Hogyan
jön létre a kritikai design, mely a mainstream konzumkultúrával szemben
ökológiai, geopolitikai és társadalomkritikus tudatossággal nem pusztán
megrendelői érdekeket szolgál ki, hanem aktívan formálja a vizuális kultúrát,
sőt a kultúra és a társadalom egészét?
A projekt fókuszában a tipográfia áll, egy olyan vizuális nyelv,
mely mind a design mind a képzőművészet területén értelmezhető. A kiállításon
történeti és kortárs művek, projektek és kiadványok szerepelnek a design és a
képzőművészet határterületéről három altéma köré csoportosítva: tipográfiai
utópiák, anti- és parallel design, szubverzív design.
A tranzit. hu és a Dorottya Galéria (Műcsarnok) szervezésében a
Lengyel Intézet együttműködésével valósul meg a három helyszínes kiállítás, valamint az előadássorozat.
A háromrészes kiállítást szakmai programok kísérik:
Részletek: http://www.tranzit.org, http://www.metatron.sh/koztesido
A Művészetelméleti és gyakorlati szabadiskola őszi szemináriuma
a Typopass – Kritikai design és konceptuális tipográfia kiállításhoz kapcsolódik.
2009. október 14, 15-18 óra
Société Réaliste
Glifek és rétegek – előadás
Az első, „IGM: MDCCLXX IXX” című kiállítás óta,
melyet a Karton Galériában rendeztek 2005 februárjában, a Párizsban működő
Société Réaliste csoport kifejlesztett egy jel- és felirat rendszereken
alapuló, hibrid kutató- és alkotómódszert. A Société Réaliste-ot a graffiti, a
tipográfia, a mintatervezés, a képvers öröksége, módszereinek ötvözése, a képek
és szövegek között elmosódó határok érdeklik. Plasztikai kísérleteivel párhuzamosan
a művészcsoport diskurzív motívumokat dolgoz ki az egybeolvadó és keveredő
nyelvek iránti megszállottságuk igazolásaként, melyet előadásukban összegeznek.
Az előadás a felvilágosodás-kori író, Nicolas-Edme Rétif de la Bretonne gyakorlatán alapul,
amely az elmúlt öt évben a művészek állandó inspirációs forrása volt. Rétif
köztéri írás-technikájából adódó fő kérdések bemutatásával a Société Réalisté
megkísérli saját munkájának változatos dimenzióit
összekapcsolni, a politikai design területén végzett vizsgálódásaitól kezdve a
területi ergonómiát érintő kutatásokig, egészen addig a pontig, ahol a
területek íródnak, és a nyelvek átrendeződnek.
Az előadást követő 19?9 című szeminárium keretében a magyar
alkotmánymódosítások tipográfiájának újragondolása a résztvevőkkel.
részletek: www.tranzit.org /hu/ Művészetelméleti és gyakorlati
szabadiskola
Jelentkezési határidő a tranzit.hu@gmail.com címen angol nyelvű
motivációs levéllel 2009. október 12-ig.
A Société Réaliste-ot Gróf Ferenc és Jean-Baptiste Naudy
alapította 2004 júniusában. Politechnikájú alkotó sémáikat kiállítások,
kiadványok és konferenciák során fejlesztik ki. 2009-ben a Société Réaliste
egyéni kiállításon mutatkozott be Marseille-ben, Párizsban és Londonban,
nemzetközi biennálékon Athénban, Ljubljanában, Isztambulban és Lyonban, csak
úgy, mint csoportos kiállításon Spanyolországban, Franciaországban, Belgiumban,
Lengyelországban, Horvátországban, Ausztriában, Szlovéniában, Hollandiában és
az USA-ban.
Október 14. 18:00
Szentpéteri Márton
Design és kritika. Példák a magyar és nemzetközi designkultúra
területéről – előadás
Szentpéteri Márton eszmetörténész, designkritikus. 1993-1998
között az ELTE BTK Magyar Nyelv és Irodalom, és Esztétika szakjain tanult. 1998
és 2002 között az ELTE BTK Reneszánszkutatások Posztgraduális Központjában
(CHER), a wolfenbütteli Herzog August Bibliothekban, a nápolyi Istituto
Universitario Orientale-n és a Central European University-n folytatott doktori
tanulmányokat; 2005-ben doktorált az ELTÉ-n. Jelenleg a Moholy-Nagy Művészeti
Egyetem docense.
Október 15. 18:00
Helvetica (rendezte: Gary Hustwit) – vetítés
bevezeti: Orosz Márton, tipográfus, művészettörténész
A Helvetica egy 80 perces független film a tipográfiáról, a grafikai
designról és a globális vizuális kultúráról. Egyetlen betűtípus kialakulását
vizsgálja (amely 2007-ben ünnepelte ötvenéves születésnapját) abban a tágabb
összefüggésben, hogy a betűk hogyan hatnak az életünkre.
Előadások
2009. október 22, 17:00 Platán Galéria
Branka Stipancić – művészettörténész, Zágráb: Mladen Stilinović
és más művészkönyvek
Piotr Rypson – művészettörténész, Varsó: A nyomdán kívül –
független lengyel művészkiadványok
Perneczky Géza – művészettörténész, Köln: Művészkiadványok az undergound
és az avantgárd határán
Az első két előadás angol nyelvű, a harmadik magyar nyelvű.
Együttműködő partnerek: Artpool – Művészetkutató Központ, Labor,
Lengyel Intézet, Magyar Nemzeti Galéria, Pesti Műhely – Fajó János, Petőfi
Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Sára Ernő,
Somogyi Krisztina
Támogatók: Oktatási és Kulturális Minisztérium, Nemzeti
Kulturális Alap, Budapesti Őszi Fesztivál