Fényfalak
A Bilbaói Guggenheim Múzeum október 24-ig mutatja be Marcus Rothkovitz (Dvinsk, 1903–New York, 1970), azaz Mark Rothko, az amerikai absztrakt expresszionizmus egyik legjelesebb képviselőjének több mint 40 éves munkásságát.
Mark Rothko (Marcus Rothkovitz) 1913-ban költözött családjával Oroszországból az Egyesült Államokba, ahol az oregoni Portlandban telepedtek le. 1923-ban kezdett művészetet tanulni a New York-i Art Students League-ben. 1925-től festett és 1933-ban már megrendezte első egyéni kiállítását. A 40-es évek végén és az 50-es évek elején alakult ki érett stílusa, melynek művei ma a legismertebbek közé tartoznak.
A kiállítás első termében a festő kezdeti időszakából láthatunk festményeket, ezek még Masson és Matta szürrealista vonalán haladnak, misztikus és mitológiai témákat jelenítenek meg. Ekkor készült művein tisztán látható Nietzsche és Carl Jung elméleteinek, valamint azoknak az amerikai művészeknek a hatása akik Európában a szürrealizmus hatása alatt képezték magukat. A 40-es évek végén Rothko mellőz bármilyen figuratív utalást műveiben, helyet adva azoknak a munkáknak, melyek „Multiformák” néven ismertek és 1946 és 1949 között készültek.
A kiállítás másik két termében már Rothko egyedi stílusának kialakulását követhetjük nyomon, végigkísérve a formák leegyszerűsítését, egészen a négyszögek használatáig, miközben színvariációi is egyre gazdagabbak és tisztábbak. Rothko a különböző színekkel különböző lelkiállapotokat közvetít, melyek „megtelnek a zene és a költészet erejével”. Az 50-es évek végére a színek egyre sötétebbek lesznek, a piros, a barna és a fekete árnyalatai dominálnak. Ekkor még nagyméretű festményeket készít, majd 1968-tól egy betegség miatt kisebb, akrillal papírra készült munkákra tér át.
2003-ban, a művész születésének 100. évfordulója alkalmából a bázeli Beyeler Alapítvány kiállítást rendezett. Most ez a kiállítás, kissé kibővített formában látogatható a Bilbaói Guggenheim Múzeumban.