A lengyelországi Nowi Saczban a BWA SOKÓŁ Kortárs Művészeti Galéria ad otthont október 1. és december 4. között az Intermarium projekt utolsó kiállításának, amin a magyar színeket Fridvalszki Márk – egy helyspecifikus installációval – és a Kis Varsó képviseli. A projekt azokat a víziókat és képeket teszi vizsgálata tárgyává, amelyeken keresztül a közép-európai országok Nyugat-Európa és a régió többi országához való pozíciójukat definiálták. A tárlatok lényegében azt a „regionális művészettörténetről” folyó vitát gondolják tovább, amit a kortárs művészet két neves teoretikusa, Piotr Piotrowski és Zdenka Badovinac kezdeményezett. A kiindulópontot Ziemowit Szczerek: A győzedelmes köztársaság (2013) című könyve adta, mely a második világháború egy alternatív verzióját meséli el. A kiállítássorozat Prágából indult, magyarországi állomásának a Chimera Project adott otthont júniusban. A kiállítások a közös alapgondolatot lokális kontextusban, a kiállítóhelyek adottságait is figyelembe véve, részben azonos alkotók, de különböző, esetenként helyspecifikus munkák segítségével interpretálják. Kurátorok: Łukasz Białkowski és Piotr Sikora.
Fridvalszki Márk: The Final Collapse, 2016, vegyes technika, installáció. (Tapéta: digitális kollázs, digitális nyomat, 3,4 x 7,2 m, objektek: styrodur, csemperagasztó, pigment, homok, mészkő, kb.20 x 20 x 40 cm. A hangot Kárpáti János Iván készítette, 6’37” (loopolva)). A művész jóvoltából
Kis Varsó: Globe, 2000, vas, ø 100 cm, a művészek és a Kisterem jóvoltából
Október 23-ig tart a kínai Shenzhenben az idei International Urban Image Festival (IUIF), az ország kiemelt fotóművészeti fesztiválja, melynek csoportos tárlatai többek között a Magnumot és a National Geographic-ot mutatják be. A fesztiválon négy művész kapott lehetőséget egyéni tárlatra, köztük egy-egy kínai, francia és amerikai fotós mellett a számos műfajban alkotó Horkay István. Lab (Labirinth) című, digitális printeket bemutató kiállításának az OCT-LOFT kortárs művészeti központ ad otthont.
Horkay István: One day of Mrs Houdini / 6 digitális print, à 80x120cm. A művész jóvoltából
Forgó Árpád Norvégiában, a trondheim-i BABEL Art Space-ben mutatja be október 14-23. között a Lademoen Kunstnerverksteder műteremház kéthónapos rezidencia-programja alatt született munkáit. A kiállításon a magyar művész és a Trondheimben élő és alkotó Edith Lundebrekke művei reflektálnak egymásra. Lundebrekke művészete a kortárs norvég építészetnek is meghatározó eleme, számos középület homlokzatán és belső tereiben találkozhatunk alkotásaival. A két művész geometrikus munkáinak közös nevezője a hasonló térfelfogás és anyaghasználat.
Forgó Árpád: 2R2BZ1F1NR, 2015, akril, vászon, fa, 50 x 50 x 5 cm. A művész jóvoltából
A hollandiai Maastricht kortárs kulturális központja, a Marres ad otthont a november 27-ig látogatható The Measure of our Traveling Feet című kiállításnak. A címében a neves ír költő, W.B. Yeats poémájára utaló, Laura Mudde és Claire van Els által kúrált tárlat napjaink egyik legégetőbb kérdésével, a migrációval, annak szociális és kulturális aspektusaival foglalkozik. Rámutat a feszítő ellentmondásra az Európán belüli határok lebontása, a szabad átjárhatóság és a külső határoknak a kontinenst erődítménnyé alakító megerősítése között, vizsgálja, mit kínál a „várfalakon túli világ” a migránsoknak, hogyan látják múltjukat és hogyan hat identitásukra az új környezet. A 13 kiállító művész, illetve művészcsoport rangos névsorában – olyan nevek mellett, mint Francis Alÿs, Mircea Cantor vagy Shilpa Gupta – El-Hassan Róza, Szemző Zsófia és a Société Réaliste is szerepel.
El-Hassan Róza: Plans for settlement on moon or desert – homage to the ecological architect Nader Khalili, 2016, ø 125 cm, festék, fából készült építészeti modell, papír-reprodukció Nager Khalili szuper-adobe holdépület tervéről, terrakotta golyók. Fotó: El-Hassan Róza, a szerző jóvoltából
Kiállítási enteriőr Szemző Zsófia munkájával. Fotó: El-Hassan Róza, a szerző jóvoltából
Société Réaliste: Évszázadonként egymásra rakódott politikai határok időszámításunk kezdetétől 2000-ig az európai kontinensen és környékén, a szerzők és az acb Galéria jóvoltából
Október 20.-november 25. között a bécsi Collegium Hungaricum UngArt galériája ad otthont Lakner László Referenciák – Konceptuális munkák című tárlatának. A ritkán látható korai művekből összeállított tárlatot Fehér Dávid kúrálja és Beke László nyitja meg. A komoly társadalmi érzékenységről tanuskodó munkák komplex filozófiai és lingvisztikai kérdéseket vizsgálnak, nem nélkülözik a humort, a játékosságot és az iróniát sem, és semmit sem vesztettek frissességükből és aktualitásukból a keletkezésük óta eltelt több mint negyven év alatt.
