Museum of Modern Art, New York
Az 1923-ban, a New York államban lévő Newburgh-ban született Ellsworth Kelly festőművész és szobrász a második világháború idején az amerikai hadsereg The Ghost Army (A szellem sereg) nevű alakulatánál szolgált. Az alakulatban szolgáló művészek a német felderítők félrevezetésére felfújható tankokat, ágyúkat, teherautókat, repülőgépeket készítettek, álcahálókat csomóztak, terepszínű vásznakat festettek. A háború előtt a Brooklyn-i Pratt Intézetben tanult, 1943-ban a Boston-i School of the Museum of Fine Arts-ban, 1947-től, a háborús veteránok továbbtanulását segítő, úgynevezett G. I. Bill révén a párizsi École des Beaux-Arts-ban folytatta tanulmányait. Első egyéni kiállítását a párizsi Arnaud galériában, 1951-ben rendezte. Első retrospektív kiállításának 1973-ban a New York-i Museum of Modern Art adott otthont. A New York-i Matthew Marks galériával szerződött Kelly művészetét az absztrakt expresszionizmus ellenében született Hard-edge (kemény él), az akció festészettel rokon Color field (színmező) festészet és a közlést a tovább nem lebontható alapokra redukáló minimalista irányzatokba sorolják. Sok festménye csak egy, általában világos színt tartalmaz, vásznai néha szabálytalan formájúak. Esztétikájának alapja „a kevesebb több” elve, amelynek kialakulásában a második világháborús álcázási tapasztalatai bizonyára fontos szerepet játszottak. Művészi eszköztárának fontos elemei a geometria és a más művészek (főleg Matisse és Malevich) munkásságának megidézése. A New York-i Museum of Modern Art-ban rendezett Focus: Ellsworth Kelly című, 2008 március 3.-ig megtekinthető kiállításon a művész 27 festménye és rajza látható. A legtöbb munka az 1950-es években készült. Láthatunk 1950-ben, Párizsban festett, Matisse-t idéző festményt (Relief kékkel), 1951-es, élénk színekkel és homogén feketével megtöltött geometrikus formákat tartalmazó rajz-sorozatot, 1959-ben készült hommázst Malevich-hez (Két fehér), amely voltaképpen Malevich Szuprematista kompozíció: Fehér fehéren című képének fellágyított másolata. Egy francia szerzetes cellájának falára készült a Dominikánus című gondosan modulált, geometrikus, figurák nélküli reneszansz oltárképre emlékeztető, feketére festett léccel vízszintesen két részre osztott, 1952-ben született festmény. „A festmény formája egyben a tartalma is… Engem kevésbé érdekelnek a panelekre helyezett nyomok, mint maguk a panelek… A képeim úgy készültek, hogy örökké a jelenben éljenek, ideák, amelyeket a jövőben bármikor meg lehet ismételni”, nyilatkozta Kelly 1969-ben.