások festményei, rajzai, szobrai mellett, a tárlat korabeli dokumentumokat, az Air-Bel-villába készített fotókat, valamint a Varian Fly által megmentett írók néhány kötetét is bemutatja.
A Air-Bel-villa lakói között voltak, akiket Fry-nak még időben sikerült átmentenie Amerikába, míg másoknak már későn érkezett a vízum, és további bujkálásra kényszerültek. Az eddig említetteken kívül azonban érdemes kiemelni még néhány Fry-nak köszönhetően életben maradt festő, szobrász, író, zeneművész, filozófus nevét a sokszázból, akiknek korai halálával hatalmas veszteség érte volna az egyetemes kultúrát és művészetet: Roberto Matta, Jacques Lipchitz, Ylla, Bruno Strauss, Erich Itor-Kahn, Heinz Jolles, Hannah Arendt, Hans Habe, Franz Werfel, Leonard Frank, Heinrich Mann, Lion Feuchtwanger, Wanda Landowska, Max Ophüls, Arthur Koestler, Anna Seghers, Otto Meyerhof.
A Varian Fry, Marseille 1940-1941 című kiállítás anyaga zömében a nyilvánosság előtt kevéssé ismert magángyűjteményekből érkezett.
Megtekinthető: 2008. március 9-ig minden nap (hétvégén is) 10-18 óráig.
Halle Saint Pierre
2, rue Ronsard 18-k kerület
M°: Anvers, Abbesses