Ma este finisszázs – zár az Üvegművészeti Társaság csoportos kiállítása a HuGlass, aki eddig nem látta, ma még van rá lehetősége. Gáspár György munkái is láthatók, aki épp a megnyitó napján csomagolta be és adta postára a New York-i Corning Museum of Glass számára készített új szobrát. A Lightspeed időközben megérkezett Amerikába, mi pedig a művésszel beszélgettünk. Igen, mindig ugyanarról, a nemzetközi karrier lehetőségéről és az “üvegmisszióról”.
artPortal: A Corning Museum of Glass a világ leghíresebb üvegmúzeumainak egyike. Hogyan kerültél a látóterükbe, hogy épült föl a kapcsolat, aminek köszönhetően megrendeltek tőled egy munkát?
Gáspár György: A múzeum az átfogó nemzetközi kortárs gyűjtemény mellett hatalmas történeti anyaggal is rendelkezik. Tavaly elkezdték bővíteni, és a kortárs anyagot egy új, építészetileg is kimagasló, kifejezetten az üveg bemutatására optimalizált természetes fényre épülő épületrészben fogják ezentúl bemutatni. Az új kortárs műveket bemutató szárnyat 2015 tavaszán adják át. Ide kerül ez a friss, 2014 legvégén, kifejezetten a múzeum számára elkészült munkám. Ez valóban egy fontos és jó működő múzeum, amely folyamatosan bővíti a gyűjteményét, a történetit és a kortársat is. Figyelnek, tájékozódnak és számon tartják a világ élvonalába tartozó művészek munkáját, így a magyarokat is, akik feltűnnek a nemzetközi porondon. Nem én vagyok az első magyar akitől vásárolnak, van munkájuk Bohus Zoltántól, Lugossy Máriától és Buczkó Györgytől, azonban új szerzeményezés mintegy 20 éve nem történt a múzeum részéről. A teljes magyar anyaguk egyébként 10-13 tárgyból áll, de ebbe a régi üvegek is beletartoznak.
Mit választottak, és miért éppen azt?
G.GY.: Az anyag bővítését szinte minden esetben támogatói rendszeren keresztül végzik, nem volt ez másképp az én esetemben sem. Egy évvel ezelőtt kerestek meg, nem a munkáim közül választottak, szabad kezet adtak, időbeli megkötés sem nélkül. Pusztán annyi kérésük volt, hogy az új mű tartalmazza a legújabb kísérleteimet és egyszersmind összegezze az eddigi munkásságomat. Ez a kis kitétel azonban borzasztó komoly feladatként hárult rám. Így döntöttem végül az Alien sorozat mellett, hiszen ez egy folyamatosan bővülő, kísérletekkel teletűzdelt széria. A Lightspeed felépítésében és technológiájában viszont már az új téma jelenik meg, amit a doktori tanulmányaim alatt végzett kutatások során kezdtem el kibontani. Az anyagkísérletek során sokat foglalkoztam a sötétben világító anyagok felhasználásaival, amikor minden fluoreszkál, izzik a sötétben, villanyfényben pedig teljesen mást mutat. A 2012-es Uranium sorozatnál is rengeteget kísérleteztem míg rátaláltam az opálos fehér színre.
Gáspár György: Lightspeed 2014 – a New York-i Corning múzeum vásárlása fotó: a művész jóvoltából
Mit jelent ez a múzeumi vásárlás a te karriered szempontjából?
G.GY.: A Corning Múzeum gyűjteményébe bekerülni a világ összes üveggel foglalkozó művésze számára az egyik legnagyobb elérhető eredmény. Számos mára már ikonná vált művész karrierje szempontjából ez hozta meg az igazi világsikert. A kollekciójuk része lesz ez a művem, de ezen túl bekerül a tavasszal megnyíló állandó kiállításba és az ezzel egy időben megjelenő, a legfontosabb gyűjteményi anyagot tartalmazó könyvbe is. Természetesen csak egy lehetőség ahhoz, hogy többen megismerjék a munkáimat, az igazi munka csak most kezdődik. Bár a tárgy még nem került a nagyközönség elé, már most több megkeresést kaptam miatta.
Év eleje van, egyszerűen kihagyhatatlan a kérdés: mik a 2015-ös terveid?
G.GY.: Január végén előadást tartok a veszprémi múzeumban, ahol bemutatásra kerül az NKA támogatásból megvásárolt szobrom. Február közepén az Erdész Galéria visz ki minket, Kóródi Zsuzsit, feleségemet és engem is többedmagunkkal, és persze munkákat a Palm Springs Art Fair-re. Márciusban vagy talán áprilisban önálló kiállításunk nyílik Hollandiában a neves Broft Gallery-ben. Tavasszal Párizsba is kell küldeni néhány munkát. Márciusban indul egy angliai kiállítás sorozat is a Prisma Gallery szervezésében, aminek több városban lesz állomása, galériákban, múzeumokban egyaránt és egészen decemberig tart majd. Ennek egyik fő pontja lesz a British Glass Biennálé. Illetve a HuGlass kiállítás második felvonása is tavaszra esik, ami Pannonhalmán a Hefter Galériában kerül megrendezésre. Júliusra ismét meghívtak minket Amerikába Zsuzsival, a világhírű Pilchuck Glass School-ban tartunk majd nyári kurzust közösen. Ősszel megint Houston Fine Art Fair, San Francisco, Miami és már vége is az évnek. 2015 sem ígérkezik könnyebbnek, mint az elmúlt év.
Van-e valamilyen kézzelfogható haszna, vagy ha úgy pontosabb, folyománya a január 9-én záródó üvegművészeti társaság kiállításnak? Felbukkantak-e hazai gyűjtők, esetleg újak, megkerestek-e külföldről, múzeumból?
G.GY.: Az immár másodszorra megrendezett HuGlass nem pusztán kiállítás, hanem misszió is. A legtöbb neves művész nemzetközileg ismert munkáit idehaza rendkívül ritkán lehet megtekinteni, főleg így, egy helyen. Ezen túl nem titkolt cél, az irányzat magyar művészeti életbe való integrálása, vagyis a hazai gyűjtők körének bővítése is. A kiállításon több műtárgy is gazdára talált, illetve több támogató is körvonalazódik a már egy éve tervezés alatt álló, átfogó művészeti album létrejöttéhez.
Hol tart az együttműködésed a francia hölggyel, Clara Scremini Galériájával, akivel tavaly elkezdtél együtt dolgozni?
G.GY.: Több művészeti vásáron is szerepeltem vele (PAD Paris, Strasbourg Art Fair) tavaly azonban nem volt annyi munkám, hogy hozzá is tudjak küldeni. Idén azonban ő volt az egyik első, aki külön megkeresett, hogy márciusra számít a munkáimra.