A Vatikán digitálisan is elérhetővé tette egyik legnagyobb kincsét, Michelangelo zsenijének halhatatlan remekművét, a Sixtus-kápolnát. A reneszánsz csúcsművet a pápai állam weboldalán mindenki szabadon tanulmányozhatja mostantól. Akár a kényelmes fotelből is, nem kell többé lökdösődni a turistákkal zsúfolt eredeti helyszínen. Izmos atléta alakok, ragyogó világos színek és látszatarchitektúrák minden mennyiségben.
A digitális Sixtus-kápolna megtekinthető: itt
A Sixtus-kápolnáról:
„A Sixtus-kápolna (Róma, Vatikán) ma ismert formájában IV. Sixtus
pápasága idején, 1475 táján épült, és Mária mennybevitelének
tiszteletére szentelték fel… A templombelső első dekorálásakor a
munkákban Perugino mellett többek között Botticelli, Ghirlandai,
Rosselli és Signorelli vett részt. Az első festményciklus része volt a
csillagokkal teleszórt kék égboltot ábrázoló mennyezetfestmény is…,
amelyet később Michelangelo mennyezetfreskóinak kedvéért távolítottak
el. A mintegy 300 figurát felvonultató új dekoráció több mint 1000 nm
felületre terjed ki (alsó részén 13×36 m), és lényegében három egymás
fölötti sávból áll; az alsót a lunetták alkotják, amelyek voltaképpen az
oldalfalak felső részén helyezkednek el; a középső sáv alkotóelemei a
hosszanti oldalak háromszögei, a sarkokon látható csegelyek, valamint a
látnokok (a próféták és a szibillák) trónusai. Legfelül, a központi
sávban a bibliai jelenetek sorakoznak; ezt a mezőt meztelen ifjak
(ignudi) kötik össze a középsővel. A lunetták közeiben álló puttók
tartják a látnokon nevét közlő feliratokat. A trónusokat közrefogó
festett falpilléreken, kariatida szerepben, szintén puttók jelennek meg;
egy-egy ignudi-pár között bibliai epizódokat illusztráló medalionok
helyezkednek el… Már 1533-ban szóba került, hogy [Michelangelo]
megbízást kap egy Krisztus feltámadása freskóra… III. Pál, az új pápa
megerősítette az Utolsó Ítéletre szóló megbízást, és 1535. április 16-án
el is kezdték építeni az állványzatot… A kompozícióban közel négyszáz
figura szerepel. Magasságuk 250 és 155 centiméter között váltakozik; a
felső csoportok alakjai nagyobbak, a lentieké kisebbek. A figurák
elrendezése a következő: felül, a fal több mint felét a mennyei
birodalom foglalja el – ennek központjában az ítélkező (Világbíró)
Krisztus áll, akit Mária, valamint szentek, pátriárkák és apostolok
vesznek körül… Közvetlenül a mennylakók csoportja alatt az ítélet után
üdvözültek emelkednek felfelé baloldalt, és a pokolra kárhozottak
zuhannak alá jobb oldalt.”
(Ettore Camesasca: Michelangelo. Corvina, 1992.)