Ha bekerülünk a külföldi szaksajtóba, akkor rendszerint rövidebb írásokkal, amelyek vagy aktuális kultúrpolitikai fejleményekhez, vagy egy jelentősebb magyar vonatkozású kiállításhoz kapcsolódnak – az elmúlt hetekben több nyomtatott és digitális folyóirat is beszámolt például a Los Angeles melletti Culver Cityben lévő Wende Museum épp e napokban záruló, a hidegháborús évtizedek magyarországi képzőművészetét bemutató nagyszabású kiállításáról.
Németország vezető művészeti folyóirata, az art ma megjelent szeptemberi száma ugyanakkor a címlapon is jelzett, összesen 14 oldal terjedelmű anyagban foglalkozik a kortárs hazai szcénával, egészen pontosan az Orbán-kormány kulturális politikájával és a szcéna ahhoz való viszonyával.

Az art 1979 óta jelenik meg, s bár a nyomtatott sajtó példányszám-csökkenésének általános trendje alól nem tudta kivonni magát, az auditált adatok szerint még ma is 35 ezer példányt adnak el belőle és 450 ezren olvassák.
A magyar szcénát bemutató írás Susanne Altmann Drezdában élő neves művészettörténész, független kurátor és művészeti író munkája, aki rendszeresen publikál a folyóirat hasábjain. Kurátorként többnyire akut társadalmi problémákat feszegető kiállítások fűződnek nevéhez, és ilyenekkel foglalkoznak az általa szervezett szimpóziumok, workshopok is. Magyarországon már korábban is többször járt, közreműködött többek között a 2015-ös Leopold Bloom Art Award zsűrijének munkájában is.
A gazdagon, összesen 26 műtárgyreprodukcióval, portré- és eseményképpel illusztrált anyag fotóit Kudász Gábor Arion készítette. Az írás a Linien(un)treu címet viseli – ami magyarra értelemszerűen leginkább úgy fordítható, hogy „A kurzushoz híven/a kurzussal szemben” – és arra utal – amit egy alcím direkt formában is megfogalmaz később –, hogy a művészek Magyarországon ma választásra kényszerülnek; nemigen kerülhetik meg, hogy vagy kiállnak a rezsim mellett vagy tiltakoznak ellene. A magyar olvasó természetesen nem sok olyan elemet talál az írásban, ami újdonságot jelent naponta megélt tapasztalataival szemben, nagyon fontos viszont, hogy ezek az információk egy hitelesnek elfogadott, tekintélyes folyóirat révén a nemzetközi közvéleményhez is eljutnak.

Az írás röviden felrajzol egy szélesebb hátteret is – kezdve a jogszabályváltozásoktól a Magyar Művészeti Akadémia helyzetbe hozásán át a Lukács Archívum bezárásáig –, de elsősorban a művészek által a közelmúltban realizált konkrét projektek bemutatásával és az alkotók megszólaltatásával kívánja érzékeltetni a kiútkeresés alternatíváit.
Komoly teret kap KissPál Szabolcs dokufikciós projektje, A műhegyektől a politikai vallásig; Nemes Csabának a Szabadság téri német megszállás áldozatainak emlékművére reflektáló, azt „újrahasznosító” projektje; Katarina Šević és László Gergely A csendrendelet (The Curfew) című alternatív köztéri demonstrációja, amelyet idehaza az OFF-Biennále Budapest-en mutattak be, tavaly. Šević-ről a szerző megjegyzi, hogy „kettős emigráns”, hiszen Szerbiából jött Magyarországra, de ma már Berlinben él. De szerepel Albert Ádám Minden a mienk! című projektje (a cikk kézirata viszont valószínűleg még a Kassák Múzeum kiállítása elleni képtelen támadás előtt született) és Bajusz Orsolya A világ legelnyomottabb embere című animációs filmje is. Jelentős terjedelemben foglalkozik az írás az OFF-Biennáléval, megemlítve a fentieken túl többek között Loránt Anikó és Kaszás Tamás, továbbá Kokesch Ádám munkáit.

Megszólal Somogyi Hajnalka, az OFF-Biennálé egyik kurátora is, aki felhívja a figyelmet a „strukturális cenzúra” veszélyeire – arra, hogy a művészek akár akaratlanul is alkalmazkodnak az állami támogatás feltételeiül szabott követelményekhez. Az OFF-Biennálé ezzel szemben nem dekoratív, nem a hivatalos ideológiáknak megfelelő művészetet mutat be, hanem olyat, ami demokratikus értékeken alapul – hangsúlyozza Somogyi.
Utal az írás a lipcsei Kortárs Művészeti Galériát vezető Zólyom Franciskára is, aki az OFF-Biennáléval való szolidaritás jegyében Lipcsébe is elvitte a Gaudiopolis-kiállítás egyes elemeit. Az állami támogatás nélkül is életképes és fontos szerepet betöltő intézmények és kezdeményezések között említi Altmann a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia és a Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) működését, s megszólaltatja a mindkettőben meghatározó szerepet betöltő, a magyar konceptuális avantgárd nagyasszonyaként bemutatott Maurer Dórát is, aki számára nem újdonság, hogy közpénz-források nélkül kell dolgozniuk, hiszen ezt már a ’80-as években megtanulták.

Az írás online nem hozzáférhető, de a folyóirat, ha korlátozott példányszámban is, Magyarországon is kapható; beszerezhető többek között Budapesten a Váci utca 10. és a Városház u 3-5. szám alatti hírlapboltokban, továbbá a Hűvösvölgyi Szolgáltatóházban és a Mammutban.
Nyitókép: A csendrendelet / The Curfew. Utcai performansz az OFF- Biennále Budapest keretében, 2017-ben. Fotó: Balázs Zsolt / OFF-Biennále Budapest Archívum