Az újvidéki Kortárs Művészeti Múzeumban augusztus 13-ig látogatható El-Hassan Róza Like the birds című, Sanja Kojić Mladenov és Bencsik Barnabás által kúrált egyéni tárlata. A kiállítás címe is jelzi, milyen fontosságot tulajdonít a művész a természet megfigyelésének, ami nélkülözhetetlen azoknak a globális kihívásoknak a leküzdéséhez, melyekkel az emberiségnek ma szembe kell néznie. A tárlat egyszerre visszatekintés és előrelépés azon az úton, amin a művész azt az adekvát tematikát, kifejezésformát és esztétikát keresi, amely a legautentikusabban reprezentálja érintettségét a megjelenített problémákban és elkötelezettségét a megoldásukban való közreműködés mellett.

Erdei Krisztina fotói két lengyelországi kiállításon is láthatóak ezekben a hetekben. Mint arról már beszámoltunk, szereplője a magyar fotóművészet nagyszabású bemutatkozásának a Varsói Nemzeti Múzeumban és ezzel párhuzamosan kiállít a białystoki Arsenal Gallery–ben is, ahol augusztus 17-ig látogatható a 14 kortárs művész, köztük Eva Kotátková és Ciprian Mureşan műveit felvonultató Detsky sen/Childhood’s dream című tárlat. Az Agata Chinowska által kúrált kiállítás a gyerekkorral foglalkozik és többek között olyan kérdésekre keresi a választ, hogyan befolyásolja a gyerekkor a személyiség alakulását, hogyan tekintünk vissza felnőttként a gyerekkori élményekre és tapasztalatokra.

Kozma Zsolt Reports from badlands projektjének második kiállításáról , a Children’s Tales?-ről sorozatunk 36. részében már beszámoltunk. A tárlat nemcsak közönség-, de jelentős szakmai sikert is aratott, és meghívták Brüsszel egyik fontos kortárs kiállítóhelyére, a Digitális Kultúrák és Technológia Központjába, rövidebb, közkeletű nevén az iMAL-ba. A hat ország hét kortárs művésze, köztük Révész László László és Waliczky Tamás videomunkáiból válogatott tárlat itt július közepén nyílt meg és szeptember 1-ig tekinthető meg. A projekt várhatóan még ebben az évben újabb tárlattal vagy akár tárlatokkal folytatódik, melyekben ismét szerepelnek majd magyar művészek munkái.

Nagyszabású nemzetközi éremművészeti kiállítás nyílik ezekben a napokban Pekingben, melyen kilenc magyar művész – Bohus Áron, Cséri Lajos, Kalmár János, Kurucz Petra, Nagy Máté, Nagy Lajos Imre, Soltra E. Tamás, Szabó Virág és ifj. Szlávics László – alkotásai is szerepelnek. Az érmek előbb a Kínai Népi Bank égisze alatt működő Kínai Numizmatikai Múzeumban kerülnek bemutatásra, majd novemberben szerepelnek a hagyományos Pekingi Nemzetközi Éremkiállításon – a világ második legnagyobb ilyen típusú rendezvényén – is a Kínai Nemzetközi Kongresszusi Központban.

A müncheni Haus der Kunst mellett csaknem 70 éve működő Künstlerverbund által rendezett biennálékon az egyesület tagjai és meghívott művészek vehetnek részt; ebben az évben a meghívottak között van a Münchenben élő, de itthon is rendszeresen kiállító Simonyi Emö is. A biennálék mindig tematikusak, az idei téma a gender, amit a szeptember 24-ig látogatható rendezvény címe – X-faktor – A művészet kromoszómája – is tükröz. A helyszín, a Haus der Kunst, idén ünnepli fennállásának 80. évfordulóját. A nyitóévben, 1937-ben tartott, a nemzetiszocializmus művészetét reprezentáló Nagy Német Képzőművészeti Kiállításon egyetlen nőművész munkái sem szerepeltek, s bár a helyzet azóta sokat változott, a női alkotók továbbra is alulreprezentáltak a műkereskedelemben éppúgy, mint a múzeumokban és kiállítótermekben, azaz a téma továbbra is aktuális. A tárlat többek között azokra a kérdésekre keresi a választ, hogyan befolyásolja az alkotó neme az alkotás percepcióját, illetve tetten érhető-e a művekben alkotóik női mivolta. A kiállítók többsége ezúttal nő; egy részük direkt módon tematizálja a fentebb megfogalmazott kérdéseket, más részük inkább a témához kapcsolódó asszociációk képi megjelenítésére koncentrál. A z X-faktor közös német-holland projektként valósult meg. Simonyi a tárlaton három nagyméretű papírszoborral szerepel; Az ifjú és a halál, az Anya, valamint az Ádám és Éva 1999 és 2001 között készültek.

A svájci Charmey-ben október 8-ig látható a 9. Nemzetközi Papírművészeti Triennálé, melyre 19 országból összesen 69 művész, köztük Bakos Tamás és Bornemisza Eszter kapott meghívást. A papír korábban főleg egyedi és sokszorosított grafikák hordozójaként játszott fontos szerepet a képzőművészetben, mára már a legkülönbözőbb műfajú alkotások önálló alapanyagaként is szolgál. A biennálé célja éppen az, hogy bemutassa a papírban rejlő lehetőségek sokszínűségét, felhasználásának újszerű, kreatív változatait.

Végezetül lássuk az első őszi előzetest: Hegedűs Miklós festőművész, Goethe színtanának kiváló ismerője és kutatója egy számára megkülönböztetett jelentőségű helyszínen, a svájci Dornachban található Goetheanumban mutatja majd be munkáit; az Erdenaufgang/Earthrise című tárlat szeptember 17. és október 13. között lesz megtekinthető.