Lakner László: Felveszem a lépcsők formáját, 1971, fotó: Gadányi György,
repró: Sulyok Miklós, a művész és a Collegium Hungaricum jóvoltából
Maradunk Bécsben és – részben – Lakner Lászlónál: A bécsi székhelyű nemzetközi IT tanácsadó és szolgáltató vállalat, a Qualysoft székháza 2006 óta ad otthont nagyobb szabású kortárs nemzetközi kiállításoknak, melyek előkészítésében többek között a bécsi Collegium Hungaricummal is együttműködik. Programjában befutott mesterek és nemzetközi karrierjük elején álló fiatalok egyaránt szerepelnek. A 10. évfordulót most az Identity című, október 18-án megnyíló, a CH-val és a bécsi szlovák kulturális központtal közösen szervezett kiállítással köszöntik, melyen osztrák és szlovák kortárs alkotók mellett Fehér László, Konkoly Gyula és Lakner László munkái szerepelnek.
Fehér László: Csend (Egy akció emlékére), 2015, papír, ceruza, tus, à 75 x 105 cm. Fotó: Sulyok Miklós. A művész és a Collegium Hungaricum jóvoltából
Konkoly Gyula: Habuma, No 4, 2011-12, olaj, vászon, 85 x 110 cm. Fotó: Kőhegyi Zoltán. A művész és a Collegium Hungaricum jóvoltából
Márta Juhász galériája, az Avran Fine Art a kaliforniai Laguna Beach-ben több magyar üvegművésszel és fotográfussal működik együtt; mostani, karácsonyig látogatható Hungarian Glass Show című tárlatán két ismert hazai üvegművész, Lukácsi László és Borkovics Péter munkáit állítja ki. A művek „menet közben”, egy novemberi hétvége erejéig megfordulnak majd az Art San Diego-n is.
Kiállítási enteriőr, az előtérben Lukácsi László Lótusz című üvegszobrával. Fotó: Borbás Dorka, a művész jóvoltából
A londoni The Arts Club Elmozdítások: Közép- és kelet-európai avantgárd a hidegháború idejéből címmel mutatja be a térség kiemelkedő progresszív alkotóinak többségében a 60-es – 70-es években született munkáit. A több mint 150 éves múltra visszatekintő, magát a londoni kortárs kulturális élet szíveként aposztrofáló klub a képzőművészet, az irodalom és a tudományok iránt érdeklődő tagjai közötti kapcsolatok előmozdítását tekinti feladatának, saját gyűjteménnyel és gazdag kiállítási programmal rendelkezik. A mostani tárlatot egy gyűjteményeket gondozó, kiállításokat és más művészeti projekteket menedzselő tanácsadó cég, a Wedel Art kurátorai – Pernilla Holmes és Amelie von Wedel – zömében londoni galériák és magángyűjtemények darabjaiból állították össze, s annak anyagában Bak Imre, Gáyor Tibor, Jovánovics György, Kovács Attila, Ladik Katalin és Maurer Dóra révén a kortárs magyar művészet képviselete a legerőteljesebb. Londonban ma a korábbinál kétségkívül nagyobb figyelem irányul felénk, s ez a tárlat remélhetőleg egy újabb közegben tudja erősíteni ezt az érdeklődést. A Club által kiadott sajtóközlemény is úgy fogalmaz, hogy miközben a kiállított művészeket korábban alig-alig emelték be a kánonba, ma mindinkább részük van már a nemzetközi elismerésben. A tárlat januárig előzetes bejelentkezéssel látogatható.
Bak Imre: Blue, 1969, akril, vászon, 150 x 200 cm, a The Arts Club jóvoltából
Gáyor Tibor: Blue I., 2003, alumínium, 25 x 42 x 48 cm, a The Arts Club jóvoltából
Kovács Attila: Koordination, 1975-76, akril, vászon, 60 x 45 cm, a The Arts Club jóvoltából
Kiállítási enteriőr Ladik Katalin munkáival. Fotó: Mark Blower, a The Arts Club jóvoltából
Ladik Katalin további két jelentős csoportos tárlaton is részt vesz ezekben a hetekben. A legnagyobb osztrák energiaszolgáltató vállalat, a Verbund AG 2004 óta építi saját gyűjteményét, a Sammlung Verbund-ot, aminek súlypontját a feminista avantgárd képezi. A gyűjtemény az acb Galéria közreműködésével tavaly ősszel Ladik Katalin három művével, illetve műcsoportjával bővült; Ladik térségünkből harmadikként került be a rangos kollekcióba. Ezek a munkák most először szerepelnek a gyűjtemény legújabb kiállításán a londoni The Photographers’ Gallery-ben, valamint – Kürti Emese szövegével – a tárlathoz időzítve megjelent új katalógusában. Ladik olyan művészek társaságában szerepel A 70-es évek feminista avantgárdja című, Gabriele Schor által kúrált, 2017. január 15-ig látogatható tárlaton, mint Cindy Sherman, Ana Mendieta vagy VALIE EXPORT.
