Május elején új kiállítótér nyílt Isztambul belvárosának egyik
felújított épületében. Az ARTER a Vehbi Koç Alapítvány kezdeményezésére
jött létre, a Starter (angolul előétel) elnevezésű első kiállításuk a
gyűjteményükből mutat be válogatást. A félezer munkát számláló anyagból a
neves német szakember, a kasseli Fridericianum egykori igazgatója,
Joseph Beuys korai felfedezője, René Block szelekciójában 87 művész
közel 160 alkotását láthatjuk az 1960-as évektől napjainkig. Nemzetközi
húzónevek (Sophie Calle, Allan Kaprow, Sigmar Polke) és a török élvonal
(Ayşe Erkmen) mellett két magyar művész is szerepel: Tót Endre, illetve
az egész mezőny talán legfiatalabbjaként a Képzőn nemrég diplomázott
Keller Diána.
A tavalyi Essl-díjas videóművész két munkáját a klosterneuburgi decemberi díjkiállítás megnyitóján vette meg Block a török alapítvány részére. Az első nagyszabású török magánalapítvány 1969 óta van jelen az oktatás, az egészségügy és a kultúra területén. Tevékenységükhöz – egyben a család nevéhez – két múzeum köthető. 1980-ban nyílt meg Törökország első privát múzeumaként a Sadberk Hanim Museum az alapító felesége emlékére, illetve a közlekedés-kommunikáció témakörét bemutató Rahmi M. Koç Museum, amely az alapító fiának a nevét viseli. A harmadik múzeum tervezés alatt áll: itt helyezik majd el a kollekció állandó kiállítását, míg az ARTER az időszaki bemutatók helyszíne marad.
Érdeklődésük 2007-ben fordult a kortárs művészet felé. Első vásárlásuk az 52. Velencei Biennále Északi Pavilonjának René Block válogatta műtárgyai voltak. Block, aki 1995-ben a IV. Isztambuli Biennále kurátora is volt, egy személyben lett a gyűjtemény és a 2008-ban Berlinben életre hívott Tanas kurátora. A Koç Alapítvány projektjeként a Tanas a török kortárs művészet kihelyezett németországi kirakatául szolgál, azzal az egyértelmű szándékkal, hogy nemzetközi közegbe integrálja a török alkotókat. (Az elnevezés a sanat szó anagrammája, ami törökül művészetet jelent.) Vándorkiállításokat is rendeznek: a berlini és isztambuli helyszín mellett a TBA21 alapítvány közreműködésével rendezték meg a Tactics of Invisibility című, kortárs török művészeti törekvéseket bemutató – még látható – tárlatot Bécsben.
A törökök iránti figyelem oka, hogy miközben Európa egzotikus peremén találhatók, a nagyszámú bevándorló miatt egyre markánsabban jelen vannak – gazdaságilag és a kulturálisan is – Nyugat-Európában. Idén az Európa Kulturális Fővárosa címen Essen és Pécs mellett Isztambul osztozik. Ennek kapcsán számos kortárs művészeti programra is sor kerül. Pár napja nyílt Matthew Richie és társai közreműködésével – zömmel Koçék finanszírozásában – a Morning Line Istanbul elnevezésű, 8 méter magas, 20 méter hosszú, 17 tonna alumínium felhasználásával készült zenélő építmény, ami a művészet, építészet, zene és a természettudományok közti kölcsönhatásokra fókuszál.
Családi vállalkozásból indulva hatalmas cégcsoporttá nőtte ki magát a Koç Group, jelenleg a világ 200 legnagyobb vállalata között tartják számon. Az említett múzeumok, projektek és a művészeten jócskán túlnyúló társadalmi szerepvállalás mellett a cég nemcsak az Isztambuli Biennále főszponzora, hanem a török kultúra globális reprezentációjának előrevivője is: tavaly tízmillió dollárt adományoztak a Metropolitan Museumnak, hogy a New York-i intézmény az ottomán művészetet bemutató új szárnyat létesítsen, amely a tervezett 2011-es nyitásakor a Koç Family Galleries nevet fogja viselni.