A legrangosabb nemzetközi fotós vásár, a Paris Photo holnap nyitja meg kapuit. A fővendég Közép-Európa, hazánkat három magyar galéria is képviseli (Vintage, Ráday, Lumen). És most itt az újabb siker: Ősz Gábor megkapta a BMW díját.
A hetedik alkalommal kiosztott BMW–Paris Photo-díj idei nyertese az Amszterdamban élő és dolgozó, magyar Ősz Gábor lett. A nyolcvanas években még festőként indult művészt a párizsi Loevenbruck Galéria képviselte a vásáron. A művész Állandó napfény (Permanent Daylight) című különleges, camera obscurát használó kísérletező sorozata nyerte el az Electric Vision témában meghirdetett díj zsűrijének tetszését. A fotótörténész Michel Frizot, a 2010-es zsűri egyik tagja szerint: „Ősz Gábor munkáinak eredetisége – szemben bizonyos mai klisékkel – annak köszönhető, hogy munkái lassúak, dagályosság nélkül. A képe számunkra tökéletesen egybevágott az Electric Vision tematikával.”
Ősz Gábor fotóiról:
„A fény alapvető téma Ősz művészetében. Főként, mert a fotó, a számára egyik legfontosabb médium sajátossága, hogy csak fény által jöhet létre. Itt nem csak arról a fizikai törvényszerűségről van szó, miszerint a fény visszaverődése teszi láthatóvá a tárgyakat, hanem, hogy a tárgyról visszaverődő fény egyben a tárgy képe is. (…) A kutató jellegű, erősen konceptualista eredetű munkák után Ősz újabb fordulatot vesz, és a kép kutatása mellett mintha belevágna a képkészítésbe is, amely projektek formájában egyfajta történeti helyzetbe ágyazódik. A kép eredetére vonatkozó meghatározó kérdés mintha inkább a képre magára terelődne. Alkalmazni kezdi a camera obscura technikáját, amelyet az építészettel kombinálva Camera Architecturának nevez el. A camera obscura lényege, hogy bármilyen sötét térbe egy kis lyukon át a fénnyel együtt a külvilág képe is bevetül, és annak fordított képe megjelenik a falakon. Ezért Ősz párhuzamot von az építészet és a camera obscura között. Olyan építészet kezdi foglalkoztatni, amely valamilyen formában kapcsolatot teremt a megfigyelés viszonylatával. Koncepciójának lényege, hogy a látvány és annak szöge egy, az épület által kiszabott keret, és a képkészítés egyfajta redukált szerepe, hogy megmutassa az épület és annak látványa közötti összefüggést. (…) Ősz a Prora projekttel egy időben vág bele a Permanent Daylight (Állandó napfény) sorozatába (2002–2004), amelyben a korábban vizsgált mesterséges fény és az építészet kapcsolata kerül a középpontba. E munka alapjául az Amszterdam határában található üvegházak szolgáltak, melyekben éjjel is ég a speciális megvilágítás, hogy a növények fejlődése meg ne álljon. ”Amint a felhők visszaverik a fényt, mintha egy természetellenes, állandósult naplemente tanúi volnánk.” Ebben a projektben is egyfajta építmény szolgál fényképezőgépként, amelynek jellege közelít a hordozható fényképezőgép alapvető tulajdonságához: egy lakókocsi volt a camera obscura helye. Ám nem a mozgathatósága miatt esett rá a választás. A művész projektjéhez írt szövegében összefüggést lát a fénytől sugárzó üvegház és a látszólagos változatosságot képviselő lakókocsi között. ”Mindkettő utal a házra, bár a szó szoros értelmében mégsem azok. Osztoznak a gyorsulás vagy a sebesség technikai végzetszerűségben. Míg az üvegház a gyors növekedés mesterséges helye, addig a lakókocsi a nomád és a turista helyváltoztató lakhelye.” A kivételesen hosszú, több éjszakán át tartó exponálásokat a művész rendszerint megismételte. Az így megszületett képekből kompozíciókat hoz létre, amelyeket a fotográfiából ismert technikák alcímével lát el, mint panorámakép vagy sztereo képek stb. Vannak szabálytalan alakú képek is, amelyek a lakókocsi belső terének formáját követik. Az egymást kiegészítő darabok vagy a kollázs technikáját idéző verziók a fekete földsávok, világító üvegházak s a beragyogott égbolt mesterséges tájképei. A szintézisnek sajátságos helyzete ez, ahol egy analízis képe kerül a fényérzékeny papírra: ”Az akár egy hétig is eltartó expozíció nem a pillanat, hanem egy folyamat része. A papír helye vetítőfelület, ahol minden nap egy adott fénymennyiség adódik a készülő képhez.” (ŐSZ GÁBOR MUNKÁI. A kép kérdéseiről. Fotóművészet 2006/5–6.)
Ősz Gábor weboldala: http://www.gaborosz.com/