Saul Steinberg (1914–1999) Romániában született amerikai művészt elsősorban az tette széles körben ismertté, hogy a New Yorker című, neves hetilap olvasói hatvan éven keresztül rendszeresen élvezhették a cikkek között, illetve a borítókon megjelenő humoros rajzait. Míg népszerűségét a karikatúra műfajának kiemelkedő színvonalú művelőjeként szerezte, intellektuális körökben leginkább éleslátásáért és sokoldalú művészeti tevékenységéért becsülték nagyra. Baráti köréhez többek között olyan személyiségek tartoztak, mint Vladimir Nabokov, Saul Bellow, Le Corbusier, Alberto Giacometti és Henri Cartier-Bresson. Egyszerű vonalú divatrajzaival, textilterveivel, plakátjaival, rajzalbumaival, falfestményeivel, kollázsaival és színházi díszleteivel, a háború utáni években meghatározó stílust teremtett az Egyesült Államokban. Alkotásait nemcsak a legtekintélyesebb galériák, de olyan múzeumok is bemutatták, mint a New Yorki MoMa és a Whitney Museum.
Steinberg 1946-ban, egy párizsi látogatása alkalmával megismerkedett Cartier-Bressonnal, és életre szóló barátság jött létre közöttük, amit nagyban erősített az egymás munkája iránti tisztelet. Ezért is kapott helyet Saul Steinberg kiállítása a Cartier-Bresson születésének századik évében rendezett ünnepi programsorozatban.
Steinbergnek, akinek alkotásaiból 2003-ban Budapesten, 2B galéria mutatott be válogatást, ezúttal 1930 és 1990 között készített munkáit, több mint száz rajzát, valamint kollázsait és assemblage-ait, installációit láthatjuk. Egyvonalas vagy apró pontokból kialakított rajzaival, egyszerű módon, sikerült összetett gondolatokat, humort és kritikát, gyengédséget és szatírát közvetítenie, társadalmi helyzetképet elénk vetítenie. 1953-ban született Techniques at a Party című képén például a koktélparti résztvevőiben a legegyszerűbbnek tűnő eszközökkel is képes volt a legkülönbözőbb karaterű embereket megjelenítenie. 1959-ben fogott maszksorozatába, amelyből most hat darabot láthatunk a kiállításon. A papírzacskókból készített, karikaturisztikus maszkok mindegyike egy-egy, korának jellegzetes, különböző társadalmi réteghez tartozó alakját ábrázolja rendkívüli kifejezőkészséggel. Steinberg eszköztárában fontos szerepet játszott a kaligráfia és az egyéni szimbolumrendszer, de gyakran tűnnek fel rajzain a művész építészeti tanulmányairól árulkodó épületek is.
Az esemény alkalmából, a francia Robert Delpire könyvkiadó, aki maga is jól ismerte a művészt, «Illustrateurs»-sorozatának következő darabjaként, gazdagon illusztrált albumot jelentetett meg Saul Steinbergről, a szerény lehetőségekkel rendelkezők számára is elérhető áron.
SAUL STEINBERG – Illuminations
Fondation Henri Cartier-Bresson
2008. július 27-ig