A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Elméleti Intézetének
kezdeményezésére és az itteni Román Kulturális Intézet támogatásával, „a 3 B”–
vagyis a román, a magyar és a szlovák főváros – szakértőinek bevonásával, október
végén egy héten át tartott
előadássorozattal, valamint a MOME hallgatóinak november 10-ig látogatható
kiállításával emlékeztek meg a Bauhaus alapításának 90. évfordulójáról.
A vendéglátó intézmény meghívottja erre az alkalomra Marius
Marcu-Lapadat, a bukaresti Ion Mincu Építészeti és Urbanisztikai Egyetem
professzora volt, aki Bauhaus törekvések Romániában címmel elhangzott
expozéjában többek között arra is kitért, hogy a rendszerváltás előtt, a
diktatúra nacionalista ideológiája nem kedvezett a nemzetközi iskola hagyományainak
továbbviteléhez és szellemének felidézéséhez, nemcsak egyetemes modernsége okán,
hanem annak magyar, zsidó és német származású tagjai miatt sem. A Magyar
Nemzeti Galéria művészettörténészei közül Bakos Katalin: Bortnyik és a Műhely
szerepéről, míg Bajkay Éva: Weininger Andor és a Bauhaus-színház kapcsolatáról
beszélt. Az ötlet-gazda MOME delegálta tanárai közül a legnépesebb gárdát. Közülük
Ernyey Gyula választott témájában Breuer Marcellnek a Bauhausban betöltött
szerepét járta körül, Ferkai András pedig arról a kölcsönhatásról értekezett,
amely egyrészt a magyar építészek részéről a Bauhaus keretében megnyilvánult,
másrészt az iskolának a magyar architektúrára gyakorolt általános és konkrét kisugárzását
részletezte behatóbban. A Magyar Képzőművészeti Egyetem részéről Szilágyi
Sándor Moholy-Nagy László és a fotó kapcsolatára tért ki, Perneczky Géza
viszont éppúgy a Bauhaus aktualitását firtatta, mint a Pozsonyból érkezett
Zdeno Kolesár, a SUR és a Bauhaus időszerűségét boncolgatva. A
rendezvénysorozat érdekes színfoltjának bizonyult Madzin Ákosnak és Vámos
Dominikának az ezredfordulón Molnár Farkasról forgatott, közel egy órás
dokumentumfilmje, A Bauhaustól a Szentföldig címmel.
A MOME Vizuális Kommunikáció Tanszéke grafikus és
formatervező szakos hallgatóinak alkotásaiból A Bauhaus szelleme címmel
válogatott és összeállított kiállítást Brandusa Armanca, a Román Kulturális
Intézet igazgatónőjének megnyitója után Molnár Gyula, illetve Koós Pál kurzusvezető
tanár mutatta be. Tárlatvezetésükből többek között kiderült, hogy a hallgatók
egy héten át integrált tervezési kurzusban próbáltak választ adni arra a
feltevésre, hogyan adaptálhatók a mai világra, a mai anyagokra és
célkitűzésekre a Bauhaus szellemét és oktatását tükröző ksérleti anyag-struktúra
tanulmányok. A hallgatók célja kettős volt : előbb az anyag-struktúra
vizsgálata majd annak objektben történő megjelenése, aztán ezeknek az
objekteknek újból két dimenziós képpé vissza-alakítása. A kurzuson ajánlott
megközelítés volt a Bauhaus szellemét tükröző, végül körformát alkotó –
anyagstruktúrákból, textúrákból és faktúrákból létrehozott – három dimenziós „háromszög
alakú tortaszelet” , amely a különböző design-kultúrákban előforduló
anygahasználatot reprezentálja. A tanárok értékelése szerint a létrejött
tárgyak alkalmasak három dimenziós kiállításra, reprodukció folytán pedig egy
lehetséges plakát üzenetének is megfelelnek. A feladat megoldásához az általuk
ajánlott fogalmak példatára : struktúra, textúra, faktúra, kolorit, optikai
csalódások, ellentétek, eltérések, változatok, eltolódás és elforgatás,
tükröződés végül pedig olyan kontraszt-párok, mint az érdes-sima, hegyes-tompa,
kemény-puha, világos-sötét, kerek-szögletes stb.
