Még le sem került a napirendről a legnevesebb német művészeti tanácsadó, a milliárdos ügyfeleit szemrebbenés nélkül becsapó Helge Achenbach ügye, máris újabb botrány borzolja a kedélyeket a nemzetközi műkereskedelemben. (Achenbachot időközben egy polgári perben közel húszmillió eurós kártérítésre ítélték, bírósági szakaszban lévő büntetőügyében pedig az ügyész 7 évig terjedő börtönbüntetést kért.)
Az újabb ügy is egy őrizetbe vétel kapcsán került nyilvánosságra, s a főszereplő nem kevésbé prominens mint Achenbach. A monacói rendőrség a múlt héten három svájci állampolgárt vett őrizetbe, köztük Yves Bouvier-t, a Natural Le Coultre műtárgyszállítási és raktározási társaság, valamint a genfi, a luxemburgi és a szingapúri repülőterek tőszomszédságában épült vámszabad raktárak többségi tulajdonosát, aki műtárgyak közvetítésével is foglalkozik.
A banánhéjnak végül ez utóbbi ténykedése bizonyult, noha nagyon sokan nézik rossz szemmel a vámszabad raktárak működését is. A bírálók egy része csak elvi okokból utasítja el ezeket, mondván a művészet elveszti értelmét, ha megszűnik hozzáférhetősége – nemcsak a szélesebb közönség, de gyakorlatilag még a tulajdonos számára is. Mások sokkal konkrétabb vádakat is megfogalmaznak, azt állítván, hogy ezek a raktárak az illegális műkereskedelem melegágyai, ahol nem egyszerűen tárolják a műtárgyakat, hanem elrejtik őket a hatóságok szeme elől.
E raktárakban őrzi műkincseit többek között a világ egyik legnagyobb, állandó mozgásban lévő modern gyűjteményével rendelkező, a nyilvánosságot széles ívben kerülő Nahmad-család, melynek egyik tagja, a műkereskedő Helly nemrégiben a börtönt is megjárta tiltott szerencsejáték szervezéséért. Bouvier birodalmának méretei impozánsak; a három raktárban együttesen több mint félmillió műtárgyat és egyéb luxuscikket tárolnak; a 20 ezer négyzetméteres, erődítményként őrzött genfi raktár például, ha látogatható lenne, a világ legnagyobb múzeuma lenne.
Yves Bouvier. Forrás: welt.de, welt.de, fotó: Jerome CHatin/EXPANSION-REA/laif
Bouvier maga is gyűjt és más gyűjtők között is közvetít ügyleteket. Ezek során most úgy tűnik, hasonlóan járt el, mint Achenbach: a művek vásárlását igazoló papírokat meghamisította és megbízójának a hamis, a valóságosnál jóval magasabb vételárat igazoló számlákat nyújtott be. Ügyfelei közül erre most az egyik leggazdagabb orosz, a Monacóban élő Dmitrij Ribolovljev jött rá, akit már csak azért is jól ismernek a törpeállamban, mert ő a neves fociklub, az AS Monaco többségi tulajdonosa is. A milliárdos 10 évig vásárolt műtárgyakat – köztük Van Gogh, Gauguin, Monet, Picasso alkotásait – Bouvier közvetítésével, a közelmúltban azonban az árak manipulálására vonatkozó információkat kapott és feljelentést tett. A nyomozó szervek feltételezése szerint Bouvier-nek, akinek neve felbukkant már a Beltracchi-féle hamisítási ügyben is, további áldozatai is lehetnek.
A korábban nemzetközi művészeti vásárok szervezésével is foglalkozó Bouvier könnyen elképzelhető bukásának – bár az ártatlanság vélelme őt is megilleti – egyéb, a művészeti színteret érintő következményei is lehetnek, ő áll ugyanis a Párizsban R4 néven ismert projekt mögött is. Párizs egyik elővárosában a nyáron indulna egy 150 millió eurós új kulturális központ építése a francia sztárépítész Jean Nouvel tervei alapján, ami egy nagy kiállítótér és egy koncert-terem mellett számos galériának és aukciósháznak is otthont adna, 4.500 négyzetmétert pedig műtárgyak tárolására használnának, részben látványraktárak formájában. A beruházásnak 2018-ra be kéne fejeződnie, de hogy ez így lesz-e, az nagyban függ attól, tisztázni tudja-e magát a vádak alól a svájci üzletember. Ellenkező esetben az ő birodalmát is, Achenbachéhoz hasonlóan, gyors összeomlás fenyegeti.