Az Art Market kezdetektől a nemzetközi környezetbe való betagozódásra törekszik, ezért is tartják fontosnak a szervezők, hogy a harmadik évben – azaz idén – sikerült elérni, hogy a külföldi kiállítók száma a magyar résztvevők fölé nőtt. Az elmúlt év során is erre a kulcselemre fókuszáltak, több mint tíz különböző helyen, vásárokon, biennálékon igyekeztek prezentálni a vásárt és felkelteni az érdeklődést a jelentkezésre.
Partneri kapcsolatot építettek ki több vásárral, közülük a legfontosabbak a berlini Preview, az Art paris, a Tel-Aviv-i és Catania-i vásár. Az eddiginél nagyobb számban hívtak meg Art Lovers- és műgyűjtői klubokat, amelyeknek külön programokat is kínálnak. Kibővítették a szakmai testületet külföldi tagokkal, így Nicole F. Loeser, a berlini Whiteconcepts, Dejan Sluga, a ljubljanai és bécsi Photon és Adina Zorzini, a bukaresti Zorzini galéria vezetői dolgoznak együtt a magyar tagokkal, Einspach Gáborral, Deák Erikával és a jeleng miniszteri biztosként dolgozó ex-Műcsarnok igazgatóval, Gulyás Gáborral.
Az Art Market a kezdő vásárokra jellemző útkeresésben van, ugyanakkor igyekszik rugalmasan reagálni mind a művészeti világ, mind a társadalmi környezet releváns változásaira. Az idei vásár kiemelt témája a migráció, La Grande Migration címmel az IBS-en tanító Vékony Délia kurátori válogatásában, a részt vevő galériák anyagából egy kiállítás látható amely reflektál a napjainkban zajló jóléti államokat is érintő elvándorlási hullámra.
Art Market, pillanatkép a tavalyi show-ból. Fotó: Vékony Dorottya
A vásár eredeti önmeghatározása és célja azt fogalmazta meg, hogy Kelet-Európai régió fontos vására szeretne lenni, most az előzetes sajtótájékoztatón Ledényi Attila vásárigazgató úgy fogalmazott, geográfiai régiók helyett kulturális régiókban gondolkodnak, így a cél a Young Európa megszólítása illetve bemutatása. Fiatal Európán pedig a volt kelet európai országokat, a volt szovjet tagköztársaságokat és Eorópa perifériáján élő országokat értik, ezt egészítik ki a török és izraeli művészetettel és friss, lendületes nyugat –európai (olasz, svájci, német) tartalmakkal.
A vásár újdonságai közé tartozik a sCulture néven futó szobrászati program, Gajzágó György kurátori válogatásában a Millenáris parkjában és a standok közti szabad területeken a szobrászat szerepét igyekszik bemutatni, és megerősíteni a kortárs képzőművészetben. S mivel kereskedelmi vásárról van szó, céljuk a gyűjtők figyelmét is ráirányítani erre a kevésbé ismert és gyűjtött területre.
A vásár művészeti szakmai kiegészítő eleme az a kerekasztal-beszélgetésekből, film- és könyvbemutatókból álló sorozat, amely a Múzeumcafé folyóirat közreműködésével, nemzetközi résztvevők bevonásával segít „még többet” megtudni a kortárs képzőművészetről. Természetesen lesz múzeumpedagóiai program, büfé, performance, VIP programok, minden ami lenni szokott egy ilyen rendezvényen. Ami pedig még újdonság, hogy a csarnok tetején egy bloggerszobát rendeztek be, ahová betelepülve bármely blogger helyszíni tudósítást adhat.