A bécsi Artmark Galerie a kortárs absztrakt művészet fontos kiállítóhelye, mely előszeretettel mutatja be magyar művészek munkáit is. Így van ez mostani, még április 15-ig látogatható kiállításukon is. Míg a legutóbbi nagy csoportos tárlatot a geometrikus művészetnek szentelték, a fő hangsúly ezúttal a minimalista tendenciákon van. A kevés poézise címet viselő kiállítás mintegy 100 alkotás segítségével mutatja be, meddig jutott el az 50 kiállító művész a redukció útján. A tárlat magyar szereplői Csutak Magda, Megyik János és Keserü Károly.
Csutak Magda: Leképezett véletlen, 1994, csiszolópapír,szén, 28 x 23 x 5,5 cm, a művész jóvoltából
Megyik János: Keret III, 2002, patinázott bronz, lézervágás, 19 x 22,5 x 0,15 cm. Thomas Mark tulajdona, a művész jóvoltából
A nemzetközi vásárokon gyakran szereplő, 2015-ben az Art Market Budapesten is részt vett vilniusi Galerija Meno Nisa április 25-ig ad otthont a litván Rimantas Milkintas szobrászművész és Matzon Ákos Úton az Omega felé című közös kiállításának. A tárlat Matzon által javasolt címe a neves francia jezsuita gondolkodóra, Pierre Teilhard de Chardin-re utal, aki a tudományos gondolkodás és a vallásos lelkiség egymásrautaltságát hirdette. A két művész munkáit elsősorban nem vizuális hasonlóság köti össze, hanem a hasonló gondolkodásmód, a művészet feladatainak rokon értelmezése.
Matzon Ákos: On the way to Omega, in the footsteps of Teilhard de Chardin, 2016, 60 x 60 cm, akril, vászon, vázlat. A művész jóvoltából
A Puklus Péter első könyve, a Handbook to the Stars alapján készült kiállítás Budapest és Amszterdam után most április 30-ig Prágában, a Josef Sudek Műteremben látható. A kiállítás honlapja megjegyzi, hogy Puklus munkásságát Szlovákiával ellentétben – ahol a művész két rezidenciaprogramon is részt vett és ezek eredményeként született meg a pályáján mérföldkövet jelentő könyv is – Csehországban eddig kevéssé ismerték; a nagyközönségnek ezen, az egyik legismertebb cseh fotográfus egykori műtermében rendezett kiállításon mutatkozik be.
Részlet Puklus Péter kiállításáról. Forrás: praga.balassiintezet.hu
Április 30-ig látogatható a moszkvai Magyar Kulturális, Tudományos és Tájékoztatási Központban Barabás Zsófi Kiterjesztés című egyéni kiállítása is. A tárlatot a jekatyerinburgi Alvitr Gallery rendezi. A galéria tulajdonosa, Marina Alvitr korábban azt az Ural Vision Gallery-t vezette, ami a közelmúltban Budapesten is nyitott fiókintézményt. Alvitr saját galériájában is rendszeresen foglalkozni kíván magyar művészekkel, elsőként most Barabás Zsófi tárlatát rendezte meg. Barabás Zsófi művei, amelyek Japánban való tartózkodása és tanulmányai során készültek, a neves amerikai asszamblázs-művész Joseph Cornell alkotásaival mutatnak formai hasonlóságot. Ez a hasonlóság elsősorban a dobozforma alkalmazására és a műalkotás koncepciójának dobozba rejtésére korlátozódik. Barabás objektjei nemcsak a dobozban rejtőző életet, hanem a kiterjesztett mindennapokat is megmutatják, amelyekre az origamihoz hasonló, apró, a drótszárakhoz különös módon illeszkedő papírtárgyak utalnak. A dobozokban tehát nem halott tárgyak, hanem maga az eleven élet jelenik meg, a gyermekkor hitvilágától a mesék valósággal párhuzamos világáig.
