Pénteken három órakor (a fehérvári kiállításnyitókhoz képest szokatlan időben) megnyílt egy régen elfeledett, és most felélesztett műfaj – az állami vásárlások éves bemutatása. Hajdanán a Kulturális Minisztérium állami vásárlásai keretében bővült egy-egy múzeum állománya. Ez persze a szocializmusban az állami cenzúrának is megfelelt. Az állam által preferált művészek és műveik múzeumokba helyezésével felértékelődtek egyes művek, míg mások soha sem remélhették – ha a hatalom nem kegyeskedett szeretni az adott művészt –, hogy a halhatatlanság közegébe kerüljön művük.Most a Nemzeti Kulturális Alap Képzőművészeti Kollégiumának 2005–2006 között vásárolt, támogatott múzeumi gyűjtését szemlélheti meg a látogató a székesfehérvári Csók István Képtárban Együttállás címmel. Ezen alkalommal végre megújult a Csók István Képtár igencsak lepusztult kiállítótere, Gerhes Gábor és csapata friss paravánokkal, új tereket képezve megadta a kiállítás alaphangját. Elsősorban a fiatalabb generáció jutott be a múzeumi közegbe, de a kiállítás megmutatja a múzeumok egyéb preferenciáit is. Szemmel látható, hogy néhány intézmény próbálja a gyűjteményi lyukakat pótolni, vagy igyekszik lépést tartani az új tendenciákkal. A Kecskeméti Képtár Cifrapalotája Prutkay Péter, Olajos György, Benes József egy-egy művével bővült, míg a Dobó István Vármúzeum Egerben Baranyi Vilmos, Jakab Ágnes, Szarka Csilla, Hegedűs 2 László, Fátyol Zoltán, Parádi Tamás, Wagner János, Urbán Tibor, Szüts Miklós műveiből vásárolt. Először mutatkozik be az Erdős Kamill Cigány Múzeum Pécsről a cigány holocaust témáival, Ferkovics József, Bogdán János képviseletében. A Fővárosi Képtár Kiscelli Múzeum igazgatója Fitz Péter a katalógusban megfogalmazott egy jogos múzeumi igényt, mely szerint együtt kellene kezelni a nemzetközi és hazai anyagot, vagyis a hazai múzeumi gyakorlatban jelentkező izoláló szemlélettől meg kellene szabadulni.
Sárkány József, a Janus Pannonius Múzeum gyűjteményeiről írva visszatekint az adományozókra, a Pécshez kötődő művészekre, Victor Vasarely, Endre Nemes, Amerigo Tot adományozásaira, akiknek gyűjteményei révén jött létre Pécsett a nemzetközi anyag. További gyarapodásukra csak hasonló módon lát lehetőséget a művészettörténész, bár az 1968 óta rendezett Országos Kerámia Biennálékon vásárlás útján rendszeresen szereznek műveket. Céljuk a Siklósi Várban – annak rekonstrukcióját követően – a Modern Kerámia Állandó Kiállítás megvalósítása.
A Jósa András Múzeum a Nyíregyházához szorosan kötődő Szikora Tamás dobozprojektjeiből vásárolt hármat, ezzel egészítette ki a már meglévő Szikora kollekciót, és ezzel előkészített egy nagyszabású Szikora-kiállítást.
A dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézet igazgatója Zólyom Franciska a Modern Művészetért Közalapítvány célkitűzéseiről ír a katalógusban, megemlítve, hogy a gyűjtés során az intézet közreműködésével megvalósított projektek mellett a dunaújvárosi kortárs képzőművészek alkotásai, így Keserue Zsolt és Horváth Tibor bemutatott művei kiemelt szerephez jutottak.
A Ludwig Múzeum gyűjteményéről Szipőcs Krisztina azt írja, hogy 270 műtárgyat tartanak nyilván, évente 20–25 művel gyarapodik a gyűjtemény. Ez a szám jóval túlhaladja a magyar múzeumi átlagot, de a múzeum lehetőségei is megengedik a szélesebb merítést. Megyik János és Lovas Ilona műveit mutatják be a jelen kiállításon. Megyik János a Bécsben élő művész nagyméretű, lézerrel vágott acéllemeze (Horizont) a 90-es évek végén készült, és most került a Ludwig Múzeum gyűjteményébe. Lovas Ilona Stáció No 37, 1997 számos egymásra rétegzett és egymás mellé helyezett üveglap-műve a rétegzettség, a többértelműség gazdagon szőtt hálója – áll a katalógusban.
A Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményeiből a grafikai anyagot emeli ki Kolozsváry Marianna művészettörténész. A kiállításon bemutatásra kerülő grafikák a Magyar Grafikusok Szövetségénél felhalmozódó archív anyagból származnak, innen vásárolt az MNG (és talán így került sor arra, hogy Stefanovits Péter: Örökítési gyakorlat I–II., 2005-ben készült litográfiája két gyűjteményt is gyarapít; a Miskolci Galéria is magáénak tudhatja.).
A Miskolci Galéria az említett Stefanovits művön kívül vásárolt Madácsy István, Berentz Péter, Martus Éva, Födő Gábor, Somorjai Kiss Tibor, Kótai Tamás, Kéri Ádám, Pataki Tibor, Részegh Botond, Madácsy István, Sóváradi Valéria műveiből.
A békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum a tragikus körülmények között, 2006-ban Mundelsheimben elhunyt Gubis Mihály életművét egészítette ki 1980-as évek végén készült művekkel. A jellegét és kvalitását tekintve meglehetős sokféleséggel jellemezhető békéscsabai gyűjtemény kép- és alkalmazott grafikai, festészeti és szobrászati egységének arányos és folyamatos gazdagítása a cél, különös tekintettel a megyéhez kötődő alkotók műcsoportjának bővítésére – írja Gyarmati Gabriella.
A Paksi Képtár vásárlásai egységes koncepciót mutatnak: Hetey Katalin, M. Novák András, Molnár Vera, Pan Marta, Szabó Ákos, Csurka Eszter, Hegedűs 2 László művei mutatják a kiérlelt gyűjtési írányt.
A Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága nevében Bárdosi József és Mazányi Judit fogalmazza meg a gyűjtés koncepcióját, melyben két fő tendencia erősödött fel, a konstruktív-geometrizáló irányzat és a szürrealista gyökerű neodada. Mindkét irányzat gyűjtését szeretnék folytatni az utóbbi időben kissé elhanyagolt szobrászati anyag bővítése mellett. Az installáció és az új technikai eszközökkel operáló médiaművészet gyűjtését is szorgalmazza a múzeum.
A Petőfi Irodalmi Múzeum immár komoly kortárs képzőművészeti anyaggal rendelkezik, vásárlásaik: Nádler István, Keserü Ilona, Kovács Johanna, Eszik Alajos, El Kazovszkij, Damó István, Somorjai Kiss Tibor, Kovács Péter Balázs, Lugossy Mária, Sóváradi Valéria, Váli Dezső, Szüts Miklós.
A székesfehérvári Szent István Király Múzeum hagyományaihoz híven a legújabb generációk emblematikus műveit igyekszik begyűjteni, így Izinger Katalin kiállította KissPál Szabolcs: Gyertya, gyertya c. konceptuális, intermediális munkáját, Benczúr Emese: Munka közben az utazásra gondolok, Megyik János: Egy/3, Egy/4, Egy/5, 2002 krómacél munkáit.
A Szombathelyi Képtár színtén az elmúlt évek befutott fiatal festőitől, Mátrai Eriktől és Szűcs Attilától vásárolt és állított ki.
N. Mészáros Júlia vezetésével a Városi Művészeti Múzeum Győrben megalakulása óta meghúszszorozta gyűjteményét, és a Vasilescu-gyűjtemény letéti anyagával 2006-tól a XX. századi kortárs művészet egyik legfontosabb vidéki művészeti együttese. Kelemen Károly: Absence, 1995; Tolnay Imre: Adott helyek-konténer, 2006 című műve szerepel a kiállításon.
A katalógus műtárgyjegyzéket, életrajzokat és gyűjteménybemutatásokat is tartalmaz.
A kiállítás 2007. október 12.–december 31. között látogatható.