Igencsak kétes dicsőség ez, amihez még sovány vigaszt sem nagyon jelenthet, hogy például az USA és Lengyelország is rajta van a listán.
A „magyar eset”, ami biztosította helyünket ebben a dicstelen felsorolásban, idehaza jól ismert, noha külföldön történt: mint ahogy arról annak idején az artPortal beszámolt, a bécsi Collegium Hungaricumban június végén megnyílt Real Hungary című kiállításhoz kapcsolódik, ahol is röviddel a megnyitó előtt az intézmény levetette a falról a Borsos Lőrinc művészpáros festmény-triptichonját, arra való hivatkozással, hogy politikai munkákat, pláne a „nemzeti szimbólumok meggyalázását” nem lehet kiállítani a magyar intézetben. Az eljárást szerkesztőségünk kommentálta is, így az ügyre itt nem térünk részletesen vissza, csak egy fotót mutatunk az inkriminált alkotásról, méghozzá azt, amivel – az érintett művészek jóvoltából – a hyperallergic is illusztrálta saját írásának „magyar” fejezetét:

Az ügy már annak idején sem csak idehaza váltott ki széleskörű visszhangot – beszámolt róla többek között az ArtLeaks is –, a most megjelent lista pedig azt jelzi, hogy a nemzetközi művészeti színtér elemzői nem felejtenek.
Nézzük ezek után, hogy más országok milyen akciókkal „érdemelték ki” a szereplés jogát ebben a szomorú dokumentumban. A témák – cseppet sem meglepő módon – többnyire a politikához, a valláshoz, illetve a szexuális kisebbségek ügyéhez kapcsolódnak.
Brazília a Porto Alegrében szeptemberben megnyílt Queermuseum című kiállítás bezáratásával került a listára. A különböző szexuális kisebbségekhez tartozó 85 művész 263 alkotását, „queer narratívákat” felvonultató tárlat betiltását egy szélsőjobboldali csoport kezdeményezte blaszfémia és pedofília vádjával. A tárlatnak helyet adó, a spanyol Santander Bank támogatásával működő kulturális központ közleménye szerint a közösségi médiában megjelent és a látogatók részéről elhangzott „vitriolos kritikák” hatására döntöttek a bezárás mellett.
A kínai hatóságok jónéhány, a cenzúra kategóriájába sorolható akciója közül a portál a pekingi Ullens Center for Contemporary Art (UCCA) esetét emeli ki, ahol a kínai hatóságok nem engedték bemutatni egy helyi festőművész, Zhao Bandi két, 2015-ben született munkáját. A „Táj kamerákkal” nyilván azért verte ki a biztosítékot, mert egyfajta csendes tiltakozásként értelmezték az országot mind sűrűbben behálózó CCTV kamerák ellen. Ezek száma már most eléri az országban a 170 milliót, s a következő három év terveiben további 400 millió (!) felszerelése szerepel.

Lengyelországból két eset is szerepel az amerikai portál listáján. Az első a Lengyel Filmintézet népszerű igazgatónője, Magdalena Sroka eltávolítása, ami ellen hiába tiltakozott nyílt levelében az ország kulturális életének 427 rangos képviselője. A második ügy szereplője a Varsói Képzőművészeti Akadémia, melynek alagsorában a tavalyi évben még egy, a diákok és a művészek körében nagyon népszerű kávéház működött. Ennek bérleti szerződését az egyetem rektora a többezer fő által aláírt tiltakozó levelet figyelmen kívül hagyva felmondta, amire viszont a protestálók kiállítással válaszoltak, a rektor egy szobrának sokszorosított változatával demonstrálva a profitszempontoknak és a piaci értékeknek a szociális és kulturális értékekkel szembeni primátusa ellen. Ezt a kiállítást viszont a szerzői jogok megsértésére hivatkozva bezárták, amihez formális ürügyként a szobor eredetijét megrendelő kereskedelmi hálózat panasza szolgált.

