A párizsi közgyűjtemények többsége az elmúlt két évben kénytelen volt csökkenő látogatószámot elkönyvelni, aminek nemcsak a turisták számának a terrorista támadások miatti visszaesése az oka, hanem az is, hogy a városban egyre több magángyűjtemény látogatható, amelyek a nagy állami múzeumokhoz hasonló kvalitású időszaki kiállításokkal is csábítják a látogatókat.
A legfőbb vetélytárssá a Louis Vuitton Alapítvány lépett elő, amely az idei évre is átnyúlt blockbusterével, az egykori Scsukin-gyűjtemény „átmeneti újraegyesítésével” példátlan, 1,2 milliós látogatószámot produkált. A kiállítás létrehozása egyrészt a milliárdos tulajdonos, Bernard Arnault szinte korlátlan anyagi lehetőségeit mutatja, ugyanakkor példátlan diplomáciai ügyességéről is tanúskodik, hiszen ennyi és ilyen minőségű műkincs egyidejű kiutaztatásához Oroszországból a pénz – bármilyen sok is – önmagában nem lett volna elég.
S ha már a Scsukin-gyűjtemény ilyen nagy sikert aratott, a minapi bejelentés szerint Arnault újabb alkut kötött a vezető orosz múzeumokkal – amihez nyilván ezúttal is szükség volt politikai hátszélre – és megállapodott arról, hogy a Scsukinéhoz hasonlóan különböző orosz múzeumok között szétosztott másik nagy, múlt század eleji orosz magángyűjteményt, Ivan Morozov kollekcióját is „újraegyesíti” Párizsban. A projekt megvalósulására még kicsit várni kell: a kiállítás tervezett időpontja 2020, de nem kétséges, hogy a siker hasonló lesz, hiszen azonos kvalitású és nagyrészt ugyanazon korszakokra, művészekre koncentráló gyűjteményről van szó mint Szergej Scsukin esetében.
A két gyűjtő között egyébként is sok a hasonlóság: Ivan Morozov is textilmágnás volt, ő is párhuzamosan gyűjtötte az orosz és nyugati művészetet és az ő terve is az volt, hogy kollekcióját végrendeletében az államra hagyja. Azonban a bolsevik forradalom az ő számításait is keresztülhúzta: gyűjteményét államosították és a rövid életű Modern Nyugati Festészet Múzeumában helyezték el, ahol ő maga segédkurátori „kinevezést” kapott. A múzeum bezárása után a kollekciót feldarabolták és eltüntették a nagy moszkvai és szentpétervári múzeumok raktáraiban. Mindezt Ivan Morozov, aki közben Párizsba emigrált, nem sokkal élte túl, nem volt még 50 éves, amikor 1921-ben súlyosan megbetegedett és hamarosan elhunyt.
Morozov moszkvai vásárlásaival egy páratlan XIX. századi orosz gyűjteményt, Párizsban pedig, ahova évente kétszer is ellátogatott – természetesen a Függetlenek Szalonja és az Őszi Szalon idején –, egy hasonló kvalitású francia kollekciót épített fel. Utóbbi vázát Sisley, Monet, Pissarro, Renoir, Cézanne, Signac, Bonnard, Denis, Matisse és Vuillard munkái alkotják, s bekerültek a gyűjteménybe Picasso rózsaszín korszakát reprezentáló festmények is.
Morozov 1903 és 14 között, azaz 11 évig járt Párizsba, ahonnan 1,5 millió frank értékben összesen 278 festménnyel és 23 szoborral tért vissza Moszkvába. Scsukinnal ellentétben gyűjteményét nem tette nyilvánossá, azt csak családja és vendégei láthatták. Morozov egy évvel idősebb bátyja, a fiatalon elhunyt Mihail szintén gyűjtő volt, ő inkább az orosz művészek munkái iránt érdeklődött, de ő is vásárolt a francia festőktől, illetve galériáiktól; ő vitte el először Oroszországba Manet és Van Gogh munkáit, de az elsők között ismerte fel Gauguin műveinek valódi értékét is. Ő volt a vevője Renoir mindmáig egyik leghíresebb női portréjának, Jeanne Samari arcképének, ami ma a moszkvai Puskin Múzeum féltve őrzött kincse. (Morozov örökösei Scsukin leszármazottaihoz hasonlóan próbálkoznak az egykori családi gyűjtemény visszaszerzésével, amire esélyeik igencsak minimálisak.)
A Morozov-gyűjteményre még három évet várniuk kell a párizsiaknak, de a Vuitton Alapítvány addig is gazdag programot kínál. Az idei év legnagyobb érdeklődéssel várt eseménye a New York-i MoMA októberben kezdődő vendégszereplése lesz: az amerikai múzeum gyűjteményének szinte példátlanul sok, mintegy 200 darabját kölcsönzi a tárlatra, többek között Cézanne, Duchamp, Picasso és Ellsworth Kelly életművi jelentőségű alkotásait.
A nyitóképen a Louis Vuitton Alalpítvány épülete. Forrás: www.causeur.fr/fondation-louis-vuitton-chic-et-toc-142063