Az aukciós ékszerpiac minimális megrázkódtatással vészelte át az elmúlt évek gazdasági válságát, sőt, kockázatmentesebb befektetésnek minősülve profitált is abból.
Sokan ma a korábbi festményvásárlók közül is az ékszerpiacon vadásznak új zsákmányra. Ennek a piacnak a két fő szereplője jól ismert a művészeti árverések világából: itt is a Sotheby’s és a Christie’s a piacvezető, a többi aukciósház legfeljebb egy-egy országon belül lehet méltó vetélytársuk. Nemzetközi pozíciójuk még annyira sincs veszélyben, mint a képzőművészeti piacon, ahol a kínai aukciósházak egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak a forgalomból. A két főszereplő tehát ugyanaz, de fellépéseik helyszíne részben más: az ékszerárverések fő helyszíne New York mellett nem London, vagy esetleg Párizs, hanem a svájci Genf. Az ékszerekkel is foglalkozó számtalan többi vegyes profilú aukciósház közül a jelentős magyar ügyfélkörrel is bíró, bécsi központú Dorotheum pozíciói a legerősebbek.
Az ékszeraukciókon kevesebb a meglepetés, a becsértéktől jelentősen eltérő leütés, gondolhatnánk, hiszen miközben a kidolgozás minőségének, a formának és az összhatásnak a megítélése itt is szubjektív, legalább a felhasznált értékes anyagok – nemesfémek, drágakövek – mennyisége, nagysága, tisztasága mérhető. A valóság azonban mást mutat; az elérhető árat számtalan tényező befolyásolja. A csúcskategóriában például a provenienciának legalább akkora jelentősége van, mint a képzőművészeti alkotások esetében. Természetesen egy festmény értékére is jótékony hatással van, ha korábban egy jelentős gyűjteményben vagy egy közismert személy tulajdonában volt, a kalapács alá kerülő ékszerek és órák némelyikének azonban egykori viselőik révén valóságos kultusza van, s a világ szinte minden pontján jól ismerik őket. Gondoljunk csak például egy olyan órára, amit Roger Moore viselt egy James Bond filmben, vagy egy nyakláncra, amely Elizabeth Taylort ékesítette valamelyik legendás szerepében.
két példa nem véletlen: arra az órára, mely Roger Moore karján volt az Élni és halni hagyni című opuszban, november 14-én lehetett licitálni a Christie’s-nél Genfben (mellesleg 60 további Rolex és 130 Patek Philippe társaságában). A nevezetes időmérő 219 ezer frankért kelt el, amivel nem is tartozott az aukció legdrágább tételei közé, igaz, nem nemesfémből készült. Az ékszereket közismerten imádó Taylor kollekciójának 269 darabját is a Christie’s árverezi több részletben ezekben a hetekben, 30 millió dolláros összbevételt remélve.
A Sotheby’s viszont november 15-i genfi aukcióján egyetlen tételtől várta ennek az összegnek közel a felét.A Sun Drop (Napcsepp) nevű hatalmas, 110,3 karátos sárga gyémántot tavaly találták Dél-Afrikában, és a szakma legjobb mesterei csiszolták körteformájúra; most 12,3 millió dollárt fizettek érte, ami megfelelt az előzetes várakozásnak. Ez az ár ebben a kategóriában még csak nem is rendkívüli; tavaly ősszel egy különlegesen ritka 24,78 karátos rózsaszín gyémántért, mely új tulajdonosa után a „Graff Pink” nevet viseli, 46 millió dollárt, egy ugyancsak ritka kék gyémántos gyűrűért pedig 15,7 milliót adtak. Tanulságos azoknak a városoknak a listája is, ahol a gyémántot az árverés előtt bemutatták: Los Angeles, London, Dubai, Hong Kong és Moszkva.
Az ékszerárveréseknek Magyarországon is gazdag hagyományai vannak s a nemzetközi tapasztalatokkal összhangban ez a piac idehaza is viszonylag ellenállónak bizonyult a válsággal szemben. Az ékszerárverések résztvevői – úgy a beadók, mint a vásárlók – úgy tűnik, átlagon felüli lojalitást mutatnak megszokott aukciósházuk iránt, legalábbis ez a következtetés vonható le abból a tényből, hogy a BÁV itt a számos vetélytárs megjelenése ellenére is meg tudta őrizni piacvezető pozícióját. A cég már a 88. ékszeraukciójánál tart, miközben jelentős számban szerepelnek ékszerek és órák művészeti árveréseinek kínálatában is. S ha nem is minden alkalommal születnek olyan kimagasló árak, mint például a 142 briliánssal és 78 zafírral díszített art deco Cartier melltűért 2004-ben megadott tízmillió forint, számos többmilliós leütés volt már idén is, pedig a nagy ékszeraukció még hátravan. A tavaszi művészeti árverésen például 4 millióért kelt el egy 5,8 grammos, egy darab 4,6 karátos modern csiszolású briliánssal, továbbá két gyémánttal ékített platina gyűrű, míg egy 18 karátos arany férfi Rolex karóra 2,2 millióért cserélt gazdát. A legutóbbi művészeti árverésen, november 9-én egy különleges régi csiszolású rózsaszín árnyalatú briliáns gyűrűért 3,2 millió forintot adtak.
Időközben csaknem valamennyi nagy, vegyes profilú aukciósház foglalkozik már ékszerekkel is, hol külön árverések keretében, hol a művészeti árverések anyagába beépítve. A várakozásoknak megfelelően megjelent az árverési piacon a 2004 óta a Dorotheum leányvállalataként működő OREX Óra-Ékszer Kereskedőház Zrt is. Ma már a ház a nyári szünet kivételével havonta tart ékszerliciteket, alkalmanként rendszerint 60 tétellel. A kínálatban a viszonylag alacsony árfekvésű ékszerek dominálnak, de a csúcstételek ára néha meghaladja a félmillió forintot.
Mivel az ékszer ideális ajándék is, az ékszerárverések főszezonja hagyományosan a karácsony előtti időszak. Még nem késett le tehát semmiről, aki idén ékszerrel akarja meglepni szeretteit: a sort december 8-án az OREX ékszerlicitje és a Polgár nyitja, 10-én a Nagyházi tart ékszer- és ezüst árverést. A BÁV 88., kétnapos ékszeraukciójára december 13-14-én kerül sor, s szerepelnek ékszerek a Pintér Aukciósház karácsonyi nagyárverésének utolsó napján, december 15-én is.