A múzeum zord folyosójáról belépve a teremőr szokatlan kéréssel állítja meg a látogatót: a cipőt a bejárat mellett felállított polcon kell hagyni és helyette egy védőzoknit kell felvenni. Kiwon Park installációjával ismerkedünk a madridi Reina Sofía Múzeumban. A koreai művész a két boltíves, egymásba nyíló terem falait és plafonját fénylő, mézre emlékeztető zselatinos anyaggal vonta be. A padlóra ugyanilyen színű, négyzet alakú, felfújható műanyag kispárnákat rögzített. A hatás meglepő: akár egy mézescukorka belsejében is lehetnénk. A pihe-puha padlón sétálgatva kiderül, hogy a falra egyenletesen felkent furcsa anyag nagy mennyiségű ipari zsír. Az installáció a múzeum tavaly ősszel indított „Produkciók” című sorozatának része, amelyben az intézmény fiatal alkotóknak ad bemutatkozási lehetőséget. A kiállított munkák kifejezetten ehhez a programhoz készülnek, a megvalósítás költségeit a múzeum állja.
Kiwon Park alkotásai a keleti gondolkodásmódban gyökerező térkoncepcióra épülnek. Érdeklődésének középpontjában az üres tér áll, amit a padló, a falak, a plafon és a fény határoznak meg. A művész a teret szobornak tekinti, alkotásaival átformálja és élővé teszi azt. Installációi révén – például a szín, a textúra vagy a mennyiség érzésének megváltoztatásával – a már meglévő, ismert helyek új képzeletbeli, absztrakt terekké alakulnak. Amikor Kiwon Park megtekintette a tervezett kiállításhoz rendelkezésére álló termeket, az egykor kórházként működött épület méteres vastagságú falai ragadták meg leginkább figyelmét. Egy korábbi tárlat után néhány munkás éppen akkor állította helyre a falakat. Ez a művészt arra emlékeztette, mint mikor az orvosi kezelésnek köszönhetően a beteg visszanyeri egészségét. A masszív falakat a könnyedséggel párba állítva, az installáció végül A könnyűség súlya címet kapta. Hasonló hatást érezhetünk a zömök múzeum utcai frontjához illesztett üvegliftek láttán.
Kiwon Park (Cheong-ju, 1964) művészeti tanulmányait a chungbuki egyetemen végezte, jelenleg a koreai Bucheon városában él és alkot. Az utolsó Velencei Biennálén egy művészcsoport tagjaként képviselhette országát, akkor a nemzeti pavilon falait piros műanyag panelekkel vonta be.
Megtekinthető: 2007. február 19-ig, Madrid, Museo Reina Sofía (MNCARS)