A reakciók nagyon sokfélék – van, ahol semmilyen változást nem látnak szükségesnek, másutt elhalasztják tervezett kiállításait és eltávolítják munkáit az állandó tárlatokról is, megint másutt képeit igyekeznek új kontextusba helyezni. Peter és Irene Ludwig jóvoltából a budapesti Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum is büszkélkedhet egy, a 70-es évek elején született munkájával, ami Ludwigék adományaként még a múzeum alapításakor került Budapestre, és szerepel a Westkunst – Ostkunst című, félévvel ezelőtt újrarendezett állandó kiállításon is. Tekintve, hogy hazai múzeum először konfrontálódik ezzel a problémával, megkérdeztük, milyen megoldásban gondolkodnak és miért. A választ, ami gyorsan és személyesen Fabényi Júliától, a múzeum igazgatójától érkezett, az alábbiakban teljes terjedelemben közöljük.

„Nagyon fontos és jó, hogy a szexuális abúzus ilyen felháborodást vált most ki. Ennek köszönhetően ugyanakkor az erkölcsi szempontok előbbre helyeződnek, mint a művésziek. Elég sok művész alkotásait kellene viszont a falakról (esetleg intézményekből) eltávolítani, ha erkölcsi megítélés alapján döntenénk a művészeti kvalitásról. Hány 20. századi magyar festő életrajzában vannak kétséges pontok az anyához vagy éppen a feleségekhez való viszonyukban? Balthus (Klossowski) – vagy Nabokov Lolita-effektusa – szintén az a terep, ahol a szexuális zaklatás tematizálódik. Viszont nincsenek már élő panaszosok, és nem tudjuk a háttértörténeteket.
Rendkívül fontos erről a problémáról beszélni, mégis egyre inkább „boszorkányüldözéssé” kezd válni ez a folyamat, ami feltehetően szükséges ahhoz, hogy a megvádolt személyek (Weinstein, stb.) az áldozatokhoz hasonlóan éljék meg a megalázást. Nagyon helyes, hogy végre az áldozatoknak is helyet/igazat ad a nyilvánosság; jó lenne, ha a bíróságok is tudnának az áldozat szemszögéből ítélni! Ugyanakkor a művészet vagy a tudomány közegében különbséget teszünk a mű és alkotója között, az előbbi megítélése független létrehozója erkölcsi viselkedésétől.
Chuck Close művét egyelőre nem áll szándékomban leakasztani, a mű nem tematizál semmit, ami összefüggésbe hozható emberek szexuális vagy más jellegű bántalmazásával, nincs benne olyan aspektus, ami közbotrányt kelthetne, vagy amit erkölcsi oldalról lenne szükséges megítélni. Ezért a műhöz magyarázó feliratot sem tervezünk elhelyezni.
Összefoglalva: nagyon helyesen cselekszik az is, aki tüntetőleg leveszi a munkáit a kiállításból, vagy nem rendez számára kiállítást. Én a magam részéről különválasztom, és külön kezelem a művészeti és a magánéletet, de diktátoroknak, tömeggyilkosoknak, és politikailag vagy erkölcsileg szellemi korcsként megnyilvánulóknak soha nem rendeznék kiállítást. Ugyanakkor várom a művészek oldaláról azokat a műveket, amelyek az áldozatoknak emelnek képletes vagy valós emlékművet”.
Nyitókép: Subway Portraits (2016) © Chuck Close. NYCT Second Avenue. Forrás: https://kaopweb.com/2017/05/08/86th-street-second-avenue-subway-art-vik-muniz/