A 19-dik század közepére Amerika kulturális profilját kereső világhatalommá vált. A rabszolgaság intézménye még virágzott, az őslakos indiánok kiirtása még tartott, de a jellegzetesen amerikai tájképfestészet már megkezdődött a Hudson folyó völgyében.
Ez volt a válasz: a Hudson River School festői Amerikát nem-Európának mutatták. Európának romantikus romjai voltak, Amerikának ultra-romantikus természeti szépségei. Európa antikvitásokkal büszkélkedhetett, Amerika őserdőkkel. Európa évszázadokban mérte az időt, Amerika eonokban. A New York Historical Society: Nature and the American Vision című kiállításán mindez ambíciózus, nagyméretű, hatalmas mesterségbeli tudással, és egy új civilizáció építőinek büszke öntudatával készült festmények tucatjain látható. A festmények születése idején a Hudson folyó vize még kristálytiszta volt, ittak belőle, fürödtek benne az emberek. A folyó vize ma teljes hosszában dioxinnal és más mérgekkel szennyezett, ivásra, fürdésre alkalmatlan.
New York Historical Society, New York