Nagyszabású René Magritte kiállítás nyílt a Tate Liverpool épületében, ritkaságnak számító erotikus rajzokkal.
A belga születésű szürrealista festő olyan banális tárgyakat emelt be a művészetbe, mint például a pipa, vagy az esernyő. Egyszerű tárgyakat jelenít meg szokatlan kontextusban, ezzel új jelentést kölcsönöz a megszokott dolgoknak. Arcát almával eltakaró keménykalapos férfialakja régóta a populáris kultúra része, már számos formában, például a filmművészetben is felhasználták (Thomas Crown ügy, 1999).
A helyszínválasztás talán nem véletlen. A Liverpool büszkeségének számító Beatles együttes egyik tagja, Paul McCartney nemcsak Magritte alkotásainak kedvelői közé tartozik, de számos művének a tulajdonosa is. A mostani tematikus kiállításon látható száz körüli festmény és számtalan grafika, köztük korai reklámtervek, valamint kevésbé ismert rövidfilmek átfogó képet adnak a művész munkásságáról az 1920-as évek közepétől az 1967-ben bekövetkezett haláláig.
Ritkaságnak számít az a hat darab erotikus rajz, amiket egy magángyűjteményből kölcsönöztek a kiállításra. Mivel a műveket leginkább az iskolai fiúmosdókban látható ábrázolások nyíltsága jellemez, a galéria egy külön helyet talált a számukra. „Egy kis budoárt készítettünk ezeknek a műveknek. Nem akartuk kordonnal elzárni, vagy függöny mögé tenni, de nem akarunk senkit sem arra kényszeríteni, hogy megnézze ezeket a munkákat, ha nem akarja” – nyilatkozta a múzeum igazgatója, Christoph Grunenberg.
Az egyik rajzon egy aprócska férfialak halad egy hatalmas vagina felé, miközben szárnyas fallosz száll keresztül a hajnali égbolton. Magritte ezeket a rajzokat az 1940-es években készítette a szürrealista francia filozófus, Georges Bataille Madame Eduarda című erotikus novellájának illusztrált kiadásához. Mivel a könyv nem jelent meg, a belga művész szárnyaló fantáziájának ezen oldala mindeddig csak kevesek számára volt megismerhető.
A szigetországban október 16-ig megtekinthető tárlat novemberben Bécse költözik és az Albertinában lesz látható február végéig.