A szlovákiai kortárs színtér nálunk is jól ismert installációművésze, Németh Ilona legújabb munkáját mutatja be a Platán Galéria. A kicsiny galéria teljes kiállítótermét kitölti a mű: egy hatalmas, szegecselt szélű szelvényekből összekalapált pléhdoboz. Az oldalába szúrt méretes fogantyú és a gumiköpenyes elülső rostély tanúskodik arról, hogy a pléhdobozba be is lehet jutni.De nem a kiállításnézőknek – a mű valójában egy autók számára készített utcai konténergarázs, egy szlovákiai kisváros sajátos találmánya. Rózsahegyen (Ružomberok) ugyanis a kínzó garázshiány ellen egész furcsa módon védekeztek a helyi lakosok a szocializmus alkonyán. A keleti járműipar jeles darabjai fölé az ügyeskedő maszekok húztak védő hajlékokat: egy fémfeldolgozó barkácsműhelyében sorra készültek – a nálunk is ismert, keretre feszített vászontetők analógiájára – a fémfedők. Egy ilyen garázst szállíttatott át Németh Ilona Budapestre. Az objekthez mellékelt fotókon jól látható, hogyan állnak eredetileg egymás mellett a pléhskatulyák a lakótelep előtti betonparkolóban, védve tulajdonosuk féltve őrzött autóit. Németh Ilona felkereste birodalmában az öreg szakit (ezt már a mellékelt videón látjuk), rendelt tőle két konténert, majd üzembe is helyezte őket a parkolóban. A Platán Galériába beköltöztetett fémmonstrum körül megváltozott a közös emlékeket felelevenítő szlovákiai kontextus. Az Andrássy út üvegkirakata mögött idegen objektként szorong a pléhkonténer. Itt inkább hat azonosíthatatlan nem-repülő tárgynak, mint készen talált és bemutatott ready-made-nek. (Duchamp az első ready-made-et, a Piszoárt, egy hamis szignóval látta el, Németh Ilona viszont a kétkezi munkára utaló, ironikus „Handiwork” címet adta készen kapott művének.) A luxusüzletek és bankpaloták között a bádogdoboz ügytelen, ostoba bárdolatlansága a nem oly régi félmúlt kínos örökségét idézi fel. Amit nem tudunk összeegyeztetni a szupermodern jelennel, mint ezekkel az otromba bádogszörnyetegeket az elegáns pesti sugárúttal. A bádoggarázs óriás időkapszulaként éktelenkedik a galéria kirakatában, magába zárva a kommunista múlt fenyegető sűrítményét. Lapul, sandán figyel, rosszban töri a fejét – mint a betonszarkofág Csernobilban.
Platán Galéria
2007. október 18.–2007. november 16.