A 17. század a holland művészet vitathatatlan fénykora volt, amikor a sokszorosított grafika a festményhez hasonló népszerűségnek örvendett.
A rézkarcot általában a kompozíciót kitaláló művész saját kezűleg karcolta, míg rajz vagy festmény reprodukcióját főleg az erre a munkára szakosodott metsző véste lemezbe. A két különböző technika, a rézmetszés és a rézkarc békésen megfért egymás mellett, sőt gyakran egy adott lemezen belül keveredett egymással. A lapok nyomtatására és sokszorosítására kiadók jöttek létre, amik ugyan maguk is készítettek műveket nyomólemezre, de főleg külső művészeket bíztak meg a munka elvégzésével. Amszterdam volt a rézlemezek által sokszorosított grafika egyik legjelentősebb európai központja. Erről, az úgynevezett Aranykorról ad ízelítőt a Rembrandt Házban nemrég megnyílt kiállítás, nagyjából száz lapot bemutatva a korszakról.
A tárlat főleg Salomon Saverij és Rembrandt munkásságát emeli ki, de a hangsúlyt a kiadói tevékenységre helyezi. Voltak magányos farkasok és tőkeerős vállalkozások. Az előbbire jó példa Rembrandt, aki ameddig csak lehetett, saját kezében tartotta a teljes folyamatot a lemezkészítéstől a sokszorosításon át egészen a lapok eladásáig. A metszetkiadásban a korszak piacvezetőjének számított a hosszú ideig működő Danckerts cég, amit Cornelis Danckerts és fiai (Dancker és Justus) irányítottak. A lemezek elkészítését főleg külső művészekre bízták, de a sokszorosítást, az értékesítést már maguk végezték.
A korszakban jellemző volt a nyomólemezekkel való kereskedés, minden kiadó igyekezett a népszerű kompozíciókat vagy a híres művészek által készített lemezeket megszerezni, amiket aztán saját nevük alatt jelentettek meg. Danckerts igen jelentős raktárkészletet halmozott fel ezekből a nyomólemezekből. A cég tevékenyen vett részt a külföldre irányuló műkereskedelemben, ezzel nagyban hozzájárult a 17. századi holland metszetek elterjesztéséhez. Az amszterdami kiadók lapjai egész Európában megtalálhatók voltak. A szeptember 18-ig megtekinthető kiállítás jelentősége a témaválasztásban rejlik, mivel a kiadói tevékenység általában csak marginális szála volt az eddigi megrendezett sokszorosított grafikai tárlatoknak.
Rembrandt Ház, Amszterdam
2011. június 25. – 2011. szeptember 18.