Virág Judit aukciói mindig egyfajta barométerként működtek a
műkereskedelmi piacon. Most is ez a helyzet. Bár ilyen és ehhez hasonló
címekkel jelentek meg publikációk, hogy Izgalom mentes árverése volt
Virág Juditnak, mégis úgy látom, a mélyben valami elmozdulás látszik és
ez érződött is a május 17-i aukció első felében. Persze az idézett cím lényegében
fedi a valóságot, hiszen minden ment a maga útján, a megszokott
mederben. Voltak szép képek, szép licitek. Voltak különleges művek is,
elegendő, ha csak Czóbelt, Egryt, Mednyánszkyt, Kondort, Czigány Dezsőt,
Patkót és Vaszaryt emelem ki.
Részletes értékelésbe nem szándékom menni, hiszen az aukció előtt és utána is többen, több helyen, korrektül megtették ezt. Ami viszont izgalmas, az az, hogy valami mégiscsak motoszkál a felszín alatt – és ez a valami a műkereskedelmi piac éledezését jelzi. A műpiaci barométer az aukció első felében szép kilátásokat jelzett. Úgy pörgött minden, mint a régi szép időkben a válság előtt. Jöttek a művek, jöttek a licitek, ment minden, mint a karikacsapás. Az aukció második része azonban egy kicsit lelassult. Éledezés tehát van, de még nincs minden rendben.
Több korábbi beszélgetésben hallottam olyan felvetéseket, hogy a Kieselbach Galéria távolmaradása a megszokott aukciók sorából, megerősítette a Belvedere vagy az Abigail pozícióit, vagyis átrendeződni látszik az aukciós piac: talán nem akkorák már a távolságok, mint régebben érzékelni lehetett. Nos, érzése lehet az embernek, de engem a számok sokkal hitelesebben orientálnak, ezért elővettem korábbi és mai aukciós összesítéseket. Roppant tanulságos!
Virág Judit
Összkikiáltási
ár (Ft)
Összleütési
ár (Ft)
Licitindex
(%)
2008 tél
799,420,000
1,071,150,000
134
2009 tavasz
310,280,000
454,110,000
146
2009 ősz
240,430,000
296,510,000
124
2009 tél
383,260,000
485,410,000
127
2010 tavasz
312,110,000
395,350,000
127
A Virág Judit Galéria aukcióinál jól látható a 2008 és 2009 közötti vízválasztó. A válság hatására óvatosabbra és minőségibbre vette a ház a kínálatot. A licitindex (a kikiáltási ár hányszorosa a leütési ár) azt mutatja, hogy aki későn ébredt, az még 2009 tavaszán próbált elspájzolni valamit, de azóta szépen beállt a piac egy 124-127%-os licitindexre. (Ez mellesleg a nemzetközi aukciós trendekhez is sokkal jobban igazodik, mint a korábbi túlfűtött hazai, akár 180%-ig felkúszó érték.)
Ez a mai állapot azt jelzi, hogy a szakértők is stabilan áraznak és a piac is higgadtan reagál. A valóban jó művekre valóban jó licitek érkeznek, a kevésbé jelentős munkákra pedig alig mozdul rá a gyűjtő. Ne tévesszen meg senkit, hogy a 2009-es év kalapács-árai a milliárd körül mozognak. Abban az időben az aukciókon még a megszokott tételszám a 200–250 körüli volt, ma pedig a 150 körüli tételszámok a jellemzőbbek! A 100 tétellel kevesebb mű azonban nem arányos az összkikiáltási ár megfeleződésével, tehát ezt is vegyük figyelembe! Azaz sok jó mű távol marad az aukciósházaktól a mai bizonytalanabb licitemelkedéseket látva. A fentiek ellenére a válogatottabb anyag és szerényebb tételszám az egyik „jó” hozadéka a válságnak.
Visszatérve a kiinduló okfejtéshez. Nézzük meg a Belvedere hasonló számait egy jól sikerült aukció, a 2010. májusi után:
Belvedere
2010
(május)
170,200,000
173,538,000
102
Ezek alapján azért nem merném azt a következtetést levonni, hogy kialakult egy jelentős kiegyenlítődés az aukciós piacon. Még ha mérséklődött is a mennyiségi különbség számszerűen, a licitindex és a művek összértékét jelző számok továbbra is jelentős különbségeket mutatnak. Itt a jól látható eltérés az érzés és a pontos, számokban is kifejezhető tények között!
Az persze igaz lehet, hogy a Belvedere is kialakította a maga közönségét, és stabilan kiharcolta a maga piaci szeletét az aukciós tortából. Ez időben tényleg egybeesik a válság alatti szerény átrendeződésekkel. Mielőtt azonban az egész magyar aukciós piacról bármi elhamarkodott következtetést vonnánk le, várjuk meg a tavaszi aukciós szezon végét. Az minden esetre jó hír, hogy az artprice.com nemzetközi bizalmi indexe 26,5 %-on áll és hónapok óta tart ez a pozitív tendencia.