Az elmúlt évtized nagy múzeumalapítása láza a kedvezőtlenebbé vált gazdasági körülmények között alábbhagyott, de azért ebben az évben is a világ számos pontján nyíltak, illetve nyílnak új múzeumok. Második rész.
Franciaország számos kiváló művésze előtt tiszteleg életművüket bemutató múzeumokkal; ezek sora idén többek között a Bonnard és a Cocteau Múzeummal gyarapodik.
Ami Monet-nak Giverny volt, az Bonnardnak Le Cannet, a csendes kisváros Monaco szomszédságában, ahol élete utolsó, legtermékenyebb negyedszázadát töltötte. A város a Belle Époque építészetének egyik legszebb helyi példájaként számon tartott épületet alakíttatta át a június 25-én megnyíló múzeumcéljaira. A több mint száz éves épületet egy modern szárnnyal és egy földszinti fogadórésszel egészítették ki. A múzeum gyűjteménye vásárlások és adományozások révén alakult ki, de több gyűjtő is itt helyezte tartós letétbe a tulajdonában lévő Bonnard-műveket. A nyitó kiállítás a – nem túl fantáziadús – Bonnard és Le Cannet. Mediterrán fényben címet viseli, szeptember 25-ig lesz látható.
Nincs messze Monacótól Mentonsem, ahol novemberre tervezik az új Jean Cocteau Múzeum megnyitását. Az író-festő-filmrendező Cocteau-tól a város a múlt század közepén több munkát rendelt, sőt a neves művésznek 1966 óta már múzeuma is van itt. Ezért döntött úgy Severin Wunderman, a Corum luxusórákat előállító svájci cég korábbi tulajdonosa, hogy a településnek ajándékozza több mint 1500 darabos Cocteau-kollekcióját, aminek bemutatására a város most új múzeumot épít. A festői tengeröbölre néző, környezetébe jól illeszkedő, mégis feltűnő épületet a francia Rudy Ricciotti tervezte. A hatalmas anyagot a múzeum időszaki kiállításokon tervezi bemutatni, amelyeken szerepelnek majd Cocteau művészbarátai, így Modigliani, de Chirico, Miró, Bernard Buffet és Andy Warhol munkái is.
Többszöri határidő-módosítás után idén várható a Tel Aviv Museum of Art új épületének átadása is. A hatszintes épület 19 ezer négyzetméterrel bővíti Izrael legfontosabb modern és kortárs művészeti múzeumának kiállítási terét. A tervek szerint helyi művészek munkái kapnak majd helyet benne. A 45 millió dolláros költségeket a Los Angelesben élő Herta és Paul Amir adományából fedezik. A külső megjelenésében Alexander Archipenko épület-fantáziáira emlékeztető múzeumot a Harvard Egyetemen dolgozó Preston Scott Cohen professzor tervezte. Az épület függőleges „fénycsatornája” nemcsak a belső terek többségének természetes megvilágítását biztosítja, hanem tájékozódási pontként is szolgál az egymáshoz változatos módon kapcsolódó tereket és szinteket bejáró látogatók számára.
Az írás első része itt olvasható.