A könyvvizsgálói jelentés időközben pontosította a veszteség mértékét: a kiadások 5,4 millió euróval haladták meg a bevételeket. A túlköltés egyértelműen az athéni helyszín számlájára írható; nemcsak az utazási és szállítási költségek voltak itt a tervezettnél magasabbak, de a kezdeti rongálások miatt például a biztonsági intézkedésekre, a rendkívüli hőség miatt pedig a légkondicionálásra is jóval többet kellett költeni.

A kialakult helyzetből sokan, sokféleképpen igyekeztek tőkét kovácsolni. Kassel polgármestere, a pályáját rendőrként kezdő, majd jogot tanult, funkcióját csak tavaly nyár óta betöltő és a művészetek iránt különösebb affinitást nem mutató Christian Geselle a polgárok pénze felett gondosan őrködő városatya imázsát építi és úgy csinál, mintha a documenta anyagi kockázatokat eleve magában hordozó „két város koncepcióját” annak idején nem elődje részvételével hagyták volna jóvá. Az időközben az országos politikában is komoly tényező vált radikális jobboldali párt, az AfD hűtlen kezelés miatt feljelentést tett a documenta művészeti vezetője és ügyvezető igazgatója ellen, miután a párt szemében a rendezvény, többek között a migráció kérdésének az övétől radikálisan eltérő megközelítése miatt eleve vörös posztó volt. De az igazsághoz hozzátartozik, hogy a művészeti szcéna azon szereplői is túltolták kissé a dolgot, akik az anyagi szempontok felemlegetését, a jelentős túlköltés nehezményezését rögtön a művészi szabadság lábbal tiprásaként interpretálták. Ugyanakkor a szcéna aggodalma, ami már korábban is megfogalmazódott egy nyilatkozatban, indokolt, hiszen a tartomány és a város jelenlegi vezetői, úgy tűnik, a documentát inkább üzleti vállalkozásként kezelnék, figyelmen kívül hagyva, sőt, tervezett lépéseikkel veszélyeztetve is a kortárs művészeti színtéren évtizedek alatt kivívott meghatározó szerepét.
A közvélemény számára az első jól látható lépés ebbe az irányba a documentát szervező közhasznú társaság ügyvezető igazgatója, Annette Kulenkampff menesztése volt – igaz, papíron az igazgató közös megegyezéssel távozik idén júniusban, egy évvel eredeti mandátumának lejárta előtt –, ami azért is nehéz helyzetet teremt, mert így a következő, 2022-ben esedékes documenta művészeti vezetőjének kezdetben olyan igazgatóval kell majd együttműködnie, aki ebben a munkakörben tapasztalatlannak számít. Sokak szerint Kulenkampff eltávolításához a negatív pénzügyi szaldó csak ürügy volt; személye azért vált kényelmetlenné a tartomány és a város vezetése számára, mert vehemensen védelmezte a documenta művészeti és tudományos autonómiáját a politika beavatkozási kísérleteivel szemben. Ezek a kísérletek a documenta 14 bezárása óta felerősödtek, így felmerült a társaság közhasznú státuszának megszüntetése, egyes funkcióinak betagozása a városháza apparátusába, a pénzügyi kockázatvállalás újragondolása is.
Mindez a napokban újabb nyílt levél megfogalmazására késztette a globális művészeti színtér 135 fontos szereplőjét. Az aláírók között olyan ismert neveket találunk, mint az ArtReview tavalyi Power 100-as listáján a szcéna legbefolyásosabb szereplőjévé választott Hito Steyerl, továbbá Monica Bonvicini, Wolfgang Tillmans a művészek, vagy Marion Ackermann, Yilmaz Dziewior, Nicolaus Schafhausen és Kasper König a múzeumi vezetők, kurátorok között.

A nyílt levél öt követelést fogalmaz meg, melyek az elkövetkező hónapokban bizonyára heves viták tárgyát képezik majd:
– a documentát szervező társaság – a tartomány és a város képviselői által uralt – felügyelő bizottsága mellett kezdje meg működését egy nemzetközi szakértői tanácsadó testület, ami kidolgozza a documenta jövőbeli megrendezésének mindenki számára kötelező érvényű feltételrendszerét
– a társaság továbbra is őrizze meg közhasznú státuszát. Jelenleg éppen ez a kérdés áll a viták középpontjában; a politika szívesebben látna szervezőként egy profitorientált céget
– folytatódjon az a tudományos munka, aminek célja egyrészt a documenta egyedülálló archívumának feldolgozása és kutatási célokra történő hozzáférhetővé tétele, másrészt a város köztereit díszítő, a korábbi documentákra készült műalkotások szakszerű kezelése, harmadrészt a documentának a kor szellemében történő megújítása
– a rendezvény költségvetését igazítsák hozzá egy egyedülálló dimenziójú, globális, a szcéna egészére jelentős hatást gyakorló művészeti eseménnyel szembeni elvárásokhoz
– a társaság felügyelő bizottsága döntsön a documentát ígéretes irányba elmozdító Annette Kulenkampff tovább foglalkoztatásáról. (Az idén 61 éves Kulenkampff 2014 óta állt a documenta gGmbH élén.)
A levél nehezményezi azt is, hogy azok a politikusok, akik most a documenta 14 vezetőit támadják, nem érezték szükségesnek a megszólalást akkor, amikor az AfD városi frakcióvezető-helyettese a nigériai származású Olu Oguibe-nek a documentára készült köztéri munkáját, az Idegenek és menekültek emlékművét a náci szóhasználatra emlékeztető eltorzított művészetnek minősítette.

A nyílt levelet, melyhez itt lehet csatlakozni, már az első napon többszázan írták alá.
A nyitóképen Alexandra Pirici, Parthenon Marbles (2017). Commissioned by Future Climates, Athens and Kadist, Paris/San Francisco. Photo: Alexandra Masmanidi.