Barabás Zsófi: Alone or with many others?, 2009, dobozmunka, 22,2 x 17,3 x 13,4 cm, az Alvitr Gallery jóvoltából
Az Erste Csoport és az ERSTE Alapítvány gyűjteménye, a Kontakt az alapja annak a tavaly ősszel indult hatrészes zágrábi kiállítássorozatnak, mely most érkezett több helyszínen zajló utolsó, május 5-ig látogatható állomásához. A Kontakt Közép-, Kelet- és Délkelet-Európa kortárs művészetét gyűjti, elsősorban olyan konceptuális munkákat, melyek segítségével nyomon követhetőek a térségben a múlt század 50-es évei óta zajló társadalmi és politikai változások. A sorozat a My sweet little lamb (Everything we see could also be otherwise) címet viseli, amit a tavaly elhunyt neves horvát konceptművész, Mladen Stilinović művészkönyvéből kölcsönöztek. Stilinović higgadt, de határozott, gyakran humorral is átszőtt lázadása a társadalmat és a művészetet is bénító konvenciók ellen, viszonya az olyan komplex témákhoz mint az ideológia, a munka, a pénz, a szegénység, nemzetközi szinten is számos művész számára jelentett inspirációt. A sorozat a Kontakt 2004 óta épülő bécsi gyűjteményében őrzött munkákat mutatja be, kontextusban az ugyanazon időszakban született egyéb művekkel, a „globális kortárs kánon” felmutatásának szándékával. A projekt az egész várost behálózza, a Horvát Vizuális Művészek Szövetségének székházától kezdve a galériákon és műtermeken át egészen magánlakásokig és igyekszik megnyitni egy olyan játékteret, mely módot ad a különféle művészi praktikák kölcsönhatásának és együttműködésének vizsgálatára. A mostani utolsó állomás, melyen számos, a korábbi tárlatokon is szerepelt mű új kontextusban látható, a térség több mint félszáz művésze, köztük El-Hassan Róza, Erdély Miklós, Ladik Katalin, Maurer Dóra és Szentjóby Tamás munkáit mutatja be. A többi résztvevő országot is olyan neves művészek képviselik mint Július Koller, Valie Export, Nedko Solakov vagy Heimo Zobernig. A hat zágrábi állomás után a sorozatnak idén ősszel lesz egy londoni záró epizódja is, melynek a The Showroom ad majd otthont. Az esemény kurátorai a helyi WHW (What, How & for Whom) csoport és Kathrin Rhomberg, az ERSTE Alapítvány igazgatója.
Maurer Dóra: Fotórészlet a Timing negatívjáról 1, 1980, 72,5 x 102,5 cm. A Kontakt. Az Erste Csoport és az ERSTE Alapítvány jóvoltából
Szentjóby Tamás: Kentaur, 1973–1975/2009, videostill (fekete-fehér video, 39 perc 45 másodperc). A Kontakt. Az Erste Csoport és az ERSTE Alapítvány jóvoltából
El-Hassan Róza: Feszített szürke, 1995, fa, festék, huzal, feszítőcsavar, 120 x 25 x 10 cm. A Kontakt. Az Erste Csoport és az ERSTE Alapítvány jóvoltából
A prágai Tranzitdisplay kiállítóhelyén május 21-ig látható az Imagining Conceptual Art. Beke László 1971-es gyűjteménye nemzetközi kontextusban című kiállítás. A legendás gyűjtemény 40 évig csak Beke lakásán volt megtekinthető, az utóbbi években azonban több kiállításon szerepelt és megjelent könyv formájában is. A prágai tárlat Beke gyűjteményét nemzetközi összefüggésbe ágyazza és két, ugyancsak 1971-hez kapcsolódó projektet is felidéz, melyek a magyar művészek lapjaihoz hasonlóan szintén kiadványok formájában megvalósult kiállításként is értelmezhetők. Az egyik ilyen projekt Klaus Groh Aktuelle Kunst in Osteuropa című, kelet-európai művészeket bemutató könyve, a másik pedig Nena és Braco Dimitrijević jugoszláv művészeket a nemzetközi konceptuális művészet képviselőivel együtt bemutató zágrábi és belgrádi tárlatai. A mostani, Beke Lászlóval együttműködésben létrejött projekt koncepcióját Hegyi Dóra, László Zsuzsa és Szakács Eszter alakította ki. A kiállításon Attalai Gábor, Bak Imre, Erdély Miklós, Haraszty István, Jovánovics György, Keserü Ilona, Korniss Dezső, Lakner László, Major János, Pauer Gyula, Perneczky Géza, Pinczehelyi Sándor és Türk Péter munkái mellett fiatal magyar és cseh művészek – magyar részről Bogyó Virág, Fischer Judit és Miklós Szilárd – reflexiói is szerepelnek.
Kiállítási enteriőr. A tranzit.hu jóvoltából
A bécsi Knoll Galerie-ben május 27-ig tart nyitva Nemes Csaba legújabb egyéni tárlata, a Side Sectional View. A kiállított munkák a menekültválság témáját járják körül, azon tapasztalatok alapján, amiket a művész a Keleti pályaudvaron szerzett a heteken át ott táborozó menekültek között. A látottak hatására Nemes a technikáján is változtatott, visszatért a második világháború utáni festészet preferált eszközeihez és alaposan tanulmányozta az adott kor számára fontos alkotói, köztük Auerbach, Kossoff, Schönebeck és a fiatal Baselitz munkásságát. Ennek hatására jelentek meg vásznain a vastagon, masszívan felvitt festékrétegek. A művek kiindulópontjait a Keleti pályaudvaron vagy a határon készült, a festés során jelentősen átdolgozott fotók jelentik.
Nemes Csaba: Side Sectional View, 2015, olaj, vászon, 135 x 180 cm, a Knoll Galéria jóvoltából