Immár 22. alkalommal kerül sor a TEFAF (The European Fine Art Foundation) világviszonylatban is egyik legjelentősebbnek számító régiségvásárára. Hollandia délkeleti csücskében, a német határhoz közeli Maastricht kiállítási és kongresszusi központjában (Exhibition and Congress Centre) március 13-ától 22-éig minden eddiginél több galériás (239 műkereskedő) vendégszerepel a világ legtávolabbi tájairól. Mint arról korábban már beszámoltunk, az idén a mustra részlegeinek száma is tovább gyarapodott az újonnan szervezett design-szekció miatt.
Bár az árakat az utóbbi időben egyre inkább bizalmasan kezelik világszerte, az előzetes sajtóinformációkból mégis meg lehet tudni egyet és mást. Pénzben kifejezett összege mellett (25 millió €) erkölcsi értéke miatt is az eladással egybekötöt bemutató vitathatatlan sztárja Vincent van Gogh: A Saint Paul ispotály parkja című festménye, amelyet 1889 őszére datálnak a szakértők. A kép közel fél évszázadon át magántulajdonban volt, és ezalatt csak ritkán került a nyilvánosság elé, most pedig a londoni és New York-i székhelyű Dickinson műkereskedés vásári standján látható. Szintén privát gyűjteményből jutott műkereskedelmi forgalomba 2,9 millió eurós áron a New York-i Royal Athena Gallery közvetítésével Amun papnőjének ritkaságszámba menő bronz szobra Egyiptomból, a Kr. e. 945-715 közötti periódusból. Dr. Jörn Günther hamburgi antikváriuma kínálja 2,4 millió euróért Ludolphus Carthusiensis: Vita Christi című vallásos szövegét. A Krisztus életéről szóló 16. századi kéziratot gyönyörű miniatúrákkal dekorálták. A párizsi De Jonckheere régiségboltjának maastrichti standján a fő attrakció 600.000 euróért Roelandt Savery németalföldi mester festménye egy fekete csődörről és lovászáról a szabadban, amelyet a 17. század elején készített II. Rudolf Habsburg császár prágai udvarának megrendelésére. Az antik ötvösművekre specializálódott hágai A. Aardewerk régiségboltjának büszkesége 1668-ból egy részben aranyozott ezüst esküvői ékszeres ládika Groningenből, amely 75.000 euróba kerül. Erős Ágost szász uralkodó miniszterelnöke, Heinrich von Brühl gróf rendelte meg közvetlenül az irányítása alá tartozó meisseni manufaktúrából azt a ritkaságnak számító 18. századi porcelán figurát, amelyet Johann Joachim Kändler tervezett és Schindler festett kézzel, most pedig a New York-i Michele Beiny árusítja 40.000 euróért. A spanyol Castellónból jött Luis Elvira és vásári vitrinjében a fénypont egy nápolyi amulett a 17. századból, korall betéttel zománcozott arany foglalatban (35.000 €). Ezekhez képest szinte „alkalmi vétel” 20.000 euróért egy elegáns bronz templomi kancsó a kínai Sui-dinasztia korából, az 589-618 közötti időszakból, a londoni Ben Janssens Oriental Art kínálatából.
A ritkaságok között tallózva említhetjük az antwerpeni Marcel Nies keleti műtárgy kínálatából a kambodzsai fél méteres bronz Buddha-szobrot 1200 tájáról, amely Jayavarman kmer királyt örökítette meg az istenség képében. Tournai püspöke Ferry de Clugny számára készült Bruges városában 1475-76 között egy gyönyörűen illusztrált Pontificale kézirata, amelyet most Sam Fogg londoni antikvárius kínál a vásáron. Portóból Luis Alegria galériás árusítja azt az áttetsző finomságú kínai porcelán csészealjat, amelyet a 18. században Mária Terézia és Lotaringiai Ferenc esküvőjére rendeltek meg, ezért ábrázolja kézi festéssel az uralkodói pár kettős portréját a fejük fölött lebegő koronákkal. A régi mesterek kezdettől fogva a TEFAF legfőbb erősségét jelentették. Nemrég bukkant fel a műkereskedelemben Michael Sweerts: A nagymosás napja című 17. századi festménye olaszos hangulatú száradó fehérneműkkel a párizsi Canesso galéria standján, a 18. századból pedig a londoni Amells egy vörös süveges férfi-arcképet kínál Giandomenico Tiepolo műhelyéből, aki híres festő édesapjának – Giovanni Battista Tiepolónak – filozófusokról készült portrésorozatát folytatta ezzel az alkotással. A francia impresszionista piktúrát a londoni Richard Green standján Camille Pissarro: Mező Eragny környékén című 1886-os olaj-vászon tája képviseli méltóképpen. A huszadik századi művészetből kiemelhető a montreali Landau Fine Art vásári részlegén Alberto Giacometti: Három lépő férfialak elnevezésű bronz kisplasztikája, barna és arany patinával. Ebből a 70 cm. magas alkotásból 1948 és 1950 között összesen hat számozott példányt öntöttek és ez az egyes jelzésű változat. Az ezredforduló utáni kortárs remekművek közül a londoni Haunch of Venison standján látható Bill Viola: Transfiguration elnevezésű 2007-es videója egy zuhanyozó figuráról, erős ellenfényben megörökítve, amely misztikus atmoszférát kölcsönöz az egyébként teljesen szokványos tevékenységnek.
A fényképezés kezdeti szakaszára a New York-i Fine Photographs galéria tulajdonosának, ifj. Hans P. Krausnak jóvoltából az úttörő brit mester William Henry Fox Talbot A létra című, 1844-es datálású felvétele emlékeztet, három férfialakkal a melléképület előtt. A fotótörténeti mérföldkőnek számító ős-példány értékét csak tovább fokozza az a tény, hogy annak idején az első fotókkal illusztrált könyvben is megjelent, amelyet maga Talbot publikált The Pencil of Nature címmel. A fotóművészet huszadik századi fejlődését a maastrichti vásáron most először szereplő Galerie Kicken dokumentálja Berlinből. Man Ray: Fekete és fehér című 1926-os, szürrealista ezüst zselatin kompozícióján egy ébenfából faragott néger maszkot állít kontrasztként a sápadt élő női arc mellé. A modell a művész élettársa és ihlető múzsája – Kiki de Montparnasse – volt, a manapság klasszikus ikonnak számító alkotást kereken 600.000 euróért vesztegetik.