A nagyjából 1965 óta született festészeti irányzatokat és mozgalmakat feltérképezni igyekvő, didaktikus kiállítás szupermarketekre emlékeztet. A dobozszerű, fehér tereket változatos célú és minőségű árúk töltik meg. A Museum of Modern Art gyűjteményének anyagából válogatott What is Painting? (Mi a festészet?) című kiállítás képeit négyes csoportokba rendezték, hogy a hasonlóságok és ellentétek jobban megfigyelhetők legyenek.
Az 1960-as években feltűnt különc Lee Lozano munkái ragyognak ebben az összevisszaságban. Hatalmas, karmos kalapácsot ábrázoló diptychonján a szerszámot mintha a kép szélei nyomnák le. Szürkék, umbrák és olivaszínek dominálnak. A klausztrofobikus kompozíció mozgásban van, mintha a kalapács önmagát símogatná. Lozano munkája Philip Pearlstein elegánsan egymásrahalmozott aktjai és Phillip Guston képregényszerűen megfestett feje társaságában látható. A vásznak ugyanolyan életteliek, mint a hús, amelyet reprezentálnak. Francis Bacon utolsó triptychonja nem túl izgalmas, különösen a néhány emelettel lejjebb látható, 1946-os Painting (Festmény) című munkájához viszonyítva. De a megkínzott felszín a mű születése (1982) idején 82 éves festő saját testéről beszél, alig egy évvel Bacon halála előtt. A kifejező ecsetvonások és a fekete négyszögű terek az eltöltött életidőről beszélnek. Az ugyanebben a térben kiállított többi festmény – Luc Tuymans és Marlene Dumas munkái – jelentéktelennek tűnik Bacon középszerű művéhez viszonyítva.
„Mi a festészet” – meglehetősen tüskés a kérdés. Vegyük a goromba frázist „Cats in bag/bags in river” (Macskák zacskóban, zacskók folyóban), amelyet Christopher Wool a Sweet Smell of Success (A siker édes illata) című film noir-ból adaptált. A frázis keltette bűnös asszociációkat abszurd módon változtatják széppé a tiszta, fehér háttérre festett, nagy, fekete, néhol festékszóróval bravúrosan felvitt, fekete felhőkbe tűnő betűk. Lehet szavaknak vizuális hatása? Ebben az esetben biztosan igen. John Baldessari szöveg-festménye bármelyik, művészettel foglalkozó írás mottója lehetne: „Art is a creation for the eye and can only be hinted at with words” (A művészet a szemnek szóló alkotás és szavakkal csak megközelíthető).
Museum of Modern Art, New York; 2007. július 7.-szeptember 17.