A reneszánsz flamand mesterek
kora óta soha sem pezsgett úgy Flandria kulturális élete, mint napjainkban. A
különféle zenei műfajoktól a színházon és a táncon át a vizuális művészetek
legfrissebb irányzataiig, gyakorlatilag nincs olyan művészeti ág, amelyben ne a
legprogresszívebb vonulatot képviselnék a Belgium holland nyelvű részén élő
művészek.
Ebből a rendkívül élénk kulturális életből merít az egy hónap múlva
kezdődő, „FUTURSPEKTIV – ÚJ FLAMAND MESTEREK” elnevezésű rendezvénysorozat,
amelynek keretében április 9. és 30. között tizenegy produkció érkezik
Budapestre egy olyan régió képviseletében, amely egyszerre kozmopolita, s mégis
jellegzetes helyi sajátosságokkal bír, amely egyszerre modern és mégis
hagyománytisztelő.
A
fesztivál egyik legizgalmasabb eseményének ígérkezik az Ernst Múzeumban
megtekinthető tárlat, amely négy flamand képzőművész alkotásait gyűjti egybe.
A Vérité Exposée című kiállításon Sven
Augustijnen, David Claerbout, Ana Torfs és Els Vanden Meersch kérdeznek rá
műveiken keresztül az egyéni és a történelmi emlékezet alapkérdéseire. Nem
csupán zenei szempontból kínál izgalmakat a virtuóz jazz-zongorista, Free
Desmyter, és világzenei együttese, az Ahoar
koncertje a Millenárison, melyen flamand és iraki muzsikusok zenei világa
fuzionál majd. Súlyos társadalmi kérdéseket feszeget Antwerpen legizgalmasabb
művészeti kollektívája, a BerlinBerlin,
amelynek Budapesten is bemutatásra kerülő legújabb dokumentumvideó-performansza
egy valaha virágzó észak-amerikai bányászváros hanyatlástörténetét festi meg. A
valaha virágzó városkának jelenleg hét állandó lakosa van, akiket egyetlen
dolog köt össze: valamennyien gyűlölik egymást.
Természetesen
az irodalom sem maradhat ki a programból, így a Millenárison az Első Könyvesek
Fesztiválján a hazai közönség megismerkedhet a marokkói származású, flamand
írónővel, Rachida Lamrabettel, akinek A
nők országa című regénye a tradíciók közti különbségek kérdését feszegeti.
Az ifjabb
generációnak szól a Kopergietery
nevű színtársulat Futás című előadása, amely a techno-kultúra zenéjére
és gesztusaira építve beszél az élet szeretetéről. S hogy az élet szeretete
valóban meghatározó vonása Flandriának, arról az A38-as hajón megrendezendő két
fergeteges buli gondoskodik majd: közös koncertet ad a flamand elektronikus
zenei szcéna két időzített bombája, a The
Subs és a Shameboy, a
fesztivál záróaktusaként pedig napjaink egyik legszexibb zenei formációja, a Vive La Fête fogja megőrjíteni a budapesti
közönséget.
A
fesztivál nyitányaként a Philipp Herreweghe által alapított Collegium Vocale Gent adja elő Händel
Brockes Passióját az Akademie für Alte Musik Berlin és neves szólisták
közreműködésével a Zeneakadémián. Az elismert koreográfus, Arco Renz, és társulata, a Kobalt
Works előadása a nőiségről és a másságról szól, s a 21. századi táncnyelvet a
kathak és a balinéz tánc, illetve a kínai opera hagyományával ötvözi. Az
excentrikus filmesként ismert Wayn
Traub tíz éve készülő trilógiájának záró darabját hozza el a Trafóba: a Maria-Magdalena
című „mozi-opera” – miként Traub nevezi – hamisítatlan, minden érzéket rabul
ejtő totális művészet. A kultúrnomádokat tömörítő Zita Swoon elnevezésű zenekar a Millenárison fogja bemutatni, hogy
miként mozoghat otthonosan egy zenekar egymástól olyan eltérő zenei világokban,
mint a francia sanzon, a progresszív rock, a soul vagy az elektronikus
tánczene.