Ezúttal egy vezető német aukciósház, a kölni Van Ham júniusi árveréseire hívjuk fel a figyelmet, mert hasonló „töménységű” magyar kínálattal tényleg csak elvétve találkozni.
A Van Ham korábban főként a régi és a XIX. századi mesterekre koncentrálta figyelmét, az utóbbi években azonban, a gyűjtői érdeklődés változásait követve, mind nagyobb szeletet hasít ki magának a modern és kortárs művek piacán is. A magyar tételekre is ebben a kategóriában bukkantunk, elsőként a ház június 2-3-i kölni árverésén.
6-8 ezer eurós taksát kapott Mattis Teutsch János Térdeplő című alumíniumszobra, amihez az árverési katalógus a budapesti Qualitas Galériát adja meg provenienciaként. Mattis Teutsch festményei a jelentősebb hazai aukciókon rendszeresen felbukkannak, szobraival viszont ritkábban lehet találkozni.
Mattis Teutsch János: Térdeplő, alumínium, 34 x 14,7 x 4,7 cm
A legmagasabb becsértékű magyar tétel Nemes Endre: Az Eiffel-torony című olajképe, amiért 16-18 ezer eurót vár az árverőház. Évszám nem szerepel a képen, annyi azonban kiderül a hátoldaláról, hogy Prágában készült, vélhetően a művész ottani diákévei alatt, 1930 és 1935 között, vagy az azt követő néhány évben, amikor még ugyancsak gyakori vendég volt a Moldva-parti nagyvárosban.
Nemes Endre: Az Eiffel-torony, olaj, vászon, 61 x 47 cm
Kádár Béla cím nélküli, 1930 körül készült akvarelljéért 5-7 ezer eurót várnak, de a vevő ezért a pénzért két munkát kap, hiszen az akvarell hátoldalára a művész egy gouache-t is festett, aminek a Lány címet adta.
Kádár Béla: Cím nélkül (Fiatal lány), akvarell, 45,5 x 30 cm
Victor Vasarely munkái a hazai árveréseken sem ritkák, külföldön pedig szinte nincs olyan modern aukció, ahol legalább egy sokszorosított grafikája ne bukkanna fel. Nem kivétel a Van Ham sem, ahol két vegyes, több szerző munkáit tartalmazó grafikai mappa mellett három művére is lehet licitálni: egy 1970-ben 25 példányban készült, 2.800-3.000 euró becsértékű objektre, egy három szignált színes szitanyomatból álló, 300-500 euróra taksált összeállításra és egy 50-es sorozatban készült 1968-as rosenthali porcelán-objektre. Utóbbi tételért 1.500-2.000 eurót várnak.
Victor Vasarely: NB 11 fekete-zöld-fehér, 1968, porcelán, Edition Rosenthal, 61 x 44 x 5 cm
Maurer Dóra: Térprojektek III/7 című fotóátfestése a 90-es évek közepéről 300-500 eurós taksával várja a licitálókat. A technikát a katalógus „ceruza, gouache, fekete-fehér fotó”-ként adja meg, ceruza azonban a művész közlése szerint nincs benne.
Maurer Dóra: Térprojektek III/7, 1993/96, gouache, fekete-fehér fotó, 99,5 x 69,5 cm
Fennállása során először árverez a Van Ham Düsseldorfban is; a június 17-19. között megrendezendő háromnapos árverés a tételszámot tekintve a kortárs művek piacán az eddigi legnagyobb németországi aukció lesz. Különleges voltát azonban elsősorban mégsem a méreteinek köszönheti, hanem annak a ténynek, hogy a teljes anyag a legismertebb német művészeti tanácsadó, a csalásért nemrégiben – és egyelőre még nem jogerősen – 6 évi börtönbüntetésre ítélt Helge Achenbach „árukészletéből” származik. Achenbach csődben van és a művek kényszerárverése a hitelezői igények legalább részleges kielégítését szolgálja. Az árverezés jogát a Van Ham egy versenykiíráson szerezte meg. A három nap alatt több mint 2 ezer műtárgy kerül kalapács alá, olyan világhírű mesterektől kezdve, mint Gerhard Richter vagy Jörg Immendorf egészen pályakezdő fiatal alkotók munkáiig. A művek együttes becsértéke 3 és 4,5 millió euró között mozog, de a „promi-bónusz” az árakat könnyen a vártnál magasabb szintre srófolhatja.
Ebben a szinte áttekinthetetlenül gazdag anyagban is több magyar művész szerepel, köztük a kölni aukción is érintett Victor Vasarely és Maurer Dóra. Vasarelytől itt egy cím nélküli, 250-es sorozatban készült fekete-fehér szitanyomatra lehet licitálni, Maurertől pedig a Hoffmannn-mappából kínálnak két 1984-es, számozott, szignált szitanyomatot.
Maurer Dóra: Térfestés, 1984, szitanyomat, 50 x 70 cm
Szitanyomattal képviselteti magát az árverésen Beöthy Steiner Anna is: a száz példányban készült, cím nélküli 1981-es nyomat becsértéke 50-100 euró.
Beöthy Steiner Anna: Cím nélkül, 1981, szitanyomat, 77 x 58 cm
Kassák Lajostól két alkotás szerepel a kínálatban: egy 100-150 euróra értékelt, cím nélküli nyomat mellett licitálni lehet egy vegyes technikájú papíralapú munkára, ami feltehetően plakáttervként készült. Az ugyancsak cím nélküli művet a ház 2-3 ezer eurós becsértékkel indítja.
Kassák Lajos: Cím nélkül, vegyes technika, papír, 41 x 30 cm
Losonci Nándor fotóművésztől egy tételben három zselatinos ezüst nagyítást kínálnak, a művek együttes becsértéke 500-700 euró.
Losonci Nándor: Budapest, Magyarország, 1989, zselatinos ezüst nagyítás, 36,5 x 54,5 cm
Update, június 21.:
Az időközben lezajlott árveréseken az alábbi magyar vonatkozású eredmények születtek:
A modern és kortárs árverésen Nemes Endre festménye 16 ezer euróért, Maurer Dóra fotóátfestése a szerény becsértékkel szemben 6.500 euróért, míg Kádár Béla akvarellje 3.900 euróért cserélt gazdát. Mattis-Teutsch János alumíniumszobrára nem volt licit. Vasarely rosenthali porcelánobjektje jóval becsértékén felül, 5.500 euróért kelt el, 1970-es objektjére ugyanakkor nem volt érdeklődő. Három szitanyomata becsértékének sávjában, 450 euróért talált gazdára.
Az Achenbach árverésen Kassák Lajos vegyes technikájú munkájáért 3.500, szitanyomatáért 180 eurót adtak. Maurer Dóra és Beöthy Steiner Anna nyomatai egyaránt 260, míg Vasarely szitanyomata 900 euróért kelt el. Losonci Nándor fotóművész egy tételben kínált három nagyítása 350 euróért talált gazdára.