A B55 Kortárs Galériában Bánki Ákos Absztraktció című kiállításán interaktív tárlatvezetés keretében a festőművésszel Somhegyi Zoltán művészettörténész beszélget november 4-én, kedden 18 órakor.
A teljes absztrakció célzása – Bánki Ákos műveihez
„a néző számára pedig annak definiálásánál. És mégis. (…) A szem
ösztönös késztetése, hogy a látvány felfogásához értelmet adjon a
látottnak. Nehéz a szóhasználat, szándékosan mondok „látottat” és nem
„formát”, hiszen a forma máris konkretizál. A szem alapvető és
automatikus módszere, hogy a látvány foltjait valami ismert dolog
formájának lássa. Azaz, formát adjon a látottaknak. Ez viszont a
totális absztrakcióra törekvéssel pont ellentétes. Miért is? (…) A
felismerés nem azonos a megismeréssel, ahogy a rácsodálkozás sem a
megértéssel. Mennyiben más ehhez a vázolt folyamathoz képest a teljes
absztrakció, melyet Bánki Ákos törekvéseiben megfigyelhetünk? (…) Az
abszolút absztrakció során azonban a festő sikeresen leszámol ezekkel,
mondhatjuk úgy is: megszabadítja a nézőt a belelátás veszélyes
kísértéseitől. (…) A totális absztrakció esetén nincs a képen kívüli
valóság, amit a kép valóságával próbálunk párhuzamba állítani. Úgy is
mondhatjuk, semmit sem emelünk be a külvilágból a kép világában. Csak a
képben magában születő világgal találjuk magunkat szemben. Ennek az
újonnan létrejött, tiszta, érintetlen képi világnak a feltérképezésekor
és megértésekor tehát csak annak belső jellemzőire koncentrálhatunk…”
Somhegyi Zoltán