Párizstól 30 kilométerre, a brétigny-i Centre d’art contemporain-ben nyílt meg Santiago Sierra első franciaországi egyéni kiállítása. Az 1966-ban született spanyol művész, aki több éve Mexikóban él, saját nyilatkozata szerint elsőrendű törekvésének azt tartja, hogy akár a land art, akár a body art vagy a minimal art körébe tartozó munkáival a dél-amerikában uralkodó, egyszerű munkásokat, bevándorlókat, és a társadalom perifériájára szorult embereket sújtó igazságtalanságokra irányítsa a figyelmet. Munkásságának alapvető eleme, hogy az akcióiban résztvevő szereplőit megalázó helyzetbe hozza. Ennek egyik formája, hogy éhbérért olyan feladatokat végeztet el nyomorban élő emberekkel, amely kiszolgáltatottságukat, megalázottságukat még nyilvánvalóbbá teszi. Ténykedése az utóbbi években sok vihart kavart, és míg egyesek korunk súlyos társadalmi és politikai bírálatát látják benne, mások azt egyszerű provokációnak tartják. Sierra a múlt évben részt vett a Velencei Biennálén, és a párizsi Palais de Tokyoban is szerepelt néhány alkotása. Akkor többek között annak az akciójának fotón megörökített mozzanatait mutatta be, melynek során bevándorló munkásokkal 3000 koporsó méretű gödröt ásatott (3000 HUECOS DE 180x50x50 cm, 2002).
A brétigny-i kiállítás alkalmával, Sierra a tőle megszokott módon, ismét egy nem mindennapi kreációval (Dwelling of a 9 square meters) okozott meglepetést. A látogató egy nyilatkozat aláírása után önkéntes rabbá válhat, és minden személyes tárgyától megfosztva, beléphet egy fekete, 9 m² alapterületű betonkockába, amely éppúgy utalhat az illegális bevándorlókat rejtő konténerre, mint a nyomor kényszeréből megtapasztalt börtönre. A fogság időtartama egy és négy óra között változik, amit a «börtönőr» kockavetéssel határoz meg, de a «rab» csak bezárása után tudja meg büntetése súlyosságát. A vállalkozókedvűek május 29-éig élhetik át a biztosan kellemetlen élményt.