Kiállítás enteriőr Ladik Katalin: Poemim című hatrészes sorozatával (1978, zselatinos ezüst nagyítások, © Sammlung Verbund). Jobbra VALIE EXPORT műve. Fotó: Kürti Emese
Ladik Katalin – részben ugyanazon pályatársakkal együtt – a Künstlerhaus Graz új csoportos tárlatán is szerepel. A Yes, but is it performable? Untersuchungen des performativen Paradoxes című, november 20-ig megtekinthető kiállítás középpontjában a performansz áll, s azon történelmi előzményeknek tekintett és a legutóbbi években született munkák egyaránt szerepelnek.
A kolozsvári Ecsetgyár területén egy artist run space, a Superliquidato ad otthont az Arcadia című, Fenyvesi Áron által kúrált tárlatnak. A november 13-ig látogatható kiállítás három művész, a lengyel Agnieszka Polska mellett Komoróczky Tamás és Ulbert Ádám egy-egy videójára épül és lehetőséget ad Fenyvesi számára, hogy összefoglalja az elmúlt időszak trafós kiállításait, hiszen mindhárman szerepeltek már a Trafóban – csakúgy, mint ketten, George Cringasu és Mihut Boscu Kafchin, a Superliquidatot működtető román művészek közül is. Az „ösztönök és a szenzualitás időtlen dzsungelében” a költészet jelenti az egyetlen iránytűt; a három, 2012-15 között született videó is – különböző megközelítésben – erre a témára koncentrál.
Komoróczky Tamás: Still az Ancient: anal tyranny című videóból, 2014, 8’56”. A művész jóvoltából
Ulbert Ádám: Still a Nostalgia című videóból, 2013, 5’31”. A művész és Fenyvesi Áron kurátor jóvoltából
Kiállítási enteriőr. Fotó: Váczi Roland, a fabricadepensule.ro jóvoltából
A svédországi Malmö műcsarnokában, a Malmö Konsthall -ban rendezik meg október 22. és 2017. január 22. között Rita Ackermann első skandináviai egyéni tárlatát; a Per Haubro Jensen által kúrált kiállítás a The Aesthetic of Disappearance címet viseli. A kiállításon szereplő, összefoglaló címükön The Chalkboard Paintings-nek nevezett festmények kiindulópontját Ackermann korai, a 90-es évek elején született alkotásai jelentik, és jól reprezentálják az elmúlt több mint két évtized alatt megtett utat. A művek keletkezését a művész a következőképp írja le: „A képek többszörös törlés eredményeképp jönnek létre. Ami az alkotás folyamatában történik, az pontosan ugyanaz, mint ami a táblán történik az iskolai osztályteremben. A konfiguráció vagy a rajz felkerül a fekete vagy a zöld táblára, majd utána letörlik, hogy helyet csináljanak a következő osztály számára.”
Rita Ackermann: Neverland, 2015, akril, pasztell, pigmens, festékspray, papír, 111,8 x 76,2 cm,
© Rita Ackermann, a művész és a Hauser & Wirth jóvoltából
Október 29. – december 15. között Svájcban, a zumikoni Haus Bill-ben lesz látható Bálványos Levente, Benedek Barna és Wolsky András Konkreter Faktor című, a Max Bill Georges Vantongeloo Stiftung támogatásával megvalósuló kiállítása. A Haus Billt Max Bill maga tervezte, az épület többek között egy fontos – számos magyar vonatkozású dokumentumot is tartalmazó – archívumnak ad otthont és időről időre jelentkezik a konkrét művészetnek szentelt kiállításokkal és egyéb kulturális rendezvényekkel. A három magyar művészt Angela Thomas művészettörténész-kurátor, Bill második felesége hívta meg Zumikonba és ő a tárlat kurátora is. A kiállításhoz terjedelmes kétnyelvű katalógus is megjelenik, Thomas hiánypótló, elsősorban Max Bill magyar kapcsolatrendszerét feldolgozó tanulmányával. A kiadvány a Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesületen (OSAS) keresztül Magyarországon is elérhető lesz.
Bálványos Levente: Nagy kék relief, 2012, fa, tempera, 115 x 40 x 23 cm. A művész jóvoltából
Benedek Barna: Sinus Violet 2, 2012, akril, vászon, hullámlemez, 100 x 98 x 4 cm. A művész jóvoltából
Wolsky András: Felsejlő dinamika I-III, 2016, akril, fa, vászon, à 60 x 60 cm. A művész jóvoltából