Yutaka Makino A folyamat állapotai című installációjával tér vissza Berlinbe. A DAAD Galériában megrendezésre kerülő kiállítás december 10-től látogatható.
A hangot egész testünkkel érzékeljük – magyarázza Yutaka Makino. A fül csak egy része annak a pszichológiai apparátusnak, amivel a hangot észleljük. Makino művészetében olyan helyzeteket teremt, amelyek megkövetelik a látogatótól, hogy túllépjen a nyers akusztika konvencióin, ezáltal a tér Makino munkáinak különösen kritikus pontjává válik. A folyamat állapotai (The Conditions of the Process) című projektében a világítás és a tér effektusai egyenlő szintre kerülnek az alkotás akusztikájával: sötétséghez némaság, világossághoz hang kapcsolódik.
A jelenlegi munka azt az elgondolást idézi, amit még a hetvenes években fejlesztettek ki olyan művészek, mint Robert Irwin, akiknek a munkáiban a szituációk fenomenológiai aspektusból kerültek megvilágításba. A keretek, az alkotást meghatározó külső körülmények, valamint a konkrét mű közti határok teljességgel átjárhatóvá váltak. Makino elmondása szerint az alapvető elgondolás az, hogy a látogatók ne csoportként, hanem egyénenként éljék meg az élményt. Ő maga nem a minőség megosztását hangsúlyozza, hanem az eltérő tapasztalatok fontosságát emeli ki. Nem arról van tehát szó, hogy a művész egy meghatározott élményt vár el a látogatótól, mindössze az élmény lehetőségének megteremtését próbálja kieszközölni.
Yutaka Makino 1976-ban született Japánban, 2010-ben a DAAD Artist In Residency-program meghívott vendégeként szerepelt Berlinben. Elsősorban a számítógépes zene területén mozgó Makino olykor installációk és performance-ok eszköztárát használja fel az emberi percepció változatos dimenzióinak felderítésére. Műveinek koncepcióját leginkább a fenomenológia, a kísérleti pszichológia és a komplex dinamikus rendszerek területén végzett kutatásai inspirálják. Makino legutóbbi installációi és performance-ai segítségével egy folyamatosan változó környezetben elemzi az észlelés átalakuló módozatait.