A világ legjelentősebb közületi- és lakástextil bemutatóján, a németországi Frankfurt am Mainben 2011. január 12–15. között megrendezett Heimtextilen 2011-ben 60 országból 2601 kiállító vett részt.
A kiállítást felkeresők száma meghaladta a 73 000-et, amelyből közel 48 000-et a szakmai (vásárlók, kereskedők, gyártók, építészek-belsőépítészek, designerek, lakberendezők) tettek ki, a fennmaradó egyharmad, valamivel több mint 25 000 fő pedig egyéni látogató volt.
Mind a kiállítók, mind a látogatók számát tekintve enyhe, pár százalékos növekedés mutatkozott, amely biztató jelzés volt arra nézve, hogy az iparágban tapasztalható visszaesés megállt és ez az évtized ismét a fejlődés jegyében fog eltelni. A legjelentősebb kiállítói és látogatói országok összetételében különösebb változás nem volt tapasztalható; érdekességképpen megemlíthető, hogy Törökország mindkét vonatkozásban az első háromban végzett, ami szemléletesen mutatja az ország „nagyhatalmi” pozícióját Európa és a világ textiliparában, olyan államok társaságában, mint Németország, Olaszország, Franciaország, Kína, Pakisztán, India és Tajvan. A távol-keleti országok kiállítóinak lemorzsolódása megállt, azonban egy-két évre valószínűleg még szükség lesz, hogy újból valós erejüknek megfelelően képviseltessék magukat. Visszafogott optimizmusra az adhat okot, hogy több országban a lakossági textilpiacon már a fejlődés jelei mutatkoznak, így Németországban különösen a felső kategóriás és a környezetbarát termékek iránt nőtt a kereslet.
Nagy nemzetközi vásárok (Kölni Bútorvásár, ISH, CES) programtrendjéhez illeszkedik a Heimtextil szervezőinek az a kezdeményezése, amely tematikus standon a textiliparban érvényesülő fenntarthatósági törekvéseket és azok eredményeit helyezi középpontba. A 11-es csarnokban megrendezett Zöld kiállítás – üdvözlégy az utópiában címet viselő tematikus standon olyan közületi és lakossági textileket válogattak össze, amelyek környezetbarát anyagokból és technológiával készülnek. A kiállítással párhuzamosan a Heimtextil rendezői megjelentettek egy kiadványt „Zöld címjegyzék” néven, amelyben olyan gyártók szerepeltek produktumaikkal, akik magas színvonalú környezetbarát termékeket állítanak elő ökotudatos eljárásokkal.
A Heimtextilen több mint húsz éves tradícióra tekintve vissza a közeljövő trendjeinek prezentációja, s ez a látványos, sokak által látogatott bemutató 2011-ben sem maradhatott el. A Forum 0 épületben, közel 2000 négyzetméteren láthatta a közönség a 2011–2012-re megfogalmazott trendkollekciókat. Az idei bemutató koncepciójának kidolgozására és anyagainak összeválogatására a világhírű londoni stylist céget, a Future Laboratoryt bízták meg a vásár szervezői.
Caroline Till és Kate Franklin az ügynökség vezető munkatársai Reconnect (Újra összekapcsol) néven négy trendet fogalmaztak meg, mindegyiknél olyan hivatkozási fundamentummal, amelynek elemei évszázadok óta jelen vannak és hatnak a textilkultúrában; azonban újragondolásuk, aktuális összefüggéseik felkutatása, érvényességi súlypontjaik meghatározása a legfontosabb kihívások közé tartoznak, amelyekkel ma szembe kell nézniük a legkülönfélébb szakembereknek és gyártóknak egyaránt.
A Józanság (Sobriety) trend az, ahol a rövid életű irányzatok véget érnek és a maradandó értékek kezdődnek. A hátterét ennek az irányzatnak az alkotja, hogy napjainkra a fogyasztók széles körében megfigyelhető az a folyamat, amelynek eredményeként erős etikai önmeghatározottsággal rendelkeznek, ragaszkodnak a minőséghez és a szolgáltatások színvonalához. Az irányzat legfontosabb jellemzői: minőség, hosszú élettartam, fenntarthatóság és a jelentőség. Ebben az összefüggésben a designerek új generációja elfeledett jártasságokat és tradicionális mesterségeket keltenek újra életre. A nagy trenden belül további változatok figyelhetők meg, mint a Derűs (Serenity), az Új Iskola, a Klasszikus Modern és a Minimál Luxus.
A Keverék (Mix Mash) trendben a high-tech a mesterségekkel, az új a régivel kombinálódik. A világ különböző területeiről származó jellegzetes etnikai stílusok keverednek modern mintákkal és anyagokkal, fejlett tudástartalmak helyi gyártási technikákkal. A mesterségek emocionális ereje és tradíciója együtt az innovációval, s a hatékony funkcionalitással szimbolizálja a high-tech és a mesterségbeli tudás sikeres egymásmellé helyezését. A trenden belül megfigyelhető irányok: kísérleti, kulturális hibrid, technós jártasság, kincs és szemét.
A túlfogyasztás, a lehengerlő információáradat, a globális pénzügyi válság, az egyre gyakoribb természeti katasztrófák arra kényszerítik az embereket, hogy újragondolják viszonyukat mindennapi környezetükhöz, tárgyaikhoz. A Hasznosság trend ezekre a problémákra a következő választ kínálja. Felül kell vizsgálni, hogy mik valójában a fontos dolgok az emberek számára, s az igények kielégítésére szánt produktumok egyszerűek, tartósak, visszafogottak és könnyen használhatók legyenek. A design nem lehet önmagáért való. A trenden belüli irányok: kisegítő, ipari hangsúly, munkaruha és hasznossági luxus.
A Vadon trend tulajdonképpen azt a több évszázada időnként felbukkanó életérzést aktualizálja, amely a természetbe történő kivonulást hirdeti a nagyváros túlzsúfolt, túlhajszolt, túlellenőrzött, túlstrukturált és túlfogyasztó életformájával szemben. A tárgyak kialakításánál a legfontosabb mozgatórugó a természettel való összhang megteremtése, s ennek eléréséhez a legmegfelelőbb eszközök a tradicionális–ősi technikák, anyagok alkalmazása. A trend néhány fontosabb jellemzője: primitív nyerseség, természet termése, népmesék, vad természet.