Gyenis Tibor és Illés Barna nyolc klasszikus természetfotót állított ki táblaképméretre nagyított, színes print formában. Mohos sziklatömbökre zúduló hatalmas vízesést kaptak lencsevégre, a Föld érintetlen őskori zuhatagát egy vadbivaly párafüggönyben kirajzolódó árnyékával.Máskor a sárgás arany fényben fürdő barlangokban lesték meg a kőkorszaki ember nyomait: az acélhágcsók fölé rajzolt zsákmányállatot. Nem tagadják le a modern ember (rendszerint kártékony) jelenlétét se, egyik felvételükön az okkersárgára koszolódott ipari lagúna fölött virít egy klórosan kék színű, mesterséges úszómedence, a másikon pedig a tengerpart romantikus sziklái között feszül egy függőhíd a bungaló és a napernyők között. Mesteri beállítások, tökéletes vizuális hatáskeltés – mintha a National Geographic színes fényképei között keresgélnénk. Itt azonban valami másról van szó! Gyenis Tibor régóta készít már meghökkentő, abszurd, mégis reális felvételeket gondosan installált helyszínekről, Illés Barna pedig műanyag bábukat fotózott óceánhatású akváriumokban. Közös projektükben is valami hasonlót csinálnak: a napernyő valójában egy fagylaltkehely tartozéka, az őstulok műanyag gyerekjáték, az óriás vízesés pedig egy mindössze másfél méter magas zúgó. A trükk leleplezésekor indulnak be igazán a fotók, ekkor lép működésbe a miniatűr makettvalóság örök öröme: az „ugyanaz, de mégsem ugyanaz” élménye. Ártatlan posztmodern játék – amiben van valami megindítóan archaikus (mint a fából faragott építőkockában), hiszen a számítógépes szoftverek korában a terepasztal-építés a manipuláció ártatlanabb korszakait idézi. Amikor még le lehetett buktatni a csalókat, amikor még az illúzióhoz leleményes boszorkánymesterek kellettek, nem gyors kezű grafikusok. A fiatal nemzedékhez tartozó két képzőművész külön program keretében látogat el nyaranta egy kis horvátországi szigetre, hogy másokat is beavasson a makettfényképezés rejtelmeibe. Hogy miként kell meglátni az apró-cseprő tereptárgyakban a horizontra feszülő hegyláncot, a matchbox terepjáróban pedig a rallypálya főszereplőjét. Egy ilyen kirándulás (lásd weboldalukat: www.travelexp.hu ) a kapcsolatművészet csimborasszója: dalmát tengerpart, jó társaság és művészeti munkává avatott gyermekkori hobbik.
Dorottya Galéria
2007. november 28.–2008. január 5.