A zürichi Kunsthausban december közepén jelentették be, hogy Cindy Sherman veheti majd át a 2012. évi Roswitha Haftmann-díjat. A díj a kiemelkedő kortárs művészeti teljesítményekért kiosztható elismerések között az egyik legfontosabb.
A díj a kiemelkedő kortárs művészeti teljesítményekért kiosztható elismerések között az egyik legfontosabb. Nem teljesen mellékesen a legjobban dotált is: 150 ezer svájci frank jár hozzá. Névadója és alapítója egy svájci műkereskedő. Az 1924-ben született Haftmann előbb Párizsban, majd Svájcban dolgozott, kezdetben galériák munkatársaként, majd vezetőjeként. Saját galériáját, a zürichi Galerie Modern Art-ot 1973-ban nyitotta meg, s olyan művészeket mutatott be ott, mint Hans Arp, Max Ernst, Hans Hartung, Oskar Kokoschka vagy Georges Mathieu. A galériás 1967-70 között dr. Werner Haftmann-nak, a berlini Nationalgalerie igazgatójának a felesége volt és haláláig az ő nevét viselte. Életének 1998-ban, 74 éves korában önkezével vetett véget. A róla elnevezett, de még általa tervezett alapítvány röviddel halála után azzal a céllal jött létre, hogy minden évben díjjal ismerjen el egy, a vizuális művészetek terén kiemelkedő minőséget létrehozó alkotót. Az alapító okirat nyomatékkal hangsúlyozza, hogy az odaítélés egyetlen kritériuma a teljesítmény; egyéb szempontok, mint pl. a jelöltek kora, nemzetisége vagy neme nem befolyásolhatják a döntést. A díjat odaítélő zsűriben a zürichi Kunsthaus igazgatójának elnökletével Svájc legfontosabb múzeumai és a kölni Ludwig Múzeum vezetői, továbbá általuk felkért szakemberek foglalnak helyet. A Roswitha Haftmann-díjat először 2001-ben ítélték oda; eddigi kitüntetettjei között van Maria Lassnig, Jeff Wall, Mona Hatoum, Peter Fischli és David Weiss, valamint Sigmar Polke. A 2011-es díj kitüntetettje Carl Andre amerikai szobrász volt, aki a minimalista mozgalom egyik vezető képviselőjeként még a 60-as években alapozta meg hírnevét.
A díj névadójával ellentétben a legfrissebb díjazottat aligha kell bemutatni: a New Jersey-ben született, New York-ban élő 57 éves Cindy Sherman évek óta a világ legbefolyásosabb művészei közé tartozik. Az ArtReview Power 100-as listáján 2003-ban bukkant fel először a neve. Idén már a hetedik helyre rangsorolták; a művészek közül egyedül az idei győztes Ai Weiwei előzi meg.
Jövő február és június között a new york-i MoMA ad otthont a 180 munkáját felvonultató nagyszabású retrospektív tárlatnak, melynek anyagát később San Franciscoban és Minneapolisban is kiállítják. A Roswitha Haftmann-díj zsűrijének indoklása a „megrendezett” fotók egyik legnagyobb mesterének tartja a művészt, aki újradefiniálta a „szerepfotográfiát”, modellként kizárólag önmagát, a saját testét használva. Szerepjátékai, melyek műtermében performanszként kezdődnek, végül fotókként kerülnek a nagyközönség elé. Különböző szerepeiben a sztereotíp nő-képeket parodizálja, és a női identitást tematizálja egy férfiak által dominált társadalomban. Sherman konfliktusokkal terhelt szituációkba vezeti műveinek szemlélőit; az általa képviselt egyéni identitást a kollektív tudatalattival, a mesterséges-mesterkélt szépséget a természetes brutalitással ütközteti. Művei egyidejűleg vonzanak és taszítanak, elbizonytalanítanak, de nem engednek szabadulni hatásuk alól.
Sherman egyben napjaink egyik legjobban eladható művésze is. Az artprice 1330 aukción értékesített tételt tart tőle nyilván, ezek közül 1294 a fotó, a többi grafika, kerámia, objekt, multimediális alkotás vagy szobor-installáció. Idén május és november között az ő Untitled #96 című fotográfiája tartotta az aukción valaha eladott legdrágább fotó címet, amit 3,89 millió dolláros árral érdemelt ki. Ezt a címet ugyan néhány hete elhódította tőle a német Andreas Gursky Rhein II. című felvétele, mely 4,3 millió dollárért cserélt gazdát, ám továbbra is Sherman az, aki napjaink fotóművészei közül a legnagyobb aukciós forgalmat produkálja. A legutolsó kiértékelt időszakban, 2010. július 1. és 2011. június 30. között összesen 57 munkája bukkant fel árveréseken, melyek együttesen 11,2 millió dollárért keltek el. Mindez persze forgalmának csak egy része, nem is biztos, hogy a nagyobbik része, hiszen az USA-ban és Európában több galériával is együttműködik, kiállításai szinte egymásba érnek, így feltételezhető, hogy galériás eladásai is igen számottevőek.
Cindy Sherman 2012. május 10-én veszi majd át a Roswitha Haftmann-díjat a zürichi Kunsthausban.