Kecskemét, 2005. április 7.
A Nemzetközi Kerámia Stúdió, mint az I. Nemzetközi Szilikátművészeti Triennálé (Kecskemét, 2005. március 13.–április 10.) megalapítója, szervezője és szakmai bázisa, az esemény mintegy „megkoronázásaként” egy Közép-Európában eddig be nem mutatott – egyébként az egész világon unikumnak számító –látványosságot rendez, Nina Hole dán keramikusművész vezetésével és koncepciója alapján. A művésznő egyik méltatója azt tanácsolja, hogy ha Nina Hole monumentális égő szobra még nem szerepel azon a listán, amit az embernek az életben feltétlenül látnia kell, akkor ezt az első helyre kell írni. Egyedülálló alkalom a félelemmel vegyes tisztelet személyes átélésére.Nina Hole 1994-ben kezdett új építési technikákkal és anyagokkal kísérletezni. Az volt a célja, hogy képes legyen bárhol létrehozni egy olyan monumentális kerámia plasztikát, melynek építése és égetése egy vagy két hét alatt elvégezhető. Ez a megvalósíthatatlannak tűnő elképzelés vezette a leleményes megoldáshoz: a hatalmas művet az általa kifejlesztetten hajlított kerámia lapokból építi fel. Az elemek formája olyan mint egy síléc első 20 cm-e, de az ív mintegy horogként továbbgörbül. Ez Nina Hole alapeleme, amiből képes fenséges, a legősibb architektúrát idéző boltíves szerkezeteket építeni.
Az elemeket úgy illeszti, hogy rés maradjon minden elem között. A nyílások kockás elrendezésének funkcionális és vizuális szerepe is van. Dinamikus kontrasztot teremt a tömeg és a monumentális forma, valamint a plasztikát átjáró nyílások áttört finomsága között. Az égetés során pedig a réseken át áramlik a láng keresztül az egész alkotáson, gondoskodván a plasztika egyenletes égetéséről, valamint a nyílások csökkentik a munka darabokra hullásának valószínűségét is.
A mű tégla alapzatra épül, ami a kemence alapjául is szolgál. Az alkotást lágy, fehér, magas hőmérsékleten tűzálló anyaggal borítja be, ami valójában a „kemence” külseje. Az egy-két napig tartó égetés alatt a mű narancssárgán ég, sokszor fehéren izzik. A plasztika ekkor saját kemencéjeként működik.
A kemence burkolatot a legmagasabb hőfokon fogja eltávolítani, feltárva a kész szobrot. Az alkotás kibontása – ahogy az izzó forma megvilágítja az éjszakai égboltot – egyedülálló látványosságnak ígérkezik.
Nina Hole megbízásra már bemutatta égő szobrát a tajvani Kerámia Biennálén, Athénban, a Nemzetközi Kerámia Akadémia 50. évfordulóján, Koppenhágában, a Nemzeti Múzeum felkérésére, valamint Portugáliában, Svédországban és a walesi Nemzetközi Kerámia Fesztiválon.
A Nemzetközi Kerámia Stúdió felkérésére most Nina Hole segítőtársával Ann-Charlotte Ohlsson keramikusművésszel három méter magas kerámiaplasztikáját Kecskeméten, az Erdei Ferenc Művelődési Központ (Deák F. tér 1.) előtti téren építette föl a Nyugat-Magyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézete és a Magyar Iparművészeti Egyetem hallgatóinak segítségével. Az égetés április 6-án veszi kezdetét, a látványosság csúcspontját április 7-én (csütörtökön) az esti órákban éri el, felejthetetlen élményt nyújtva azoknak, akik látni fogják.