London Evening Standard, Nov. 5
Andy Warhol valószínűleg forogna a sírjában, ha megtudná, hogy a Vanity Fair magazin egyik cikke szerint minden hatodik neki tulajdonított mű hamis. A cikk szerint azokat a műveket, melyeket Warhol „a Factory-ban dolgozó segédei közreműködésével készített, vagy talált ki, a segédek többszöri nyilatkozatai ellenére sem ismerik el eredetinek”. New York-ban már fel vannak készülve a jövő hétre várt áresésre, miután az elmúlt két évben a Warhol művek árai az egekbe szöktek, és nem volt ritka a hatmillió dollárhoz közelítő vételár egy nagy méretű Warhol képért.
Warhol szándékosan hagyta homályban, hogy ki mit csinált a Factory-ban, az ő és munkatársai által alkotott munkaközösségben. Szakmai tanácsadókból és volt munkatársaiból 1995-ben állt össze egy értékelő bizottság, ami az elé benyújtott művek eredetiségét vizsgálja meg.
Az értékelési követelmények rejtélyesek és feltűnően következetlenek. Sok eredetinek tűnő művet dobtak már vissza a rettegett „nem Andy Warhol munkája” minősítéssel.
Vegyük például Joe Simon esetét, aki egy feddhetetlen eredetiségű Warhol önarcképet vásárolt a megboldogult Fred Hughes-től, Warhol bizalmasától, későbbi hagyatékkezelőjétől. Amikor Simon két éve eladta a festményt, 2 millió dolláros vételárban állapodtak meg, ha a bizottság eredetinek minősíti a művet. A bizottság minden értékelés és magyarázat nélkül utasította el a képet.
Ugyanez a bizottság „új” eredeti Warhol műveket is szivárogtat be a piacra. A képeikért vagyonokat fizető gyűjtők szerint ez összeegyeztethetetlen a bizottság feladatával.
A probléma a művész munkamódszereiből adódik. New York-i stúdiója, amit nem kis iróniával Factory-nak, azaz gyárnak hívott, a szó szoros értelmében ontotta a legegyszerűbb szitanyomásos technikával készült vásznakat, gyakran úgy, hogy Warhol nem hogy az épületben, de még az országban sem tartózkodott. Elméletileg Warhol hagyott jóvá minden, a stúdióból kikerülő munkát, de sok művet valószínűleg kicsempésztek, és az utcán feketepiacon adtak el.
Ezek a művek teljes mértékben megegyeznek a jóváhagyott eredetikkel, ugyanolyan módon, ugyanazokkal az anyagokkal készültek. Ezen kívül maga Warhol is félretett magának alkotásokat a nehé napokra. Ugyanez a probléma reneszánsz mestereknél is előfordul, Rafaello műhelyből is kerültek ki munkatársai által készített művek.
Valószínűleg soha nem tudjuk meg, melyik Warhol mű mennyire eredeti, és önjelölt szakértők hada fogja a kérdést melegen tartani. Ahogy Warhol mondaná: mindenkinek lehet hamisítványa 15 percig.