A kurzuson tizennégy hallgató vett részt, ebből a kísérleti
anyagból mutatnak be az egyik teremben elegáns és mutatós válogatást,
ugyanarról a tárgyról párhuzamosan két és három dimenzióban egyaránt. Szalay
György a Bauhaus jellegzetes alap-színeiben tartott kisebb-nagyobb
szivacs-téglákból állított össze tipikus épület-makettet, peremén körbefutó
drót-korláttal. Fogarasy Tamás tarkabarka műanyag pálcikák rögzített halmazából
kreált felezéssel elmozdítható körcikkelyt. Vékony Andrea monokróm ezüstös
csillogással ujjnyi vastagságú fémlemezeket és sűrű dróthálót rakott egymásra
rétegekben, tetejére erősített csavarokkal, akárcsak egy születésnapi tortán a
gyertyák sora. Mentus Hella a lehető legkülönfélébb alapanyagokkal és
kolorittal koncentrikusan fixált és tengelye körül elfordítható háromszögek
„mintakollekcióját” kínálja. Nagy Dániel kérges fahasáb sima oldalaira
ragasztott tarkabarka papír-csíkokat, reklámokból és árcédulákból összemontírozva.
Rokonságban áll ezzel az elképzeléssel Klebercz Krisztina „kisplasztikája”,
faágon lógó műanyag formákkal: kék kerékkel, sárga négyzettel és piros
háromszöggel.
A másik teremben mérnöki precizitással készült pannók
sorjáznak a falakon végzős hallgatók diplomamunkáiból. Globalizálódó világunkat
valamint a pályakezdők legjobb értelemben vett önigényességét egyformán
tükrözik, hogy világcégek is minduntalan felbukkannak a témák között tallózva.
Így Földényi Irma: Eco- Highway elnevezéssel a Philips Design Eindhowen számára
kínál megújuló energiával világítási lehetőséget, míg Nagy Ádám a
Benelux-államokban székelő Bata Industrial cipőgyár részére tervezett
poliuretánból hőszigetelt és antisztatikus valamint olajálló munkavédelmi
csizmát, kompozit orr-betéttel. Hagyományos japán lampionok hangulatát idézte
számomra Juhász Ádám kerti ünnepségre szánt kellékeinek kollekciója, különféle
színű, részben csipkeszerűen áttört, részben pedig eleve áttetsző
világítótestekkel. Agg Benedek előregyárható és szervezhető lakó-egységekből –
„magyarán” lakás-konténerekből – rakott össze utcasort makett-fotóján. A
legnépesebb a bútorok és berendezési garnitúrák kategóriája. Kapusi Kriszta:
Compact Kitchen címmel bérelhető konyharendszert kreált irodák részére,
speciális ételtároló családdal kiegészítve, amely a szerves hulladékkal együtt
lebomlik. Stiblo Ferenc konkrétan a Balaton Bútorgyárnak ajánlja szállodai
űlőbútor-garnitúráját, mutatós natúr-fehér kombinációban. György Árpád Hunor strapabíróbb
fémből és műanyagból valamint frappánsabb fekete-fehér kontrasztban tervezte
közösségi várótér berendezéseit. Kerékgyártó András natúr tömörfából hajlított
űlőbútorai éppúgy praktikusan egymásba rakhatóak tároláskor, akárcsak Erdélyi
Tamás szintén Thonet-technikájú, de fémből hegesztett fekete karosszékei. Végül
csapatmunkában variálható, raszteres könyvszekrényeket tervezett különféle
színekben és méretekben Kozmér Alexandra, Molnár Ádám, Kerékgyártó András és
Erdélyi Tamás.