Az idén 18. évét ünneplő Várfok Galéria májusban két nemzetközileg elismert festőművészt mutat be kiállítótermeiben. A párizsi Galerie Kellerrel létrejött együttműködés révén – míg Párizsban a Várfok Galéria öt művésze összesen négy kiállítással egy három hónapot átívelő időszakban a magyar kortárs művészet jelenlétét erősíti –, addig Budapesten Jacques Flèchemuller és Mathias Schauwecker művei kerülnek a magyar közönség elé.
Jacques Flèchemuller (1945, Monaco) New Yorkban élő festőművész. Munkáiban a fanyar humor és realista képi világ ötvöződik. Művészeti pályáját a párizsi Képzőművészeti Egyetemen kezdi, majd felhagyva a szürke hétköznapokkal beáll egy utazó cirkuszhoz. Utazásai közben sem hanyagolja művészi pályafutását, s hamarosan kiállít Párizsban (Galerie Jeanne Bucher), majd az óceán másik partján, New Yorkba köt ki. A nagyváros rabul ejti, nemcsak a keleti parton elhelyezkedő, de a nyugati parton létesült galériák is felfigyelnek rá (Annina Nosei Gallery). Művei számos múzeumi gyűjteményben szerepelnek, így megtalálhatók többek között a New York-i Metropolitan Museumban, a Harvard Law Schoool Museumban vagy a párizsi Musée d’Art Moderne-ben. A Várfok Galériában kiállított műveinek nagy része a gyermekkorát meghatározó, kamionok naptárairól vagy motorolajat hirdető, fémdobozokról kacsintgató formás hölgyek előtt tiszteleg, akik legalább olyan vizuális élményt nyújtottak neki, mint Rubens, Boucher vagy Fragonard nőalakjai. A Várfok Galéria – XO Termében lévő képek egy része e hölgyeknek állít emléket, másik része pedig Flèchemuller Monkey Business című sorozatából nyújt válogatást. E sorozat, ahogy a sorozati cím is sugallja, „komolytalan vizek” felé kalauzolja a nézőt, olyan világot tár elénk, ahol az utalásokkal teli képek társadalmunk furcsa, szokatlan oldalai, gyenge pontjai is előbukkannak, és amelyek olykor átlépik a már-már közhelyszerű politikai korrektség küszöbét.
Mathias Schauwecker (1967, Zürich) festőművész utóbbi években készült alkotásaiban az emberi és az állati faj közötti hasonlóságok, átmenetek mezsgyéjét vizsgálja, azt az átmeneti állapotot, ahol a különbségek groteszk jelleggel keverednek. Schauwecker tanulmányait a párizsi Képzőművészeti Egyetemen végezte, egy magyar származású festő javaslatára, akit fiatalkori mesterének tekint. Tanulmányait követően, több mint húsz egyéni kiállítással körbejárta Európát (Derek Johns Gallery, London, Galerie Mabel Sammler, Párizs) és az Egyesült Államokat (Radix Gallery, New York, Zhou B. Center for the Arts, Chicago), miközben számos csoportos kiállításon is részt vett. A Várfok Galéria–Várfok Termében látható, Oh my Godzilla! című sorozatából válogatott művei egy 1954-ben készült japán sci-fire utalnak, melyben kevesebb, mint tíz évvel a hiroshimai bombázás után az atomrobbanás okozta mutáció eredményeként „született” Godzilla rettegésben tartja az embereket. Schauwecker interpretációja szerint, a háziasítás eredményeként a vadon élő állatok ma már szinte teljesen eltűntek az emberek életéből: ha velünk is élnek, legfeljebb az állatkertekben vagy a televízió-képernyőjén látjuk viszont őket. Ennek eredményeként gondolkodásmódunk is túlságosan emberközpontúvá vált. Míg gyerekeknél sokszor állatokra vonatkoztatott metaforák segítségével magyarázunk emberi tulajdonságokat vagy adunk morális példákat, gyakran traumák feldolgozására is „használjuk” az állatokat – mint ahogyan az atombombához szorosan kapcsolódó Godzilla alakját is. „Születése” egy fel nem oldott feszültség, trauma szimbolikus összefoglalása, a képi élményen keresztül a néző megkönnyebbül, felszabadul a feszültségtől. Schauwecker Budapesten bemutatott alkotásai Godzilla alakján keresztül reflektálnak kritikus-szatirikus módon társadalmi és környezeti problémákra.
A Postcards from Brooklyn és az Oh my Godzilla! című kiállítások a Várfok Galéria–Várfok és XO Termeiben kerülnek megrendezésre 2008. május 29. és június 28. között. A megnyitón mindkét művész személyesen részt vesz 2008. május 29-én 18 és 20 között.