Utazó kiállítása London után most Manchesterben látható, majd innen indul tovább Birminghambe, Liverpoolba, Leedsbe.
A kiállítás hat darab, egyenként 2×4 méteres kárpiton megelevenítve mesél az angol társadalomi osztályok közötti mobilitásról, és az egyes osztályok ízlésvilágának sajátosságairól. A textilbe szőtt horror vacui-képregény főhőse Tim Rakewell, aki születése és negyvenes éveiben bekövetkezett halála közötti időben beutazta a munkásosztályból indulva a közép és felső középosztály esztétikailag determinált tartományait. Csakúgy, mint maga Perry, aki az önéletrajzi ihletésű műegyüttes hősét legkedveltebb előképétől William Hogarttól, az angol nemzeti festészet megteremtőjétől kölcsönözte.
Hogart előképként használt nyolc metszetből álló sorozatában (A léhaság útja, 1733) egy gazdag aranyifjú Tim Rakewell jólétből induló, érdekházasságon át az adósok börtönébe vezető, majd őrültek házában végződő lecsúszását, mint erkölcsi tanmesét követhetjük végig. A metszetek jelenetein a robusztus humort fanyar irónia és cinizmus fűszerezi, és Perry nemcsak a főhős személyét, hanem a jelenetek kritikusan élcelődő hangnemét is reciklálta saját munkáin. A gobelinek újrafésült Tim Rakewelle azonban már nem léha hozományvadász, hanem szerény körülmények közé született, de számítógépes szakértelméből meggazdagodó, és celebként elhunyt híresség, akit osztályok közötti utazásain Hogart kutyája, Trump és Perry minden kárpiton elbújtatott monogramja kísért végig
The Adoration of the Cage Fighters, Arts Council Collection, Southbank Centre London and British Council. C Grayson Perry. Photography: Stephen White. Gift of the artist and Victoria Miro Gallery with the support of Channel 4 Television, The Art Fund and Sfumato Foundation with additional support from AlixPartners.
A képekben lekottázott ízléssztereotípiák begyűjtéséhez Perry saját szavaival élve „szafarira indult a brit ízléstörzsek közé”, és portyázásainak végeredménye elsőként egy koprodukcióban készült háromrészes filmsorozat volt (All in the best possible Taste with Grayson Perry), amelyet a BBC Channel4 2012 júniusában sugározott a szigetországban.
A filmek forgatását hosszas kutatómunka előzte meg. A kutatás során elsődleges cél volt annak a három forgatási helyszínnek a feltérképezése, amely már önmagában is egy-egy társadalmi osztály szinonimájaként él a britek fejében. Így esett a választás a munkásosztályt reprezentáló bányász és hajóépítő iparosok Sunderland-jére, a takaros, középosztályi Tunbridge Wells kertvárosára, és a Costwolds dombjai között generációk óta öröklődő nagybirtokos majorságokra.
A forgatások során Perry nem csak tevékenyen beépült a megfigyelt társadalmi osztályok mindennapjaiba, hanem válaszokat keresett arra a kérdésre is, hogy hogyan befolyásolja a társadalmi hovatartozás a fogyasztással kapcsolatos döntéseket. Vagyis hogy mit, miként, és hogyan fogyasztanak a társadalom különböző szintjein élő emberek? Véleménye szerint az angol ízlés rettenetesen összefonódik az egyén szociális osztályával, és mindezt már az anyatejjel magába szívja mindenki. A differenciákról az egyénnek azonban mindaddig nincs pontos tudomása, amíg szociális hovatartozása meg nem változik.
The Agony in the Car Park, 2012. Arts Council Collection, Southbank Centre London and British Council. Grayson Perry. Photography: Stephen White Gift of the artist and Victoria Miro Gallery with the support of Channel 4 Television, The Art Fund and Sfumato Foundation with additional support from AlixPartners.
A film készítése során megismert karakterek és a dokumentatív fotóanyag a kárpitok felületére szőtt képi elbeszélésekben úgy él tovább, mint Hogart 18. századi festményeinek története, a legapróbb részletekig megfeleltetve a kortárs ízlésvilágnak. A képekben elbeszélt fabula azon túl, hogy lineárisan olvasandó, további művészettörténeti referenciákkal is operál.
A sorozat első gobelinjén az anyja ölében kuporgó, és okos telefon után nyújtózkodó gyermek Tim előtt, az ajándékokat hozó, tetovált és kopasz futball huligánoknak kinéző, térdeplő figurák az olasz reneszánsz mester A. Mantegna 1450-ben készült Pásztorok imádásának kompozíciós beállítását ismétlik. A sorban harmadik kárpiton a már egyetemista Tim barátnőjével az oldalán Masaccio-nak a firenzei Bracacci kápolnába készült freskóján (Kiüzetés a Paradicsomból, 1401-28), Ádámként és Évaként hagyja maga mögött a munkásosztály berkeit. Az új világban pedig az Issey Miyake ruhákat viselő angyalok három híres remekmű- Carlo Crivelli, Matthias Grünewald, Robert Campin- angyali üdvözleteit visszhangozzák. A textilek egymásból következő történeteit egybeolvasva Tim Rakewell életén keresztül egy valóságos panorámaképet kapunk a 21. századi Britanniáról.
Expulsion from Number 8 Eden Close, 2012. Arts Council Collection, Southbank Centre London and British Council. Grayson Perry. Photography: Stephen White Gift of the artist and Victoria Miro Gallery with the support of Channel 4 Television, The Art Fund and Sfumato Foundation with additional support from AlixPartners.
A kiállítás címét (The Vanity of Small Differences) Perry Sigmund Freudtól kölcsönözte, aki elsőként figyelt fel arra, hogy individualizmusunk hangsúlyozása okán néha apró különbségeket narcisztikus módon féltünk és hangsúlyozunk a külvilág felé.
2014. január 21-ig, Manchester Art Gallery
The Annunciation of the Virgin Deal, 2012. Arts Council Collection, Southbank Centre London and British Council. Grayson Perry. Photography: Stephen White Gift of the artist and Victoria Miro Gallery with the support of Channel 4 Television, The Art Fund and Sfumato Foundation with additional support from AlixPartners.
The Upper Class at Bay, 2012. Arts Council Collection, Southbank Centre London and British Council. Grayson Perry. Photography: Stephen White Gift of the artist and Victoria Miro Gallery with the support of Channel 4 Television, The Art Fund and Sfumato Foundation with additional support from AlixPartners.
Nyitókép: Grayson Perry a sunderlandi múzeumban. Fotó: Iain Buist / Chroniclelive.co.uk