Oroszország esetében is volt miből válogatniuk a hyperallergic szerzőinek, akiknek választása a népszerű moszkvai Gogol Center igazgatójának ügyére esett. A progresszív színházi projektjeiről és Kreml-kritikus megnyilvánulásairól ismert Kirill Szerebrennyikovot sikkasztás és hűtlen kezelés vádjával vették őrizetbe az orosz hatóságok, ám e lépés mögött a moszkvai művészvilág politikai okokat sejt és azóta is folyamatosan követeli a rendező szabadon bocsájtását, illetve jelenleg házi őrizetének megszüntetését.

Szerbia egy olyan esettel került a listára, amiről októberben már beszámoltunk, ezért erről itt csak röviden: a Megvesztegethetetlenek Szalonja nevű művészcsoport tartott tiltakozó performanszt Belgrádban, a hosszú szünet után újra nyíló Kortárs Művészeti Múzeum bejárata előtt – nem a múzeum megnyitása, hanem a kultúrafinanszírozás állapota, a művészekre gyakorolt politikai nyomás ellen tiltakozva. A résztvevők Aleksandar Vučić szerb elnököt ábrázoló maszkokat viseltek, s ez szolgált ürügyül a rendőrség számára, hogy a szervezők közül kettőt, Vladan Jeremić-et és Uroš Jovanović-ot az elnök megsértésének vádjával még a helyszínen őrizetbe vegyék.

Törökországban nehéz idők járnak a diktatúra kiépülését elutasító művészekre – erről az artPortal is írt, itt! A sajtóban korábban már nyilvánosságra került esetek közül most az összeállításba a szexuális kisebbségek által szervezett kulturális rendezvények betiltása került be.
Az ugandai hír egészen friss: december 9-én a kampalai rendőrség a pornográfia terjesztésének és a homoszexualitás népszerűsítésének vádjával betiltotta a Nemzetközi Queer Filmfesztivált. A rendőrök behatoltak a fesztivál főbb rendezvényeinek helyet adó központba és nemes egyszerűséggel szétkergették a résztvevőket.

Az Egyesült Arab Emirátusok a novemberi Abu Dhabi Art Fair kapcsán került fel a listára. Az Abu Dhabi Idegenforgalmi és Kulturális Hatóság a kölni Galerie Brigitte Schenk standjának faláról parancsolta le a galéria művészköréhez tartozó szaúd-arábiai festőművész, Abdulnasser Gharem Prosperitás növekedés nélkül című 2017-es festményét. Az indok: a kép a hatóság megítélése szerint „túl erőteljesen fókuszált az iszlám síiták és szunniták közötti megosztottságára”. A galéria eleget tett a felszólításnak, a festmény azonban a stand raktárhelységéből így is vevőre talált.

Nem hiányzik a listáról az Amerikai Egyesült Államok sem. Január 26-ig egy érdekes tárlat látható a New York-i John Jay College of Criminal Justice kiállítótermében: nyolc, Guantánamón bebörtönzött rab 32 festménye és grafikája. Az amerikai kormány ezeket a műveket – valamennyi, a fogolytáborban készült alkotással együtt – állami tulajdonná nyilvánította, annak érdekében, hogy azok ne kerülhessenek kereskedelmi forgalomba és az értékesítésükből befolyó összeg ne szolgálhassa további terrorakciók finanszírozását. A festmények egyébként nem titokban, a börtönőrök éberségét kijátszva születtek, hanem egy, a Bush-adminisztráció utolsó éveiben indított program keretében. A Trump-adminisztráció azonban, úgy tűnik, fél a képektől; egy Pentagon szóvivő szerint jó eséllyel a megsemmisítés várhat rájuk.

A külön forrásmegjelölés nélküli illusztrációk a hyperallergic.com cikkéből származnak.
A nyitóképen a lengyel Dekadencia kiállítás. Forrás: https://www.vice.com/pl/article/d3gjaz/eufemia-protest-studentow