A The Armory Show Művészeti Vásár, az idén 9. alkalommal került megrendezésre New Yorkban. A művészet és a műkereskedelem fellegvárában, a fórumot jelentős nemzetközi érdeklődés, a városban, pedig számtalan rendezvény és hét másik művészeti vásár kísérte.
Az esemény nevének története, még a múlt század elejére (1913) vezethető vissza, amikor a Manhattani Armory katonai épületében megrendezték az európai modernizmus első amerikai kiállítását, az Armory Show-t. Több, mint 80 év elteltével (1994) a Gramercy Park Hotelben, pedig megszervezték a Gramercy International Contemporary Art Fairt (Gramercy Nemzetközi Kortársművészeti Vásár), az első nemzetközi művészeti vásárt. Miután a hotelszobák és a belvárosi katonai épület (Park Avenue/67. utca) is már szűknek bizonyult, a rendezvény kilenc évvel ezelőtt kiköltözött a város nyugati részére a Huston folyó partjára, egy hangárépületébe és a The Armory Show néven, a nemzetközi galériák New York-i művészeti vásáraként került be a köztudatba.
A művészeti vásáron az idén 22 országból (39 városból) 150 galéria jelentkezését fogadta el a szigorú zsűri. Az esemény, ma már olyannyira nemzetközi jelleget öltött, hogy a kiállítóknak csak 41% amerikai (30% New York-i) a többi résztvevő külföldről érkezett. A galériák 50%-a európai, amelynek egyharmadát a britek képezik. Majd őket a németek (főleg Berlinből), franciák (csak Párizsból), olaszok és az osztrákok követik. Szinte minden jelentősebb európai országból jelen volt egy-két kiállító. Ázsiából 5 japán galéria és egy koreai/kínai szerepelt ezen a jeles műkereskedelmi fórumon. Az idén kelet-európát, a szokástól eltérően, nem az oroszok képviselték, hanem egy Kolozsvári, a Plan B Galéria. Latin-amerikai kiállítók, Mexikón kívül, pedig nem voltak jelen az eseményen.
A The Armory Show, a másik jeles amerikai társától az Art Basel Miami Beach vásártól eltérően, a modern művészetet teljesen mellőzve, csak a kortárs promocióját tekinti feladatának, ebben is a legfrissebb trendeket, a kísérletező szellemet követi. A galériák standjain a műfajok sokszínűsége szerepel, a hagyományos festészettől egészen a video-munkákig, installációkig itt mindenre találni kiállítót, de még vásárlót is. A kiállított műtárgyak között, gyakran találkozhattunk meglepetésekkel. Ma már a művészeti vásárok, számtalan projekttel igyekeznek enyhíteni a rendezvények, kifejezetten értékesítésre törekvő jellegét és egyes galériák standjai már szinte, egy tematikus, koncepció mentén felépített kiállítás kinézetét keltik. Például a Ronald Feldman Galéria, Mierle Laderman Ukeles egy 12 tonnás, két oldalán tükörrel borított szemétszállító kamionját vontatta be a standjára, ahol már más mű nem is került kiállításra. A New York-i Robert Miller Galéria a japán Yayoi Kusama munkáiból rendezett egy kisebbfajta retrospektív kiállítást, ahol a falra szerelt dobozok sorozata, a térbe helyezett tükrök installációja és a művésznőre jellemző pöttyös mintás képek is szerepeltek. Egy tokiói, a Taka Ishii Galéria pedig Kei Takemura ágyakból összeállított óriáskerékszerű építményt állított be a standjára. A mostanában a nagy népszerűségnek örvendő Thomas Hirschhorntól két jeles galéria is, a párizsi Chantal Crousel, a zürichi Arndt & Partner is mutatott be ragasztószalaggal körbetekert formákat, amelyek rákdaganat dudorokra emlékeztettek a kirakatbábuk formás testén.
A vásáron, a video és a video-installációs munkák is jelentős számban teret kaptak több galéria kiállításán is. Például Bill Viola lassú jeleneteit, Tony Oursler amőbaformájú legújabb munkáit, Pipilotti Rist – egy egész falra kivetített – a kocsik ablakát betörő nő történetét – érdeklődés övezte. Mellettük a következő Velencei Biennálé horvát pavilonjának reprezentánsa – David Maljkovic DVD-je is bemutatásra került. A New York-i Lehmann Maupin Galéria standján pedig a török művész, Kutlug Ataman (nálunk a Kübe projektről ismert) egy transzvesztita hastáncos, zenével kísért videója szórakoztatta a közönséget.
A The Armory Show-on a fotóművészet is hangsúlyt kapott. Például a londoni/zürichi Hauser & Wirth Galéria Paul McCarthy, korábban a Londonban bemutatott installációjáról, a Pirate Partyról készült az egész falat beborító, 80 darabból álló fotósorozatát állította ki. A jugoszláv Marina Abramovic munkái több kiállítónál szerepeltek. Különösen a Balkan Erotic Epos, az esőért könyörgő nők sorozata örvendett jelentős népszerűségnek. A kísérletező szellem ellenére a festmények is szép számban szerepeltek és voltak keresettek. A berlini/lipcsei, többek között a Lipcsei festőiskolát is képviselő, EIGEN+ART Galéria (Birkás Ákos is a galéria tagja), ez alkalommal csak Jörg Herold színes tájkép és figuratív papírmunkáit installálta a stand falára. A koreai/kínai Arario Galéria a kínai Fang Lijun és David Zwirner Galéria a divatos német művész Daniel Richter nagyméretű, egész falakat betöltő festményét állította ki.
Az idén a The Armory Show-on kívül, azzal párhuzamosan, még másik hét vásárt is rendeztek New Yorkban, de ezen felül számtalan más kiállítás, fogadás, party csábította a helyi és a nemzetközi közönséget. Többek között a Sotheby’s is erre az időpontra időzítette az izraeli és a nemzetközi művészeti árverését és az ehhez kapcsolódó izraeli Művészeti Hét programját is. A Chritie’s-nél Pierre Huber gyűjteményéből tartottak nagyszabású, installációkat is bemutató kiállítást és aukciót. Az intézmények közül, többek között Jeff Wall kiállítása nyílt meg a vásárral egy időben a Modern Múzeumban. A városban még húsz magángyűjtő nyitotta meg otthonát a vásár VIP vendégeinek fogadására.
(2007. február 23-26.)