Ritkán történik meg az, hogy egy cégvezető, nem csapatépítő tréninggel, céges partival vagy fizetésemeléssel igyekszik ösztönözni alkalmazottait, hanem egy művészeti alkotás megrendelésével.
Mert hiába a sterilen csillogó, high-tech irodaházak, hiába az üvegkalitkába zárt tágas terek, mélységek és magasságok, ha egyvalami hiányzik belőlük – a szabadság illúziója. És mi más lenne képes kiszakítani a rutinmunkából, feledtetni a túlórák kényszerét, és végtelenre tágítani a horizontot, mint egy művészeti alkotás.
Mind jellemzőbb tendencia, hogy a térinstallációk, melyek eddig többnyire alternatív kiállítóhelyeken, egykori ipari terekben vagy múzeumi közegben kerültek megvalósításra, kilépnek megszokott közegükből és megjelennek a fogyasztói kultúra látszólag művészetidegen tereiben – bevásárlóközpontokban, köztereken illetve irodaépületekben. A megváltozott közeg és térfunkciók új kihívások és szempontrendszerek elé állítják a művészeket, ezáltal a művek jelentésrétegei is bővülnek és komplexebbé válnak.
Vincze Ottó Pionír lendület című legújabb térinstallációját a Lágymányosi híd budai hídfőjénél található Info Park irodaház belső terébe tervezte. Folytatva legutóbb megvalósult térinstallációinak gondolati ívét (MomPark – Mint víz alatt énekelni, Paksi Képtár – Kognitív mentés) legújabb munkájában is a víz alapelemére utal, anélkül, hogy valójában használná azt. A 35 darab térbe függesztett narancssárga és nyolc betűkkel megjelölt sötétkék hajózási bója a magyar ipartörténet egy kiemelkedő eseményét idézi meg úgy, hogy a konkrét történeti utalás mellett, gazdag és többrétegű asszociációkat is ébreszt a szemlélőben.
Az installáció koncepciójának alapötletét Széchenyi Ödön úttörő teljesítménye adta, aminek egy tábla is emléket állít Párizsban a Szajna parton. Az általa építtetett Hableány nevű gőzössel 1867 tavaszán Párizsba utazott a Duna–Majna–Rajna–Marne–Szajna útvonalon. Az utazásra, amire előtte senki sem vállalkozott, éveket készült, földrajzi és vízügyi kutatásokat végzett. Az úttal el akarta érni, hogy az ország vízi úton összeköttetést szerezzen a Nyugattal. Párizsban óriási érdeklődéssel fordultak felé, a Hableányt aranyéremmel díjazták, őt magát pedig a francia becsületrenddel tüntették ki.
A látványos és inspiráló térinstalláció, erre a komoly szellemi és fizikai teljesítményre hívja fel a figyelmet, az innováció és a kreativitás értékét állítva a középpontba. A mű legnagyobb érdeme azonban az, hogy minden didaktikus magyarázat nélkül is közvetít valamit abból az élményből, amit az alkotás vagy a merész elképzelések megvalósításának folyamata nyújt.
Kicsit lebegés, kicsit szárnyalás, kicsit izzadás, kicsit szorongás, de mindenképpen célba érkezés. Nevezhetjük flow-élménynek Csíkszentmihályi után, vagy az élet igazi értelmének Márai után, hívhatjuk elmélyülésnek, koncentrációnak, áramlásnak. Vagy egyszerűen csak egy röpke találkának a szabadsággal és végtelenséggel.